Jazzkirjahylly

Jazzia käsittelevää kirjallisuutta ilmestyy Suomessa harvakseltaan. Sen sijaan ulkomailla, lähinnä tietenkin englanniksi, jazzkirjallisuutta julkaistaan huomattavasti enemmän. Vuosien varrella olen tullut hankkineeksi jonkin verran jazzkirjallisuutta omaan kirjahyllyyni. Etupäässä olen ollut kiinnostunut jazzin historiasta, muusikoiden ja jazzvaikuttajien elämänkerroista, jazzleyistä sekä jazzista kulttuurihistorian ilmiönä. Musiikin teorian olen suosiolla jättänyt muiden luettavaksi.

Riverside Jazzin nettisivuilla oli aikoinaan osasto nimeltä Kirjahylly, jossa esittelin lyhyesti, en siis varsinaisesti arvostelut, sellaisia jazzkirjoja, jotka löytyivät omasta kirjahyllystäni. Olen nyt siirtänyt vanhat tekstit tänne blogiini. Todennäköisesti nostan kirjahyllylle vastaisuudessakin kirjoja selattavaksi.

Armstrong, Louis: Elämäni New Orleansissa. Otava 1961

Louis Armstrongin alun perin vuonna 1954 ilmestynyt omaelämänkerta on divarilöytö. Armstrongin kirja on viehättävä muistelmateos. Se antaa toisaalta realistisen, mutta toisaalta suorastaan naivin ihanteellisen kuvan trumpetistin lapsuudesta ja nuoruudesta prostituoitujen, parittajien, pikkurikollisten, muusikoiden ja työläisten asuttamassa New Orleansissa. On suorastaan hämmästyttävää, kuinka niin karusta kasvuympäristöstä huolimatta Armstrongista kehittyi eräs musiikin historian suurista.

Bergreen, Laurence: Louis Armstrong. Art House 2001

Suomeksi ilmestyy aika harvoin jazzia käsittelevää kirjallisuutta. Louis Armstrong-elämänkerta on kuitenkin suomennettu ilmeisesti Satchmon satavuotismuiston ansiosta. Kirja keskittyy lähinnä Armstrongin varhaisvuosiin, jotka ovatkin tietysti kaikkein värikkäimmät vaiheet trumpetistin elämässä. Bergreen käyttää lähteinään paljon Armstrongin omia muistiinpanoja, kyseessä ei siis ole mikään kriittinen elämänkerta.

Armstrongin musiikkia käsitellään varsin ylimalkaisesti, joten musiikista kiinnostuneen täytyy hankkia lukemisekseen myös muita elämänkertoja, esim. Gary Giddinsin Satchmo on tiivis kokonaisuus. Bergreenin kirjan suomennos ei ole täysin onnistunut; kömpelöitä lauserakenteita löytyy etsimättä.

Blackburn, Julia: Billie Holiday. Like Kustannus 2007

Englantilainen kirjalija Julia Blackburn kokosi Linda Kuehlin 1970-luvulla keräämästä materiaalista kirjan, jossa Billie Holidayn aikanaan tuntemien henkilöiden kertomusten kautta käydään läpi Holidayn elämänvaiheita. Blackburnin kirja luo vaikuttavan ja surullisen kuvan siitä prostituution, huumeiden ja pikkurikollisuuden maailmasta, jossa Holiday eli. Sen sijaan se ei yritäkään selittää, kuinka Holiday tästä maailmasta käsin nousi 1900-luvun musiikin suurten klassikkojen joukkoon.

Lue jazzkolumni: Ristiriitainen Billie.

Carr, Ian: Miles Davis. Muusikon elämä. Like 2002

Ian Carrin Miles Davis-elämänkerta ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1982 ja käännettiin myös suomeksi vuonna 1986. Davisin kuoleman jälkeen Carr täydensi kirjaansa ja kirjoitti trumpetistin kymmentä viimeistä vuotta käsittelevät osat. Uusi laitos ilmestyi englanniksi nimellä Miles Davis – The Definitive Biography vuonna 1998. Nyt Like Kustannus on tehnyt kulttuuriteon ja julkaissut kirjan suomeksi. Kirjassa on myös laaja diskografia Davisin valtavasta tuotannosta.

Suomalaiseen laitokseen on vielä lisätty Mikko Peltolan kirjoittama luku Miles Davisin Suomen vierailuista. Myös kuvaliitteen kuvat ovat Davisin Suomen keikoilta. Välttämätön perusteos ja vankka annos jazzin keskeistä historiaa !

