Tomasz Stańko New York Quartet: Wisława

Tomasz Stańko Haaparannan Folkets Husilla Norrbotten Big bandin solistina 11.9.2005.

Tomasz Stańko Haaparannan Folkets Husilla Norrbotten Big Bandin solistina 11.9.2005.


Hyvän jazzmuusikon ominaisuuksiin kuuluu persoonallinen ja tunnistettava soundi. Tällä mittarilla mitattuna puolalainen trumpetisti Tomasz Stańko on merkittävä muusikko, sillä kuulija tunnistaa Stańkon rosoisen ja ahdistuneen trumpettisoundin välittömästi.

Stańkon paikka jazzin huipulla ei toki ole vain omaperäisen soundin varassa, sillä 70-vuotiaalla trumpetistilla on takanaan monivaiheinen ura. Stańko levytti ensimmäiset klassikkonsa Roman Polanskin elokuviin musiikkia säveltäneen Krzysztof Komedan yhtyeessä jo 1960-luvun puolivälissä ja tuli seuraavalla vuosikymmenellä tutuksi Suomen jazzyleisölle soittaessaan yhdessä Edward Vesalan kanssa. Silloin syntyi esimerkiksi ”Balladyna” (1976), joka oli Stańkon ensimmäinen levytys merkittävällä ECM-levymerkille.

Välillä Stańkon ura oli alamaissa päihteiden takia, eikä kommunistisen Puolan ahdas yhteiskunnallinen ilmapiiri suinkaan parantanut tilannetta. Stańko onnistui onneksi jättämään huumeet samoihin aikoihin kuin totalitarismi maassa kukistui. Ura lähti uuteen nousuun ja yhteistyö ECM:n kanssa alkoi uudelleen.

Vuoden 1994 jälkeen Stańko on levyttänyt ECM:lle joukon korkeatasoisia levyjä, joilla on soittanut lähinnä pohjoismaisia ja puolalaista muusikoita. Muutaman viime vuoden aikana Stańko on asunut puoliksi New Yorkissa ja aloittanut yhteistyön amerikkalaisten muusikoiden kanssa. Näin syntyi uusi kvartetti, jossa soittavat kuubalaissyntyinen pianisti David Virelles, basisti Thomas Morgan ja monissa merkittävissä yhtyeissä vaikuttava rumpali Gerald Cleaver.

Yhtyeen tupla-cd “Wisława” on kunnianosoitus puolalaiselle Nobel-kirjailijalle Wisława Szymborskalle (1921 – 2012), jonka runot innoittivat Stańkoa sävellystyössä ja antoivat myös nimen monille levyn sävellyksistä. Kirjallisista lähtökohdistaan huolimatta ”Wisława” on puhdasta soitinmusiikkia, joka ei edellytä kuulijalta Szymborskan runojen tuntemista.

New York on kilpailuhenkinen jazzkeskus, jossa pärjätäkseen muusikoilta vaaditaan aggressiivisempaa asennetta kuin monessa muussa paikassa. Ei olekaan ihme, että amerikkalaiset muusikot lisäävät Stańkon musiikkiin uudenlaista rytmistä ärhäkkyyttä ja tuoreita sävyjä.

Urbaani kiihko ei kuitenkaan peitä Stańkon musiikille niin ominaista mietteliästä lyyrisyyttä, sillä balladijazzin hauraat tunnelmat vievät valtaosan uudestakin levystä. ”Wisława” onkin onnistunut yhdistelmä hillittyä pohdiskelua ja jäntevän intensiivistä yhtyesoittoa, jossa koko yhtye pääsee loistamaan.

Omalla uudella levyllään (Continuum, 2012) kuubalaisia juuriaan värikkäästi tutkinut David Virelles soittaa nyt yllättävän eurooppalaisesti ja kuulaasti. Basisti Thomas Morgan osallistuu yhtyeen luomistyöhön aktiivisesti, melodinen basso elää ilmeikkäästi. Gerald Cleaverin rummut ulottuvat vispilöiden hellästä suhinasta koko rumpusetin dynaamiseen voimaan ja saavat hitaatkin tempot svengaamaan. Kun Stańko itsekin soittaa vahvasti, sijoittuu ”Wisława” trumpetistin laajan levytuotannon helmien joukkoon.

Julkaistu Pohjolan Sanomissa 12.4.2013.

Tomasz Stańko New York Quartet: Wisława (ECM, 2013)

 

stanko_wislawa

Share
Kategoria(t): Jazz Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.