Kalottjazz & Blues – kuusi kärjessä ja muita huippuja

Karin Krog Kalottjazz % Blues-festivaalilla 2010

Karin Krog Kalottjazz & Blues-festivaalilla 2010

Kalottjazz & Blues-festivaali Torniossa ja Haaparannalla lähestyy ja tulossa on rajatapahtuman kolmaskymmenes versio. Olin pitkään mukana festivaalilla. Aluksi valokuvaamassa ja muissa talkoohommissa, sitten myös ohjelmiston suunnittelussa ja kaikissa muissakin järjestelyissä.

Juhannuksen jälkeinen viikonloppu kului yli kaksikymmentä vuotta festivaalin merkeissä. Aivan ensimmäisellä festivaalilla en ollut mukana, mutta toisesta tapahtumasta keskeytyksettä vuoteen 2010 saakka. Sen jälkeen pari viime festivaalia on jäänyt väliin ja juhlavuosikin jää nyt kokematta.

Juhlavuosi innoitti kuitenkin muistelemaan festivaalin menneitä vuosikertoja ja kaivelin muistilokeroista muutaman festivaalielämyksen vuosien varrelta.

Iskra
Ruotsalainen Iskra-trio esiintyi Aineen taidemuseolla vuonna 1987 kokoonpanolla Tuomo Haapala, basso, Jörgen Adolfsson, saksofonit ja Sune Spånberg, lyömäsoittimet. Kaikki kolme soittivat myös monia muita äänenlähteitä aina arkisiin keittiövälineisiin saakka. Yhtyeen mukaan he soittivatkin ”keittiömusiikkia”, siis erotuksena klassiselle kamarimusiikille. En tietenkään enää muista trion musiikkia tarkasti, mutta mieleen on jäänyt innostunut ja vahva improvisaation henki.

Anders Bergcrantz New York Quartet
Ruotsalaisen trumpetistin amerikkalainen kvartetti soitti suunnattoman intensiivistä jazzia kesällä 1994. Richie Beirachin loppumattoman kekseliäs pianonsoitto ja rumpali Adam Nussbaumista kummunnut energia eivät unohdu.

Tomasz Stanko
Puolalaisen trumpetistin yhtye soitti harrasta ja kaunista jazzia, jonka materiaali tuli tuolloin (1999) ajankohtaiselta Krzystof Komedan sävellyksiä tulkinneelta Litania-levyltä.

Paolo Fresu Angel Quartet
Listalle näyttää nousevan trumpetistien yhtyeitä, sillä myös italialaisen Paolo Fresun esiintyminen jätti mieleen vahvan muistikuvan vuodelta 2000. Pianisti/hanuristi Antonello Salis toi musiikkiin hullua huumoria ja teatteria. Paolo Fresun trumpettisoundi on eräs kauneimmista, hienostunut eurooppalainen versio Miles Davisin balladisoundista.

Bruno Chevillon
Ranskalainen basisti Bruno Chevillon soitti soolokonsertin Aineen taidemuseolla kesällä 2005. Pysäyttävä elämys on eräs hienoimmista konserttikokemuksistani. Musiikki kuulosti niin täydelliseltä ja merkityksen lataamalta, että sen jälkeen olisi halunnut lähteä kotiin hiljaisuuteen. Festivaalin muu musiikki tuntui tyhjältä melulta Chevillonin jälkeen.

Bark
Kvartetin nimi oli muistaakseni Bark ja siinä soittivat saksofoneja Anders Ekholm ja Stefan Isaksson, bassoa Tommy Skotte ja rumpuja Erik Dahlbäck. Jo veteraanien iässä olevat miehet esiintyivät Haaparannan Kaupunginhotellissa joskus 2008 tai 2009. En nyt onnistunut tarkistamaan vuotta enkä varmistamaan yhtyeen nimeäkään, mutta kvartetti soitti tavattoman vahvoja versioita ainakin Charles Minguksen ja Ornette Colemanin sävellyksistä. Muistan ajatelleeni, että oikea jazz ei olekaan poikasten/tyttösten musiikkia, vaan kypsään tulkintaan tarvitaan elämänkokemuksen rakentamaa näkemystä.

Paljon muutakin tapahtui …
Hienojen Kalottjazz & Blues-konserttien joukko toki paljon laajempi , mutta olkoon tässä nyt kuusi kärjessä ja jatkan vaan luettelona muutaman lisähuipun: Christer Boustedt festivaalien alkuvuosina, Juhani Aaltosen monet esiintymiset, Mike Sternin maailmanhuippu, Jon Hendricksin karismaattinen lauluyhtye, Samuli Mikkonen, Jukkis Uotilan yhtyeet, Niels-Henning Ørsted-Pedersen, Arild Andersenin trio, Ed Thigpen, Atomic, Severi Pyysalon kasvu poikasesta aikamieheksi, Mats Gustafsson, Joachim Kühn (joi minun viskin), Flora Purim & Airto Moreira, Jarmo Savolainen …

Share
Kategoria(t): Jazz Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.