Jazzvalokuvauksen historiaa – Benjamin Cawthra: Blue Notes in Black and White

Benjamin Cawthra: Blue Notes in Black and White. Photography and jazz. (The University of Chicago Press, 2011)

Historian professori Benjamin Cawthra (California State University, Fullerton) käsittelee kirjassaan jazzvalokuvauksen historiaa 1930-luvun puolivälistä 1960-luvun lopulle. Kirja alkaa Life-lehden varhaisista kuvareportaaseista, joissa Charles Petersonin ja Gjon Milin kuvissa mustat jazzmuusikot vähitellen pääsivät ensimmäisen kerran esille.

Mustien ja valkoisten suhteet Yhdysvalloissa ovat varmasti niitä asioita, joita ulkopuolisen on vaikea täysin sisäistää. Rotukysymys onkin kirjan johtavia teemoja. Kirjassa kerrotaan ensin, kuinka valkoiset valokuvaajat (William Gottlieb, Herman Leonard, William Claxton, Dennis Stock) kuvasivat mustia muusikoita. Kun kirjassa siirrytään 1960-luvulle, esitellään mustien valokuvaajien, erityisesti Roy DeCavaran, töitä mustien muusikoiden kanssa.

Valokuvauksen ja rotukysymysten rinnalla kirja aihepiireihin kuuluvat myös levykansitaiteen kehittyminen, levy-yhtiöiden toiminta, valokuvat Dizzy Gillespien, Miles Davisin ja Sonny Rollinsin uran luojina sekä jazzlehtien (Down Beat ja Metronome) suhde valokuviin.

Lue lisää: Blue Notes in Black and White, kirjan nettisivut.

Benjamin Cawthra: Blue Notes in Black and White. Photography and jazz. (The University of Chicago Press, 2011)

Share
Kategoria(t): Jazz, Kirjat Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *