100 vuotta Charlie Parkerin (1920 – 1955) syntymästä

Charlie Parker & trumpetisti Miles Davis, kuvassa vasemmalla basisti Tommy Potter, melkein näkymättömissä rumpali Max Roach ja selin pianisti Duke Jordan. Kuva: William Gottlieb, 1947, Three Deuces, New York

Saksofonisti Charlie Parkerin syntymästä tulee 29.8.2020 kuluneeksi tasan sata vuotta. Kansas Cityssa syntynyt ja varttunut Parker on epätodennäköinen musiikinlajin uudistaja ja innovaattori, sen verran vaatimattomista oloista hän ponnisti. Lähes itseoppineesta, intohimoisesta harjoittelijasta kehittyi kuitenkin eräs modernin jazzin kehittäjistä. Erityisesti yhdessä trumpetisti Dizzy Gillespien kanssa Parker oli luomassa bebop-nimen saanutta jazzin suuntausta, joka varsinkin aikalaisten näkökulmasta vaikutti swingin jälkeen vallankumoukselliselta murrokselta.

Parkerin uraa vaikeuttivat lähes alusta asti sekä vaikeat alkoholi- ja huumeriippuvuudet että mielenterveyden ongelmat. Niihin vaikeuksiin nähden hänen noin kymmenen vuotta kestänyt kaikkein aktiivisin levytysura oli hämmästyttävän korkeatasoinen. Olen koonnut oheiselle soittolistalle tunnin verran kappaleita, jotka kuuluvat Parkerin keskeisimpään levytystuotantoon. Soittolistan kappaleet ovat kronologisessa järjestyksessä.

Tätä musiikkia kuunnellessa voi huomion kiinnittää vaikkapa Parkerin nerokkaaseen melodiseen luovuuteen lyhyiden bebop-kappaleiden säveltäjänä. Myös hänen alttosaksofoninsa virtuoosimainen lento jaksaa ilahduttaa ja hämmästyttää yhä edelleen. Parkerin musiikki ei todellakaan ole käynyt vanhaksi.

Parkerin ura jäi pahasti kesken, hän kuoli vain 35-vuotiaana 12.3.1955. Väkisinkin tulee miettineeksi, mitä hän olisikaan voinut saada vielä aikaan, jos hän olisi elänyt LP-levyjen aikakaudelle asti ja saanut tuekseen näkemyksellisen tuottajan tai vaikkapa Gil Evansin kaltaisen hahmon.

Charlie Parker 100 vuotta -soittolista
Soittolista löytyy alempaa kappale-esittelyiden jälkeen.

1. All The Things You Are (Kern-Hammerstein) – 28.2.1945
Alkuvuodesta 1945 äänitetty levytyssessio oli ensimmäinen täysipainoinen bebop-levytys, jolla Parker ja Gillespie soittivat yhdessä. Tosin basisti Slam Gaillard ja rumpali Cozy Cole kuuluivat vielä swingin aikakauteen.

2. Salt Peanuts (Gillespie_Clarke) – 11.5.1945
3. Hot House (Dameron) – 11.5.1945
Kaksi bebop-klassikkoa Dizzy Gillespie And His All Stars -yhtyeen levytyksestä. Mukana soittavat myöhemmin monilla muillakin bebop-levyillä soittaneet pianisti Al Haig ja basisti Curly Russell. Rumpuja soittaa enemmän swingmuusikkona tunnettu Sid Catlett.

4. Now´s The Time (Parker) – 26.11.1945
5. Billie´s Bounce (Parker) – 26.11.1945
6. Ko-Ko (Parker) – 26.11.1945
Marraskuulta 1945 valitsin peräti kolme kappaletta. Nuori Miles Davis levytti tässä sessiossa ensimmäisen kerran Parkerin kanssa, tosin Gillespie soitti “Ko-Kon” vaikean ja mutkikkaan teeman. Max Roach esittelee tässä rumpujen soitotta uudistanutta tyyliään.

