Pianisti Bobo Stensonin trio ja basisti Pär-Ola Landinin johtama trio ovat molemmat julkaisseet tämän vuoden alkupuolella uudet levynsä. Päätin esitellä molemmat albumit samassa jutussa, koska levyillä on useita yhdistäviä piirteitä ja samaan aikaan ne myös kiinnostavasti eroavat toisistaan.
Päällimmäiset yhteiset piirteet ovat toki ilmeisiä. Molemmat yhtyeet ovat ruotsalaisia ja niillä yksi yhteinen jäsen, sillä Jon Fält istuu molemmissa rumpujen takana. Kuuntelu paljastaa, että molemmilla albumeilla soi pohjoismaisen jazzin avara sointi ja musiikkia leimaa enemmän levollinen mietiskely kuin riehakkuus tai valtoimenaan virtaava svengi.
Triot levyttävät kuitenkin eri lähtökohdista, sillä toinen on soittanut yhdessä jo pitkään ja toinen on yhtyeenä alkutaipaleellaan. Bobo Stenson levytti ensimmäisen trioalbuminsa jo vuonna 1971 ja nyt neljännen levynsä julkaiseva kokoonpano on toiminut yli viisitoista vuotta. Pär-Ola Landinin trio julkaisi tunnetuista jazzsävellyksistä ja muista lainakappaleista koostuvan debyyttilevynsä “Loner” vuonna 2020. Landinin trion jäsenet ovat toki muusikkoina jo aikoja sitten vakiinnuttaneet asemansa ruotsalaisessa jazzissa ja heitä voi kuulla monilla levytyksillä.
Nyt triolla on käsissään siis toinen albumi, yhden päivän aikana keväällä 2022 äänitetty “Inblick”. Sille on tällä kertaa päätynyt pelkästään Landinin pienten eleiden varassa toimivia sävellyksiä, joista trio on muovannut tasavahvan kokonaisuuden. Jos esimerkkeinä mainitsen raikkaan avausraidan “Ditt väsen”, jäntevästi loikkivan “Sysslolösa veckor” tai hiljaisen balladin “En bit av ensamhet”, en tarkoita, että loput viisi kappaletta olisivat vähemmän koskettavaa musiikkia.
Bobo Stenson kertoo uutta albumia esittelevällä haastattaleuvideolla, että heidän trionsa ammentaa vaikutteensa enemmän klassisesta musiikista kuin bebopista. Tosin trio on aiemmilla levyillään tulkinnut esimerkiksi Duke Ellingtonin ja Ornette Colemanin jazzsävellyksiä, mutta uutuuden ohjelmisto perustuu suurelta osin pohjoismaisten säveltäjien alunperin virsiksi, kuorolauluiksii tai kamarimusiikiksi kirjoittamiin kappaleisiin. Mukana on kaksi kappaletta tanskalaiselta Per Nørgårdilta ja ruotsalaiselta Sven-Erik Bäckiltä sekä kappaleet mieheen norjalaiselta Alfred Janssonilta ja Jean Sibeliukselta (pieni pianosävellys “Valsette Op. 40/1”).
Basisti Anders Jormin on saanut levylle kaksi sävellystään. “Unquestioned answer” on pelkistetty ja abstrakti muistokirjoitus säveltäjä Charles Ivesille, kun taas herkän melodinen “Kingdom of Coldness” tarjoaa yhdessä korealaisen Jung-Hee Woon säveltämän “The Red Flowerin” kanssa levyn rennointa menoa. Bobo Stenson Trio soittaa keskittyneesti ja Stensonin kosketuksen, Jorminin basson äänen ja Fältin hienovaraisen lyömäsoitintaiteen yhdistelmästä syntyvä tunnistettava soundi pääsee oikeuksiinsa.
Vaikka Landinin trio ei vielä ole ehtinyt luoda samalla tavalla erottuvaa soundia, se ei suinkaan kuulosta vertailussa heikommalta. Siinä missä Stensonin trio sukeltaa syvälle kamarimusiikkiin, viljelee Lundinin trio enemmän svengin elementtejä eli trio kuulostaa helpommin lähestyttävältä. Ja vaikka pianisti Jonas Östholm ei ole pianotrion johtaja, on hänen pianisminsa Lundinin triossa kirkas ja selkeä ääni. Molemmat yhtyeet esittävät sen verran hienoa musiikkia, että kumpikin levy kannattaa kuunnella. Samalla voi ihastella Jon Fältin rumpujen soittoa kahdesta erilaisesta näkökulmasta.
Molemmat albumit pääsevät siis Valon kuvia -blogin kuuntelusuositusten listalle: Vuoden valinnat 2023.
Pär-Ola Landin, Jonas Östholm & Jon Fält: Inblick (El Dingo Records, 2023)
Pär-Ola Landin, basso, Jonas Östholm, piano, Jon Fält, rummut
Bobo Stenson Trio: Sphere (ECM, 2013)
Bobo Stenson, piano, Anders Jormin, basso, Jon Fält, rummut
Vastaa