Claxton, William: Jazz Seen. Taschen 1999

William Claxton on klassinen jazzvalokuvaaja. Jazz Seen on komea kokoelma Claxtonin kuvia 1950-luvun alusta aina 1990-luvun loppupuolelle. Erityisen ansiokkaasti Claxton kuvasi 1950-luvun cool jazzin kenttää USA:n länsirannikolla, mutta kirjassa paljon kuvia myös muista paikoista, mm. New Orleansin puhallinorkestereista vuodelta 1960. Claxton hallitsee suorastaan häikäisevästi jazzklubien vähäisen valon ja selviytyy aina ilman salamalaitetta. Hän on myös komposition mestari. Jazz Seen on visuaalisesti upea ja kulttuurihistoriallisesti kiinnostava kirja, josta löytyy kuvia monista jazzin klassikoista.

Cook, Richard: Blue Note Records: the Biography. Secker & Warburg 2001

Richard Cook kertoo kirjassa Blue Note-levy-yhtiön tarinan 1930-luvun lopulta nykypäiviin. Alunperin saksalaiset Alfred Lion ja Francis Wolff loivat Blue Notesta jazzin historian maineikkaimman levy-yhtiön. Kirjan painopiste on luonnollisesti yhtiön kultakaudessa, joka kesti noin kymmenen vuotta 1950-luvun puolivälistä seuraavan vuosikymmenen puoliväliin. Kirja houkuttelee kuuntelemaan uudelleen Blue Noten julkaisemia klassisia levytyksiä.

Cook, Richard: It´s About That Time. Miles Davis on and off record Atlantic Books 2005

Vuonna 2007 kuollut englantilainen jazzkirjoittja Richard Cook lähestyy Miles Davisin uraa neljäntoista avainlevytyksen kautta. Avainlevyt käydään kirjassa perusteellisesti läpi. Myös muita Davisin levytyksiä ja hänen elämänvaiheita käsitellään. Onnistunut läpileikkaus Davisin urasta ja kiinnostava opas trumpetistin laajaan levytuotantoon.

 

Cook, Richard & Morton, Brian: The Penguin Guide to Jazz on CD. Fifth Edition. Penguin Books 2000

Cookin ja Mortonin mainiosta ja massiivisesta levyoppaasta on ilmestynyt jo viides laitos. Kirja esittelee noin 1700 sivullaan tuhansittain jazzlevyjä klassikoista uutuuksiin. Koska Cook & Morton ovat brittejä, mukaan on otettu runsaasti myös eurooppalaisia levyjä. Ruotsi ja Norja ovat hyvin edustettuja, Suomesta mukaan on päässyt ainakin Koivistoinen, Savolainen, Linkola, Krakatau, Kantonen, Rinneradio ja Vesala. Vesalan ”Lumi” saa harvoille ja valituille erityisen merkittäville levyille varatun ”kruunun”. Jazzlevyistä kiinnostuneelle suorastaan välttämätön kirja !

Cook, Richard & Morton, Brian: The Penguin Guide to Jazz on CD. Seventh Edition. Penguin Books 2004

Cookin ja Mortonin levyoppaasta on ilmestynyt nyt jo seitsemäs painos. Kirja esittelee edelleen tuhansittain jazzlevyjä klassikoista uutuuksiin. Uutuutena kirjassa on myös parin sadan levyn ”perusvalikoima” eli “Core Collection” . Uusikin painos on jazzlevyistä kiinnostuneelle välttämätön teos! Eikä haittaa, vaikka hyllyssä olisi jo joku vanhempi painos, sillä uusia levyjä ja uusintajulkaisuja ilmestyy koko ajan.

