Florian Arbenz: Conversation #2 & #3 (Hammer Recordings, 2021)

Florian Arbenz & Jim Hart. Kuva: Philippe Ohl

Alkuvuodesta 2021 sveitsiläinen lyömäsoittaja, yhtyeenjohtaja ja säveltäjä Florian Arbenz aloitti peräti 12 levyn mittaiseksi tarkoitetun musiikillisten keskustelujen sarjan. Ensimmäiseen keskusteluun (“Conversation #1 Condensed“) Arbenzin kanssa osallistuivat trumpetisti Hermon Meharin ja kitaristi Nelson Verasin. Sarja saa nyt jatkoa, kun toinen ja kolmas keskustelu ilmestyvät tuplavinyylinä. “Conversation #2 Oracle” on Arbenzin ja brittiläisen vibrafonistin Jim Hartin duolevytys. Kaksikko laajenee trioksi, kun sveitsiläinen basisti Heiri Känzig (minulle hän on tuttu nimi Vienna Art Orchestran levyiltä) liittyy mukaan levyllä “Conversation #3 Neologism“. Tätä postausta varten olen kuunnellut cd-versiota, joka kokoaa molemmat keskustelut yhdelle levylle.

Conversation #2 Oracle” on monipuolinen dialogien sarja. Nimensä mukaisesti kolmeen osaan hahmottuva “Triptych” rakentuu minimalististen vibrafonikuvioiden ja rumpujen voiman varaan. Soundimaailma rikastuu, kun Hart soittaa marimbaa kappaleella “Wooden Lines“. Instrumentin puinen ääni sulautuu saumattomasti yhteen Arbenzin lyömäsoitinten kanssa kuin kahden rumpalin villiksi duetoksi.

Monet jazzmuusikot ovat tehneet Eddie Harrisin sävelmästä “Freedom Jazz Dance” omia versioitaan, joista tunnetuin löytynee Miles Davisin levyltä “Miles Smiles“. omia versioitaan lienee myös Arbenzin suosikkikappaleita, sillä se oli jo Conversation #1 Condensed -levyn ohjelmassa. Nyt kaksikko muotoilee siitä napakan ja riisutun version. Duolevyn toinen lainakappale, Thelonious Monkin klassikko “Evidence“, päättää duokeskustelun yhtälailla päättäväisesti.

Kun Heiri Känzig tuo ilmaisuvoimaisen bassonsa levylle “Conversation #3 Neologism“, muuttuu keskustelu selvästi yhtyeen musiikiksi. Notkean basson myötä musiikkiin tulee lisää rytmistä imua, kuten dramaattisen rumpusoolon jälkeen vauhtiin ryntäävä “Jammin´ In The Children´s Corner” tai vankan grooven kannattelema “Rhĕnos” todistavat. Myös kolmas keskustelutuokio päättyy Monkiin, kun trio tyylittelee levyn loppuun svengaavan version “Epistrophysta“, tuosta Monkin omatkin keikat usein päättäneestä klassikosta.

Nämäkin kaksi keskustelua osoittavat jälleen, että Florian Arbenz on erittäin mielenkiintoinen eurooppalainen jazzmuusikko. Jään odottamaan lisää keskusteluja sekä tietenkin esiintymistä Suomessa. Sillä välin “Conversation #2 & #3” pääsee Valon kuvia -blogin Vuoden valinnat 2021 -listalle.

Florian Arbenz: Conversation #2 & #3 (Hammer Recordings, 2021)
Florian Arbenz, rummut lyömäsoittimet, Jim Hart, vibrafoni, marimba, Heiri Känzig, basso

Arbenz X Hart | Wooden Lines Single (Conversation #2)


Posted

in

by

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.