Cecil Taylor (1929 – 2018)

Cecil Taylor. Kuva: Peter Gannushkin

Amerikkalainen pianisti Cecil Taylor kuoli 5.4.2018 89-vuotiaana. Taylor tunnettiin äärimmäisen tinkimättömänä oman tiensa kulkijana, joka ei koskaan tehnyt taiteensa kanssa kompromisseja. Vaikka Taylor soitti ensimmäisillä, 1950-luvun jälkipuoliskolla ilmestyneillä, levyillään myös standardikappaleita, käsitteli hän niitäkin omalla ainutlaatuisella ja uuttaluovalla tavallaan. Taylorin debyyttilevy ”Jazz Advance” (1956) on Brian Mortonin mukaan radikaali ja sen tulkinnat veitsenteräviä sekä syvän melodisia.

Taylor jätti 1960-luvulla lopullisesti standardit ja siirtyi yhä abstraktimpaan suuntaan, jossa hän hylkäsi oikeaoppisen jazzin perinteiset arvot. Samaan aikaan alkoi pitkään jatkunut yhteistyö alttosaksofonisti Jimmy Lyonsin kanssa. Lyonsin saksofoni piti abstraktia free jazzia soittaneen Taylorin kuitenkin kiinni jazzin perinteessä ja bluesissa. Myös rumpalit Sunny Murray ja Andrew Cyrille kuuluivat Taylorin yhtyeiden ydinjoukkoon.

Taylorin musiikki ei suinkaan ole kokonaan improvisoitua, vaikka ennalta sävellettyä materiaalia ainakin minun on vaikea hahmottaa monesti massiivisen energian keskeltä. Vuonna 1966 ilmestyneet kaksi Blue Note -levyä (”Conquistador!” ja ”Unit Structures”) perustuu pitkälti sävellyksiin. Myös esimerkiksi ison orkesterin albumi ”Winged Serpent (Sliding Quadrants)” (Soul Note, 1984) kuulostaa siltä kuin siinä olisi sävellettyä materiaalia.

Sain kuulla Tayloria kolmessa eri konsertissa. Ensimmäinen oli Turku Jazz -festivaalilla 1980-luvun puolivälissä, kun Taylor soitti soolokonsertin Sibelius-museossa. En ollut tuolloin vielä kuunnellut montakaan Taylorin levyä, mutta älysin kuitenkin mennä paikalle. Jotain Taylorin voimasta kertoo se, että konsertista on jäänyt mieleeni kirkas mielikuva, vaikka yksityiskohtia en tietenkään enää muista.

Seuraavan kerran kuulin Tayloria kahdessa Raahen Rantajatsien konsertissa vuonna 1998, ensin yhtyeen kanssa Fantin lavalla (muistikuva: Taylor lavalla ja selän takana pulina tarjoilualueelta) ja sitten sekä soolona että uudelleen yhtyeen kanssa koulun juhlasalissa. Raahessa esiintyi Taylorin eurooppalainen kvartetti (eli Harri Sjöström, saksofoni, Tristan Honsinger, sello, Teppo Hauta-Aho, basso ja Paul Lovens,rummut), jolta ei ilmeisesti koskaan tallennettu musiikkia.

Taylorin musiikki on usein järkälemäistä ja äärimmäisen intensiivistä. Kappaleet saattavat olla koko levyn mittaisia, eivätkä totutut jazzin kuuntelemisen tavat aina auta. Toisaalta hänen pianonsoittonsa kohoaa välillä selittämättömältä tuntuvalle tasolle, jossa energia ja lyyrisyys yhtyvät. Taylor loi oman, täysin uniikin maailmansa, jossa kuuntelijalla riittää tutkittavaa, löydettävää. Ja elettävää, sillä Taylorin musiikki vaatii aikansa.

Tutustu lisää:
Cecil Taylor, Pianist Who Defied Jazz Orthodoxy, Is Dead at 89; Ben Ratliffin muistokirjoitus ja läpileikkaus Taylorin urasta New York Timesissa
Cecil Taylor 1929 – 2018; Brian Mortonin erinomainen teksti Orkesterjournalissa (ruotsiksi)
The World of Cecil Taylor; Ethan Iversonin muistosanat
Gary Giddins- Backstage Interview on Cecil Taylor; jazzkriitikko Gary Giddins avaa Taylorin musiikkia mielenkiintoisessa haastattelussa (video).

Cecil Taylor – Free Improvisation #3
Pianosoolo vuodelta 1981, elokuvasta ”Imagine The Sound

Share
Kategoria(t): Jazz Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta kohteessa Cecil Taylor (1929 – 2018)

  1. Pertti Kinnunen sanoo:

    Kiitos Taylor-jutusta.Raahen keikkahan tallennettiin A-datille (meikäläisen omakustanteena) Sjöströmin toivomuksesta, muttei kuitenkaan levyksi toteutunut. Tampereelta tallentui tietysti radionauha, muttei sekään levyksi yltänyt. Onhan näitä tallenteita tietysti kilometreittäin…

  2. Tuolla Raahen tallenteella olisi varmaan kiinnostuneita kuulijoita. Siltä bändiltä ei ilmeisesti ole virallista levyä koskaan julkaistu.

  3. Tomi Virtanen sanoo:

    Ei ole myöskään julkaistu Anthony Braxtonin (Taylor,Braxton,Parker,Oxley) kanssa Lontoossa 2007 tehtyä nauhoitusta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.