Florian Arbenz: Conversation #8 – Ablaze (Hammer Recordings, 2022)

Florian Arbenz, Oren Marshall, Wolfgang Puschnig & Jorge Vistel.
Kuvakaappaus YouTube-videosta, joka löytyy postauksen alta.

Kerrataan aluksi lyhyesti, mistä Florian ArbenzinConversations“-levysarjassa on kyse. Arbenz aloitti vuonna 2021 sarjan, jossa on tarkoitus julkaista kolmen vuoden aikana kaksitoista levyä eli keskustelua. Projekti näyttää etenevän aikataulussa, sillä kahden vuoden jälkeen ollaan menossa jo kahdeksannessa levyssä. Levyillä on tähän mennessä soittanut erilaisia pikkuyhtyeitä ja kokoonpanot ovat vaihdelleet duosta kvartettiin. Musiikki on pysytellyt tyylillisesti jazzin aitauksien sisäpuolella, joten improvisaatio ja svengi ovat kunniassa kaikilla keskusteluilla.

Kahdeksannen levyn vieraita ovat kuubalainen trumpetisti Jorge Vistel (mukana Arbenzin “Convergence“-levyllä), brittiläinen tuubisti Oren Marshall sekä itävaltalainen saksofonisti Wolfgang Puschnig, tuttu esimerkiksi Vienna Art Orchestrasta ja Carla Bleyn yhtyeistä. Kolmella raidalla mukaan liittyy Florian Arbenzin kaksoisveli Michael Arbenz. Veljekset ovat kaksi kolmasosaa useita albumeja levyttäneestä VEIN-triosta, jossa bassoa soittaa Thomas Lähns.

Olen usein hämmästellyt tuubisteja, jotka jazzyhtyeessä puhkuvat basson roolissa. Ainakin näin ulkopuolisen korvin jatkuvan sykkeen puhaltaminen tuntuu vaativan melkoisia fyysisiä ponnistuksia. Omintakeinen tuuba muovaa väistämättä koko yhtyeen soundia ja niin tekee nyt myös Oren Marshallin tuuba. Se lisää soundin matalaan päähän rehevää syvyyttä ja tuo nykyjazzin keskelle mielikuvia New Orleansin musiikista.

Levyllä on seitsemän kappaletta, joista neljä on Florian Arbenzin käsialaa. Lisäksi Puschnig ja Vistel ovat saaneet levylle omat sävellyksensä, “Rivulets” ja “The Mirror“. Monivaiheinen “Rivulets” avautuu alttosaksofonin ja synkeän tuuban duettona, josta kulmikkaan teeman kautta siirrytään intensiivisen notkeaan alttosooloon sekä trumpetin ja rumpujen keskusteluun ennen palaamista teemaan. Jorge Vistelin “The Mirror” koikkelehtii kevyesti svengaillen hieman Ornette Colemanin free jazzin malliin. Levyllä on tietysti vielä Eddie HarrisinFreedom Jazz Dance“, joka saa sarjassa jo kuudennen tulkintansa. Nyt levotonta energiaa pursuava tulkinta huipentuu jännittävästi Puschnigin läpitunkevaan sooloon, jonka hän soittaa oboensukuisella korealaisella hojokilla.

Michael Arbenz soittaa siis pianoa kolmella kappaleella, joista “Choral” on nimensä mukainen lähes harras tausta kauniille pianosoololle, “Wild Flower” rauhallinen balladi ja “Insight Straight” levyn svengaava päätösraita. “Ablaze” on onnistunut osa Florian Arbenzin pikkuyhtyejazzin eri puolia tutkiskelevaa sarjaa, jonka neljä viimeistä osaa on tulossa ensi vuoden aikana. Tähän mennessä julkaistujen levytysten perusteella sarjan loppua kannattaa odottaa.

Florian Arbenz: Conversation #8 – Ablaze (Hammer Recordings, 2022)
Jorge Vistel, trumpet, Wolfgang Puschnig, saksofoni, Oren Marshall, tuuba, Florian Arbenz, rummut, Michael Arbenz, piano

Catch Me If You Can “Arbenz X Marshall /Puschnig / Vistel” ABLAZE


Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.