New Orleans

Hirmumyrsky Katrina jätti jälkeensä valtavasti tuhoa, nyt vielä tuntemattoman määrän menetettyjä ihmishenkiä ja suunnattomat aineelliset vahingot. Tuhojen laajuuden pikkuhiljaa paljastuessa huolta on alettu kantaa myös niistä henkisistä menetyksistä, jotka myrsky aiheutti jazzin kehtona tunnetuksi tulleelle vanhalle kulttuurikaupungille. Vaikka kaupungin vanha osa, French Quartier, näyttää selvinneen kaikkein vähimmin vaurioin, kestää varmasti kauan ennen kuin jazz siellä jälleen soi.

Legendan mukaan jazz syntyi New Orleansin bordelleissa ja matkusti sieltä siipirataslaivoilla Mississippi-jokea pitkin pohjoisen suuriin kaupunkeihin kuten Chicagoon ja New Yorkiin. Kertomus ei ole vailla todellisuuspohjaa, sillä New Orleans on aina ollut poikkeuksellinen kaupunki Yhdysvaltojen kaupunkien joukossa. Se kuului pikemminkin Karibian meren alueen ranskalais-espanjalaiseen kulttuuripiiriin kuin pohjoisen angloamerikkalaiseen kulttuuriin. Jazzin syntyaikoina, reilut sata vuotta sitten, kaupunki tulvi musiikkia ja tanssia. Tanssimusiikin rinnalla klassinenkin musiikki kukoisti; kaupungissa oli useita oopperoita ja sinfoniaorkestereja, myös mustien Negro Philharmonic Society.

Jazzin syntymisen kannalta erityisen tärkeä oli kaupungin omintakeinen kreoliyhteisö; kaupungin ranskalaisten ja espanjalaisten syntyperästään ylpeät jälkeläiset. Kreolit pitivät kiinni omasta ranskan kielen murteestaan ja vaalivat ranskalaisia tapoja. Oma alakulttuurinsa oli kreolien ja mustien kanssakäymisestä syntyneet mustat kreolit, jotka koettivat erottautua mustasta alaluokasta sivistyneen elämän tunnusmerkkinä pidetyn musiikin avulla. Tässä eri sosiaaliryhmien ja kulttuuriharrastusten sulatusuunissa alkoi pikkuhiljaa muotoutua aivan uusi musiikin muoto; jazz.

Kun jazzin historiaa ensimmäisiä kertoja kirjoitettiin, asialla olivat innokkaat fanit, joita lähdekritiikki ei kiinnostanut. Näin monet myöhemmät tutkijat joutuivat kyseenalaistamaan aluksi totena pidettyjä tarinoita, kuten vaikka ilotalojen asemaa jazzin syntylegendassa. Esimerkiksi ensimmäinen nimeltä tunnettu jazzmuusikko trumpetisti Buddy Bolden ei liene koskaan bordelleissa soittanut. Ilotalot käyttivät viihdyttäjinä yksittäisiä pianisteja tai automaattipianoja ja vain hyvin harvoin isompia yhtyeitä, jollaisia ensimmäiset jazzyhtyeet kuitenkin olivat. Myös itse New Orleansin yksinoikeus jazzin varhaisvaiheisiin on horjunut, sillä jazzia ja sen esimuotoja on todellisuudessa soitettu maantieteellisesti paljon laajemmalla alueella, kuten Kansas Cityssä ja Kaliforniassa saakka.

New Orleansin suurta merkitystä jazzin historiassa ei voida kuitenkaan kieltää, sillä niin lukuisat muusikot ovat sen muistelmissaan vahvistaneet. New Orleans on Louis Armstrongin, Jelly Roll Mortonin ja muiden varhaisen jazzin klassikkojen kotikaupunki. Maailman ensimmäiset jazzlevyt levytti neworleansilainen Original Dixie Jazz Band vuonna 1917. New Orleans on vielä monen muun afroamerikkalaisen musiikinmuodon, kuten bluesin, cajunin ja zydecon, keskus, joten musiikinystävät eri puolilla maailmaa toivovat kaupungin ja sen kulttuurielämän elpymistä.

18.9.2005

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *