Giorgio Occhipinti Hereo Nonetto plus Cellos Sequences: Global Music and Circular Thought.


Italialainen säveltäjä Giorgio Occhipinti käyttää uudella levytyksellään klassisen musiikin vaikutteita oman musiikkinsa rakennuspuina. Sävellyksen nimi muistuttaa klassista tapaa nimetä teoksia ja jousisoittimet sävyttävät kokonaissointia. Levyn neljä lyhyttä välisoittoa, sellosekvenssit kahdelle sellolle (Sequences for Cellos), ovat selkeästi kaunista kamarimusiikkia. Neljä pitkää tanssia (Dances for Nonet) eivät ole kuitenkaan ole mitään klassisen keveitä valsseja tai menuetteja, vaan hakkaavasti marssivia nykymusiikkiteoksia. Levyn pisimmässä teoksessa, yli 25 minuuttisessa “Allegro Ibleo Con Ninna Nanna”, raskaiden rytmien intensiteetti vain hetkittäin vapautuu jazzilliseen svengiin. Improvisoidut soolot nousevat vain hetkeksi pinnalle puhaltimien, jousisoittimien ja instrumentaalisesti käytetyn laulun komean yhtyesoinnin keskeltä. Muut kolme tanssia ovat lyhyempiä ja varsinkin valssina alkava “Danza Del Canto Supremo” on myös tunnelmaltaan hieman kevyempi. Occhipintin sarja tuntui minulle kerralla kuunneltavaksi aika työläältä, mutta pienempinä palasina siitä sai paljon irti. Giorgio Occhipinti Hereo Nonetto julkaisi vuonna 1994 Leo Lab-merkillä myös levyn “The Kaos Legend” (Leo LAB CD 012).

Giorgio Occhipinti Hereo Nonetto plus Cellos Sequences: Global Music and Circular Thought. Suite in Eight Movements: Dances and Sequences for Cellos and Nonet (Jazz`Halo Tonesetters)

Giorgio Occhipinti; piano, kapellimestari, Tiziana Cavaleri, Vito Amatulli; sello, Paolo Botti; viulu, Guiseppe Guarella; basso, Carlo Actis Dato; bassoklarinetti, Lauro Rossi; pasuuna, Maurizio Maiorana; laulu, klarinetti, Luca Calabrese; trumpetti, Francesco Branciamore; rummut

10.3.2001


Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.