Andreas Gidlund Kvartett: Mandraki Beach & Nyfors: Jazz & Magnus Lindgren Quartet: The Game

Ruotsalaisessa jazzissa on viime vuosina alkanut nousta esille uusia, nuoria muusikoita haastamaan jo vakiintuneita soittajia. Tässä on esillä kolme nuorta yhtyettä, joista Andreas Gidlundin kvartetti ja Nyfors olivat minulle ennestään aivan tuntemattomia. Sen sijaan Magnus Lindgren on jo ehtinyt vakiinnuttaa asemansa Ruotsin parhaiden joukossa.

Göteborgilainen Andreas Gidlund Kvartett soittaa ensilevyllään lähinnä Gidlundin sävellyksiä, mutta myös pianisti Kallerdahl on saanut mukaan kaksi sävellystä. Levyllä on vielä ripeä liveversio Cole Porterin klassikosta ”Nigth and Day” ja täyteläinen tulkinta Lars Gullinin kauniista balladista ”I´ve Seen”. Nuoreksi yhtyeeksi Gidlundin kvartetti soittaa jopa yllättävän sovinnaista perusjazzia, jossa teema-soolo-teema-ajattelu on kunniassaan. Vaikka ”Mandrake Beach” onkin hieman yllätyksetön, on ehdottoman positiivista, että nämä pojat todella tietävät, kuinka svengataan ! Kvartetti olisi varmasti loistavaa kuultavaa sopivassa klubimiljöössä.

Siinä missä Gidlund kvartetteineen paahtaa taitavaa perussvengiään, kääntyy Nyfors-yhtye pohjoismaisen jazzin surumielisiin, tummasävyisiin ja rosoisiin tunnelmiin, joita välillä pintaan nouseva lievä ironia taittaa ja keventää. Free jazzin ja rockin perinteille rakentava Nyfors osaa sekin asiansa ja onnistuu luomaan kahdeksan kappaleen ehjän ja poikkeuksellisen kypsän kokonaisuuden. Kypsyydessään ja oman äänensä etsimisessä Nyforsin debyytti tuo Suomesta mieleen Ilmiliekki Quartetin ensilevyn. Nyforsin ”Jazz” on erittäin suositeltavaa kuunneltavaa.

Saksofonisti, huilisti, säveltäjä Magnus Lindgren on jo löytänyt paikkansa Ruotsin jazzhuipulla. Lindgrenin meriitteihin kuuluvat esimerkiksi voitto Getxon yhtyekilpailussa (2000), Ruotsin Grammy-ehdokkaaksi päässyt esikoislevy ”Way Out”(2000), Grammy-palkinnon ja Orkester Journal-lehden Gyllene Skivan-palkinnon saanut toinen levy ”Paradise Open” (2001) sekä esiintyminen viime syksyn Nobel-juhlassa. Ei siis ole ihme, että tuore ”The Game” on vakuuttavaa työtä ja pitkään yhdessä soittaneen kvartetin yhteispeli käy luontevasti. Pääosa levyn kappaleista on Magnus Lindgrenin sävellyksiä, joista kannattaa mainita rivakka nimikappale, huilun ja bassoklarinetin jännittävästi sävyttämä etnovaikutteinen ”Ethnomore” sekä kaunis avausraita ”Holyem”. Trioversio tutusta standardista ”Softly As In The Morning Sunrisen” on vapaamuotoisen ilmava. Levyn päättävä toinen klassikko ”Caravan” ei Lindgrenin taidokkaasta huilusta huolimatta oikein istu levyn kokonaisuuteen. ”The Game” on hienoa ja kaunista nykyjazzia, tosin viimeistellyssä tarkkuudessaan jopa hieman viileää.

Andreas Gidlund Kvartett: Mandraki Beach (Play Production Records)
Andreas Gidlund; tenorisaksofoni, Fabian Kallerdahl; piano, Lars ”Lade” Källfelt; basso, Mattias Grönroos; rummut

Nyfors: Jazz (Rorschach Records)
Emil Strandberg; trumpetti, Thomas Backman; altto- ja baritonisaksofonit, Andreas Hourdakis; kitara, Magnus Bergström; basso, Ola Hultgren; rummut

Magnus Lindgren Quartet: The Game (Caprice Records)
Magnus Lindgren; saksofonit, huilut, bassoklarinetti, Mathias Algotson; piano, Fredrik Jonsson; basso, Jonas Holgersson; rummut

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *