Soittolistalla uutta jazzia – matka Lontoosta Amerikan kautta takaisin Eurooppaan

Shabaka Hutchings @Tampere Jazz Happening 2017

Valon kuvia -blogin soittolista nostaa esille sellaista uutta musiikkia, jonka tekijät eivät ole aikaisemmin olleet esillä blogissa. Kaikki listan muusikot itselleni suhteellisen tuoreita tuttavuuksia. Soittolista tekee matkan Lontoosta Amerikan kautta takaisin eurooppalaisiin etno- ja folkvaikutteisiin.

Kolme ensimmäistä raitaa edustavat Lontoon viime aikoina voimalla esille noussutta jazzkenttää. Kahdella ensimmäisellä raidalla vaikuttaa saksofonisti Shabaka Hutchings ja kolmannella fonisti Nubya Garcia.

1. Sons of Kemet: My Queen is Harriet Tubman
– levyltä ”Your Queen Is A Reptile” (Impulse, 2018)

2. Shabaka Hutchings: Black Skin, Black Masks
– kokoelmalevyltä ”We Out Here” (Brownswood Recondings, 2017)

3. Nubya Garcia: When We Are
– EP-levyltä ”When We Are” (Nyasha, 2018)

Matka jatkuu amerikkalaisella jazzilla ja saksofoni on edelleen hyvin esillä. Saksofonisti James Brandon Lewisin ja rumpalin Chad Taylorin duon energiajazz hakee voimansa John Coltranen musiikista. Aihetta valottaa tarkemmin Adam Shatz esseessään New Stars in Coltrane’s ‘Interstellar Space, jossa Lewisin ja Taylorin levykin esitellään.

Saksofonisti Noah Premingerin yhtye yhdistää svengiinsä bebopin ja Ornette Colemanin aineksia. Kvartetin kokoonpanokin, jonka eturivissä soi saksofoni ja trumpetti (Jason Palmer), viittaa Colemanin klassiseen yhtyeeseen.

Jamie Saft on tunnettu myös urkurina ja kosketinsoittajana, mutta soittaa ”Blue Dream” -levyllään ainoastaan akustista pianoa yhdessä saksofonisti Bill McHenryn, basisti Bradley Jonesin ja rumpali Nasheet Waitsin kanssa. Myös tässä mennään vahvasti Coltranen viitoittamalla tiellä.

4. James Brandon Lewis & Chad Taylor: Twenty Four
– levyltä ”Radiant Imprints” (Off, 2018)

5. Noah Preminger: Walking On Eggshells
– levyltä ”Genuinity” (Criss Cross, 2018)

6. Jamie Saft Quartet: Words And Deeds
– levyltä ”Blue Dream” (RareNoise Records, 2018)

Kolme pohjoismaista kappaletta matkaa ruotsalaisten Lennie Tristano– ja Jan Johansson -tribuuttien kautta tummmin norjalaisiin etnotunnelmiin. Rumpali Konrad Agnas yhdistää ruotsalaisia näytteitä. Hänen trionsa pianisti Johan Gradenin ja tässä klarinetteja soittavan Per Texas Johanssonin kanssa versioi cool jazzin klassikoita levyllä ”Bakgrundsmusik”, jolta näytteenä ilmava Lennie Tristanon sävellys ”Lennies Pennies”.

Konrad soittaa myös lahjakkaassa veljeskvartetissa Agnas Bros, jonka debyttilevyltä valitsin raidan ”Jan Johansson”. Kvartetin jäsenet ovat siis kaikki veljeksiä, Konradin lisäksi Max soittaa pianoa, Mauritz pianoa ja Kasper kitaraa.

Batagraf on kosketinsoittaja Jon Balken johtama lyömäsoittimiin keskittyvä yhtye, joka aloitti jo vuonna 2005. Yhtyeen neljännellä levyllä vierailee laulajia sekä saksofonisti Trygve Seim ja trumpetisti Mathias Eick.

7. Konrad Agnas, Johan Graden & Per Texas Johansson: Lennies Pennies
– levyltä ”Bakgrundsmusik” (Bakgrundsmusik Records, 2018)

8. Agnas Bros: Jan Johansson
– levyltä ”Lycka till med musiken” (Agnas musikproduktioner, 2018)

9. Batagraf: Norwegian Worksong
– levyltä ”Delights Of Decoy” (Jazzland Recordings, 2018)

Hyväksi lopuksi vielä hillittyä laulumusiikkia Sveitsistä eli laulaja Sarah Buechin ja pianisti Stefan Aebyn kvartetti + jousitrio:

10. Sarah Buechi: After We´ve Kissed
– levyltä ”Contradiction Of Happiness” (Intakt Records, 2018)

Share
Kategoria(t): Jazz Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.