Tim Daisy, Ken Vandermark & Michael Thieke: Triptych (Relay Recordings, 2017)

Vanha tapa tehdä jazzlevyjä oli perin yksinkertainen. Muusikot kokoontuivat studioon ja soittivat niin kauan, kunnes koossa oli tarvittava määrä kelvollista musiikkia. Usein koko levyn äänittämiseen riitti yksi työpäivä.

Rumpali Tim Daisy sekä kaksi puhaltajaa Ken Vandermark ja Michael Thieke tekivät tuoreen levynsä juuri tällä tavalla. Yhden päivän aikana viime joulukuussa syntyi noin puolen tunnin mittainen albumi. Levyllä on kolme Daisyn sävellystä, joilla kolmikko esiintyy yhdessä sekä viisi soolo- tai duoimprovisaatiota.

Tämä yksinkertainen asetelma on tuottanut varsin vähäeleistä musiikkia. Trioesitykset erottuvat selkeimmin levyn kokonaisuudesta. Niiden kevyt svengi viittaa jazzin perinteisiin, kun soolot ja duot ovat puolestaan vapaita improvisaatioita, soundipiirroksia. Lyhyt albumi tuntuu syntyneen vain soundien ja muusikoiden välisen kommunikaation vuoksi.

Musiikki karttaa suuria teemoja, eikä se liity lainkaan ajankohtaisiin trendeihin. Sitä ei ole julkaistu edes muodikkaasti vinyylinä, vaan pelkistettyyn koteloon pakattuna cd:nä ja digitaalisena albumina. ”Triptych” tarjoaa kuulijalle koruttoman ja ajattoman tuokion puhtaasti akustisten soundien äärellä, vain Daisyn rumpusoolon loppu häipyy harmaaseen radiokohinaan.

Tämä hiljainen kuuntelyelämys päätyi mukaan Vuoden valinnat 2017 -listalleni.

Tim Daisy, Ken Vandermark & Michael Thieke: Triptych (Relay Recordings, 2017)
Tim Daisy, rummut, lyömäsoittimet, radiot, Ken Vandermark, tenorisaksofoni, bassoklarinetti, Michael Thieke, klarinetti

Share
Kategoria(t): Jazz Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.