7. Yardbird Suite (Parker) – 28.3.1946
8. A Night In Tunisia (Gillespie) – 28.3.1946
Vuoden 1945 lopulla Gillespie ja Parker matkustivat Los Angelesiin. Kun Gillespie palasi New Yorkiin, jäi Parker länsirannikolle. Miles Davis saapui myös Los Angelesiin Benny Carterin orkesterin mukana ja jäi hänkin soittamaan mm. näillä kahdella klassikolla.

9. Cool Blues (Parker) – 19.2.1947
Kesällä 1946 yhä pahempaan huumeriippuvuuteen ajautunut Parker romahtaa ja joutuu hoitoon Camarillon valtionsairaalaan. Sieltä hän pääsee pois vasta tammikuussa 1947. Rento “Cool Blues” on peräisin sessiosta, jossa Erroll Garner soitti pianoa.

10. Relaxin´ At Camarillo (Parker) – 26.2.1947
Parkerin Dial-levytysten tuottaja Ross Russell antoi tälle änsirannikon boppareiden kanssa levytetylle kappaleelle Parkerin mielisairaala-aikaan viittaavan nimen vastoin Parkerin tahtoa.

11. Donna Lee (Parker) – 8.5.1947
12. Chasin´ The Bird (Parker) – 8.5.1947
Klassikoilla soittaa todella klassinen kokoonpano: Miles Davis, Charlie Parker, merkittävin bebop-pianisti Bud Powell, basisti Tommy Potter ja Max Roach.

13. Scrapple From The Apple (Parker) – 4.11.1947
Pianistina Duke Jordan

14. Parker´s Mood (Parker) – 18.9.1948
Upealla bluesilla pianoa soittaa John Lewis, joka myöhemmin tuli tunnetuksi Modern Jazz Quartetin pianistina.

15. I Didn’t Know What Time It Was (Rodgers-Hart) – 30.11.1949
16. Just Friends (Klenner-Lewis) – 30.11.1949
Parkerin viimeisten vuosien levy-yhtiö näki saksofonistissa myös kaupallista potentiaali. Parker levyttikin niin big bandin kuin Machiton kuubalaismusiikkia soittaneen yhtyeen kanssa. Nämä kaksi standardia edustavat Parkerin levytyksiä jousiorkesterin kanssa. Vaikka näitä sovituksia on ollut tapana väheksyä liian sokeristen sovitusten takia, on näissä myös oerityisesti ma viehätyksensä.

17. Leap Frog (Parker) – 6.6.1950
Kesäkuun 1950 leytyksissä soitti mielenkiintoinen yhtye. Dizzy Gillespie palasi pitkästä aikaa Parkerin rinnalle, pianoa soitti Thelonious Monk ja rumpuja Buddy Rich. Näyttelijä ja miimikko Jeremiah McDonald on tehnyt tämän kappaleen pohjalta hauskan videon “Vidéo Dispute“. Katso Kiivasta keskustelua.

18. Wee (Best) – 15.5.1953.
Toronton Massey Hallissa järjestettiin 15.5.1953 jazzkonsertti, joka on saanut nimen “The Greatest Jazz Concert Ever”. Joukko nuoria jazzfaneja oli perustanut yhdistyksen nimeltä Toronto New Jazz Society. Sen piirissä syntyi ajatus järjestää jazzkonsertti, jonka esiintyjiksi piti hankkia ajan parhaat muusikot. Kvintettiin kuuluivat Parker, Gillespie, Powell ja Roach. Toivelistalla oli myös basisti Oscar Pettiford, mutta hänen tilalleen saatiin Charles Mingus. Basistin vaihdos varmisti konsertin jälkimaineen, sillä Mingus omisti pienen Debut-levy-yhtiön ja äänitti konsertin. Lue lisää: Kaikkien aikojen jazzkonsertti.

19. Confirmation (Parker) – 28.7.1953
Confirmation” on peräisin Parkerin lähes viimeiseltä levytyssessiolta. Kesän 1953 jälkeen Parker levytti studiossa enää kaksi kertaa vuonna 1954. Tässä Parkerin soitto kuulostaa vielä todella hyvältä.

Share
Kategoria(t): Jazz Avainsana(t): , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.