Crease, Stephanie Stein: Gil Evans: Out of the Cool: His Life and Music His Life and Music. A Cappella Books 2001

Sovittaja, säveltäjä ja orkesterinjohtaja Gil Evans on tietenkin tuttu lähinnä läheisestä yhteistyöstään trumpetisti Miles Davisin kanssa. Yhteistyöhän tuotti klassiset Davis-levyt Miles Ahead, Porgy and Bess ja Scethces of Spain. Stephanie Stein Creasen elämänkerta tekee luonnollisesti tarkoin selkoa Evansin ja Davisin yhteistyöstä sekä siitä kuinka vaikeaa yhteistyön jatkaminen oli näiden klassikoiden jälkeen. Evans oli syrjäänvetäytyvä persoona, jonka elämänvaiheista kirja tuo esille paljon tietoa; mm. Evansin ura big bandin johtajana 1930-luvulla, vaiheet New Yorkissa 1940-luvulla sekä lisääntyvästä arvostuksesta huolimatta monesti taloudellisesti ahtaat viimeiset vuosikymmenet. Myös Evansin levytykset käydään läpi sopivan laajasti takertumatta musiikinteoreettisiin pohdintoihin. Mielenkiintoinen kirja.

Freeman, Philip: Running the Voodoo Down. The Electric Music of Miles Davis Backbeat Books 2005

Philip Freeman keskittyy kirjassaan Miles Davisin sähköisen kauden musiikkiin; Davisin kenties kiistanalaisimpaan perintöön. Kirja aloittaa siitä, minkä monet Davisia käsittelevät kirjat jättävät vähälle huomiolle. Freeman analysoi Davisin musiikkia 1960- ja 70-lukujen vaihteesta Davisin kuolemaan saakka. Tämä kausi on monelle akustisen jazzin ystävälle vaikea osuus Davisin tuotannossa, mutta Freeman ymmärtää tätä musiikkia ja tekee selväksi sen ansioita ja merkitystä.

Krin Gabbard: Better Git It in Your Soul. An Interpretive Biography of Charles Mingus. University of California Press, 2016

Krin Gabbard on hakenut omalla teoksellaan uusia näkökulmia Minguksen elämään, mihin kirjan alaotsikkokin viittaa. Gabbard liittää Minguksen musiikin ja uran osaksi laajempia kulttuurin virtauksia 1940–1960-lukujen Yhdysvalloissa. Kirja houkutteli minut palaamaan jälleen kerran Minguksen musiikin pariin ja kaivelemaan levyhyllya, mitä voinee pitää eräänä onnistuneen musiikkikirjan tuntomerkkinä.

Lue tarkempi esittely: Better Git It in Your Soul.

Giddins, Gary: Satchmo. New York. Da Capo Press. 2001

Gary Giddinsin tiivis teos Louis Armstrongin tiestä taiteilija/viihdyttäjästä viihdyttäja/taitelijaksi. Peruslämänkerran ohella kirja koettaa selvittää, miten erittäin vaatimattomista oloista lähteneestä Armstrongista tuli jazzia syvällisesti muuttanut taiteilija ja toisaalta maailmankuulu poptähti. Kirjastä selviää mm. Satchmon oikea syntymäpäivä, joka on siis syntymätodistuksen varmentamana 4.8.1901. Giddins myös vastustaa ankarasti näkemyksiä, jotka väheksyvät Armstrongin 1920-luvun lopun Hot Five- ja Hot Seven-levytysten jälkeen tekemää työtä.

Lue jazzkolumni Satcmo – kahdesti syntynyt.

Giddins, Gary: Visions of Jazz. The First Century. New York. Oxford University Press.1999

Tunnettu jazzkirjoittaja Giddins on koonnut joukon kirjoituksiaan laajaksi koko jazzin historiaa kuvaavaksi kokoelmaksi. Esseiden aiheina on luonnollisesti joukko jazzin suuruuksia, kuten Gillespie, Parker, Monk ja Coltrane. Kuitenkin myös harvemmin käsiteltyjä tai jazzin historiassa yllättäviä nimiä on mukana, kuten Budd Johnson, Hannibal Peterson tai Spike Jones.

Nykyjazzin puolella osansa saavat niin Cecil Taylor kuin Henry Threadgill tai uudemmista nimistä James Carter ja Don Byron. Euroopalle Giddinsin jazzmaailmassa ei näytä olevan ollenkaan sijaa, nykyjazzin kiinnostavat eurooppalaiset nimet jäävät käsittelemättä. Visions of Jazz on kuitenkin hieno jazzkirja, joka tarjoaa paitsi runsaasti tietoa, myös paljon näkemyksiä, joiden kanssa lukija voi yrittää väitellä.

Gioia, Ted: The History of Jazz. New York. Oxford University Press 1998

Gioian teos kattaa koko jazzin historian afrikkalaisista juurista Buddy Boldeniin ja lopulta John Zorniin. Asiantuntevan kirjoittajan hyvin kirjoitettu ja erittäin suositeltava yleisesitys koko jazzin historiasta. Gioia tuo jonkin verran esille myös eurooppalaista jazzia, mikä usein amerikkalaisilta kirjoittajilta unohtuu.

Hajdu, David: Lush Life. A Biography of Billy Strayhorn. New York. Farrar, Straus and Giroux 1996

Lush Life on hieno elämänkerta lähinnä Duke Ellingtonin oikeana kätenä tunnetusta Billy Strayhornista. Strayhorn jäi tai jättäytyi eläessään monesti maestron varjoon. Kirja valottaa musiikin ohella myös Strayhornin yksityiselämää, mm. hänen avointa homoseksuaalisuuttaan ja vakavaa alkoholismiaan. Erittäin hyvä kirja.

Haydon, Geoffrey: Quintet of the Year. Aurum Press 2002

Toronto New Jazz Society järjesti toukokuussa 1953 jazzkonsertin, jota on myöhemmin kutsuttu jopa kaikkien aikojen konsertiksi. Illan vieraiksi oli saatu todelliset bebop-tähdet: Dizzy Gillespie, Charlie Parker, Bud Powell, Charles Mingus ja Max Roach. Geoffrey Haydonin kirjan keskipisteenä on tuo konsertti ja siihen liittyvät tapahtumat viidenkymmenen vuoden takaa. Pääosan kirjasta vievät kuitenkin viiden konsertin esiintyjän elämäntarinat ennen Toronton konserttia ja myös sen jälkeen. Näkökulma on siis kiinnostava, mutta jos päähenkilöiden elämäntarinat ovat muuten tutut, kirja ei kerro kovinkaan paljon uutta tietoa. Tiivis tietopaketti bebopista joka tapauksessa.

Lue jazzkolumni Kaikkien aikojen jazzkonsertti.

Kahn, Ashley: Kind of Blue. The Making of Miles Davis Masterpiece. Da Capo Press 2000

Ashley Kahnin teos keskittyy Miles Davisin klassiseen Kind of Blue-levyyn. Kirja alkaa tiiviillä selonteolle Davisin urasta ennen vuoden 1959 levytystä. Levyn tuottaneet kaksi sessiota käydään läpi kappale kappeleelta. Lopuksi paneudutaan levyn saamaan vastaanottoon ja sen myöhempään merkitykseen jazzin historiassa. Kirjassa runsaasti kuvia levytyssessioista ja sen kaunis ulkoasu on kaikinpuolin onnistunut. Eräs viime aikojen parhaista jazzkirjoista !

Kahn, Ashley: A Love Supreme. The Creation of John Coltrane Classic Album. Granta Books 2002

Ashley Kahn on kirjoittanut nyt jo toisen kirjan, joka paneutuu klassisen jazzlevyn syntyvaiheisiin. John Coltranen ”Love Supreme” on tietysti jazzklassikko jos mikä. Kirjan idea on siis samanlainen kuin alla esitellyn Miles Davisin Kind of Blue-levyn syntyvaiheita kertaavan teoksen. Kirja käy samalla Coltranen uran yhteenvetona. Mielenkiintoista on tutustua levyn vastaanottoon ja siihen kuinka se kohosi suorastaan myyttiseen maineeseen. Jotenkin kirja ei kuitenkaan ollut lukukokemuksena samalla tavalla vetävä kuin edeltäjänsä. Kaunis kirja tämäkin toki on.

Robin D.G. Kelley: Thelonious Monk: The Life and Times of an American Original. Free Press, 2009

Kirja on rakenteeltaan varsin perinteinen elämänkerta. Tarina alkaa vuonna 1917 Monkin vanhempien sukujuurista, jotka ulottuvat tietenkin orjuuden aikoihin saakka . Näistä hyvin vaatimattomista lähtökohdista Monk kuitenkin pystyi nousemaan modernin musiikin huipulle, erääksi kaikkein arvostetuimmista jazzmuusikoista.

Lue tarkempi esittely: Thelonious Monk: The Life and Times of an American Original.

Margolick, David: Strange Fruit. The Biography of a Song. The Ecco Press 2001

Margolickin kirja on mielenkiintoinen esitys laulusta nimeltä Strange Fruit, jonka sanat kertovat lynkkaamisesta. Kirja kertoo Abel Meeropolin kirjoittaman ja Billie Holidayn tunnetuksi tekemän laulun taustoista ja sen aikoinaan saamasta vastaanotosta. Tiivis kirja on USA:n 1930- ja 40-lukujen kiinnostavaa kulttuurihistoriaa.

