Valloittavaa pörinää ja ajatonta free jazzia

Mopo-trio Young Nordic Jazz Comets-kilpailun Suomen finaalissa

Paul Rutherford and George Haslam with Samuli Mikkonen Trio: Raahe ’99 (Slam, 2012)

Englantilaiset free jazz muusikot pasunisti Paul Rutherford (1940 – 2007) ja saksofonisti George Haslam esiintyivät Raahen Rantajatsit-festivaaleilla kesällä 1999 pianisti Samuli Mikkosen trion (Ulf Korkfors, basso ja Mika Kallio, rummut) kanssa. Festivaalia varten koottu kvintetti soitti vajaan tunnin mittaisen improvisaation, joka on nyt julkaistu levyllä.

Kvintetin vapaasta improvisaatiosta kasvaa svengaava, tunnelmaltaan valoisa ja tasapainoinen kokonaisuus. Brittiveteraanien vapaan jazzin kieli ja Mikkosen trion lyyrinen pohjoismaisuus keskustelevat kiinnostavasti. Eri sukupolviin kuuluvien muusikoiden yhteispeli tuottaa niin ajatonta jazzia, että se on kestänyt tuoreena vuosien varastoinnin.

Brain Iventory Trio: The Wall (Konnex Records, 2012)

Myös saksofonisti Esa Pietilän, amerikkalaisen pianistin Michael Jefry Stevensin ja sellisti Juho Laitisen levy on liveäänitys, jota ei kuitenkaan ole kaivettu arkistojen kätköistä, vaan se on taltioitu syksyllä 2010 Helsingissä. Kokoonpanoltaan epätavallinen trio soitti silloin sekä sävellettyä että täysin improvisoitua musiikkia.

Erottelulla ei ole kuulijalle merkitystä, sillä molemmat lähestymistavat yhdistävät moni-ilmeisesti kamarimusiikin ja vapaan jazzin keinoja. Pietilän jämäkkä saksofoni kietoutuu yhteen Laitisen välillä sähköllä terästetyn sellon kanssa, kun taas Stevensin hienostunut piano jää hieman taka-alalle. Brain Iventory Trio soittaa levollista, selkeästi jäsenneltyä ja kaunista musiikkia.

Mopo: Jee! (Texicalli, 2012)

Raikkaan energinen Mopo voitti keväällä 2011 Young Nordic Jazz Comets-kilpailun Suomen osakilpailun ja pääsi jatkoon pohjoismaiseen finaaliin. Vaikka sieltä ei enää voittoa irronnut, on trion ura päässyt hyvään vauhtiin. Debyyttilevy ”Jee!” ilmestyi huhtikuun lopulla ja yhtye esitteli sitä kymmenen konsertin kiertueella eri puolilla maata.

Mopo (Linda Fredriksson, saksofonit, Eero Tikkanen, basso, Eeti Nieminen, rummut) porhaltaa matkaan hyväntuulisesti. Jo kappaleiden nimet luovat mielikuvia; kuten ”Mokkula”, ”Metsärukkanen”, tai ”Hullun valssi”. Mopo viljelee siis huumoria, jota turhan harvoin jazzissa tapaa. Trio soittaa nuorekasta jazzia, jossa akustisten instrumenttien lämmin soundi, hyväntahtoiset melodiat ja rento svengi kohtaavat. Vaikka Mopon pörinä jää paikoin vielä hieman kevyeksi, on trio valloittava tuttavuus.

Das Kapital: Conflicts & Conclusions. Das Kapital Play Hanns Eisler (Das Kapital Records, 2010)

Vahvana livebändinä tunnettu Das Kapital (Daniel Erdman, saksofonit, Hasse Poulsen, kitara, Edward Perraud, rummut) viittaa musiikissaan poliittisiin teemoihin. Hieno esimerkki on 1900-luvun ristiriidoista voimansa ammentava ”Conflicts & Conclusions”, jolla yhtye tarttuu saksalaisen säveltäjän Hanns Eislerin (1898 – 1962) musiikkiin.

Poliittisen musiikin tekijä ja Bertold Brechtin yhteistyökumppani Eisler pakeni natsi-Saksan hallintoa Yhdysvaltoihin, jossa hän sävelsi elokuvamusiikkia. Sodanjälkeisten kommunistivainojen aikana Eisler karkotettiin takaisin Eurooppaan ja hän asettui Itä-Saksaan. Das Kapital on valinnut levylleen sekä Eislerin 1930-luvun poliittista tuotantoa että USA:n vuosien kevyempää filmimusiikkia. Mukana on myös versio Itä-Saksan kansallislaulusta.

Vapaan jazzin ja Eislerin yhdistelmästä muotoutuu trion käsittelyssä omaperäistä eurooppalaista jazzia; väliin rujoa punk-henkistä rymistelyä ja väliin herkkää Eislerin melodioita kunnioittavaa tunnelmointia. Das Kapital antaa uskoa oikean musiikin voimaan; kaikkea ei ole vielä latistettu yleisöäänestysten muovikoristeeksi.

Share
Kategoria(t): Jazz Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.