 

Mathieson, Kenny: Cookin´. Hard Bop and the Soul Jazz 1954-65. Edinburgh. Canongate Books 2002

Kenny Mathiesonin kirjasarjan toinen osa on ilmestynyt. Hard bopia esittelevät muusikkomuotokuvat alkavat tietenkin Art Blakeyn esittelyllä ja seuraavana vuorossa on Horace Silveriin. ”Suurten” nimien lisäksi esille pääsevät myös ”pienemmät” hard bopin taitajat, kuten mm. Wardell Gray, Blue Mitchell, Serge Chaloff ja Tina Brooks. Kirjassa on vielä käytännölliset levytysluettelot jokaisesta muusikosta ja laaja kirjallisuusluettelo.

Mathieson, Kenny: Giant Steps. Bebop and the Creators of Modern Jazz 1945-65. Edinburgh. Canongate Books 1999

Kenny Mathiesonin kirjassa on 11 modernin jazzin syntyyn keskeisesti vaikuttaneen muusikon elämänkertaesseetä Charlie Parkerista John Coltraneen. Esseistä saa hyvän käsityksen kunkin muusikon uran vaiheista ja tärkeimmistä levytyksistä. Mukana on esseet myös pianisti Herbie Nicholsista, josta ei kovin paljon ole kirjoitettu sekä rumpali Max Roachista, joka rumpalina valitettavan usein jää syrjemmälle kirjallisuudessa. Giants Steps on ensimmäinen osa sarjasta, johon luvassa mm. hard bopia, cool jazzia ja free jazzia käsittelevät osat. (Huomautus 7/2012: Kirjasarja ei jatkunut näitä kahta kirjaa laajemmaksi.)

Marc Myers: Why Jazz Happened. University of California Press. 2012.

Kirja kertoo jazzin tarinaa Original Dixieland Jazz Bandin ensimmäisitä jazzlevytyksistä nykypäiviin saakka. Painopiste on kuitenkin 1940-luvun alun ja 1970-luvun lopun välisessä ajassa. Kirja ei kuitenkaan ole tavanomainen jazzin historia. Sen pääosissa eivät olekaan jazzmuusikot, vaan erilaiset olosuhteet, ilmiöt ja jazzin ympärillä toimineet henkilöt, jotka tekivät mahdolliseksi sen, että jazz saattoi elää ja levitä.

Lue tarkempi esittely: Why Jazz Happened.

Nevalainen Petri: Bassokenraali. Pekka Pohjola. Kustannus Oy Jalava. 2003

Typerän tuntuisesta nimestään huolimtta basisti Pekka Pohjolan uraa esittelevä kirja on varsin mielenkiintoinen katsaus suomalaisen musiikin lähihistoriaan. Kirjassa käydään läpi Pohjolan ura alkaen klassisista musiikinopinnoista Wigwamin kautta nykypäivän säveltäksi. Samalla esitellään basistin soololevytuotanto, myös uraa ajoittain pahastikin haitannut alkoholismi tuodaan reilusti esille.

Nicholson Stuart: Jazz-Rock. Canongate Books. 1998

Brittiläisen Stuart Nicholsonin Jazz-Rock kertoo nimensä mukaisesti jazzrockin ja fuusiojazzin historiaa aina 1960-luvulta nykypäiviin saakka. Nicholson muistaa eurooppalaisena myös eurooppalaista musiikkia: kirja alkaa Alex Kornerin blues-rock-kokeiluista, Creamista ja Soft Machinesta. Toki Miles Davis, Weather Report ja muut alan amerikkalaiset saavat ansaitsemansa huomion. Kirja ulottuu aina nykypäiviin saakka; mm. John Zornin Naked City, Charlie Hunter ja Martin-Medeski-Wood esitellään. (Huomautus 7/2012: Nykypäivä tässä tarkoitti siis 2000-luvun alkua.)

Numminen, M.A.: Jazzin meining. Aviador Kustannus. 2016

Numminen keskittyy kirjassa vain jazziin, joka on ollut hänen elinikäinen harrastuksensa 1950-luvulta saakka. Kirjan kiinnostavinta antia ovat Nummisen mustavalkoiset valokuvat, jotka hän kuvasi 1960-luvun alkupuolella Helsingissä, lähinnä Kulttuuritalolla.

Lue tarkempi esittely: M.A. Numminen: Jazzin meining

Shipton, Alyn: Groovin´ High. The Life of Dizzy Gillespie. Oxford University Press. 1999

Groovin´ High on tyypillinen elämänkertateos, Gillespien elämä ja teokset käsitellään perusteellisesti alusta loppuun saakka. Shipton kohottaa Gillespien vähintään Parkerin rinnalle, ellei ohikin, bebopin luojana ja kehittäjänä. Myös joviaalin pinnan takaa paljastuva joskus julmakin Gillespie saa valaistusta. Vankka perusteos.

Shipton, Alyn: A New History of Jazz. Continuum. 2001

Shipton on tehnyt uudesta jazzhistoriastaan todellisen tiiliskiven, peräti 965 sivua ! Englantilainen kirjoittaja on löytänyt uutta tietoa jazzin varhaisvaiheista, jotka kirjassa tuodaankin totuttua vivahteikkaammin esille. Amerikkalainen jazz on luonnollisesti vahvasti esillä, mutta tilaa on löytynyt myös eurooppalaisen jazzin varhaisvaiheille. A New History of Jazz on todella perusteellinen ja kiinnostava jazzin historian kokonaisesitys musiikin alkuhämäristä postmoderniin nykyjazziin.

George Wein & Nate Chinen: Myself Among Others. A Life In Music. Da Capo Press. 2003

George Weinin värikkäät ja hieman omahyväisetkin muistelmat, paljon anekdootteja jazzmuusikoista ja ilmiöistä jazzin liepeillä. George Wein omisti Storyville-jazzklubin Bostonissa 1950-luvulla ja perusti maailman ehkä tunnetuimman jazzfestivaalin Newportin festivaalin. Erkoismuistelut Weinin yhteistyöstä Duke Ellingtonin, Thelonious Monkin ja Miles Davisin kanssa. Viihdyttävää luettavaa, varsinkin Newportin festivaalin vaiheet kerrotaan kirjassa kiinnostavasti.

Vesterinen, Ilmari: Mäyränkolon jazzreita. WSOY. 2003

Ilmari Vesterin kertoo kirjassaan suomalaisen jazzin historian ehkä tunnetuimman jazzklubin tarinan. Old House Jazz Club eli tuttavallisemmin Mäyränkolo toimi Helsingin Albertinkadulla vuosina 1957-1964. Haastatteluihin perustuvan kirja aihe kiinnostava pala suomalaisen jazzin menneisyydestä ja kirjana harvinaisuus; siis suomenkielinen jazzkirja. Valitettavasti haastattelut tuovat kirjaa liikaa toistoa ja samat asiat kerrotaan kirjassa aivan liian monta kertaa. Tiivistäminen olisi parantanut tätä kirjaa melkoisesti.

Lue jazzkolumni Jazzareiden kohtauspaikassa.

Whitehead, Kevin: New Dutch Swing Watson-Guptill. 2000

Eurooppalaisesta jazzista on ainakin englanniksi julkaistu aika vähän kirjallisuutta. Alueen kokonaisesitys puuttuu tyystin. Amerikkalaisen, pitkään Hollannissa asuneen, Kevin Whiteheadin kirja kertoo uudesta hollantilaisesta jazzista. Misha Mengelberg, Han Bennink ja Willem Breuker kuuluvat tämän kirjan sankareihin.

Zwerin, Mike: Swing under the Nazis: Jazz as a Metaphor for Freedom Cooper Square Press. 2000

Mike Zwerin on Ranskassa asuva amerikkalainen toimittaja, jazzkriitikko ja -pasunisti. Swing under the Nazis kertoo jazzin ja jazzmuusikkojen kohtalosta natsi-Saksassa ja sen miehittämillä alueilla. Kirja on rakenteeltaan katkelmallinen; haastatteluja, muistikuvia kirjoittajan haastattelumatkoilta, laajahko esitys Django Reinhardtin elämästä. Ei siis mikään kokonaisesitys aiheesta, mielenkiintoinen kuitenkin. Kirjasta mm. paljastuu, että jopa keskitysleireillä soitettiin jazzia. Kirja on aiemmin ilmestynyt nimellä La Tristesse de Saint Louis.

Lue jazzkolumni Epäilyttävää jazzia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *