Kind of Blue

Trumpetisti Miles Davisin levy ”Kind of Blue” saapui levykauppoihin Yhdysvalloissa 17.8.1959, joten jazzin historian tunnetuin levy täytti tänä vuonna (huom. juttu kirjoitettu v. 2009) 50 vuotta. Merkkivuosi lienee innostanut Johnny Kniga-kustantamon julkaisemaan suomeksi Ashley Kahnin perusteellisen selvityksen levyklassikon synnystä ja vaiheista. Kirjan alkuperäinen englanninkielinen versio ilmestyi vuonna 2000 levyn 40-vuotisjuhlan yhteydessä.

Ashley Kahn jakaa kirjansa kolmeen pääjaksoon. Ensimmäisessä jaksossa hän selostaa Davisin uraa ennen Kind of Bluen levyttämistä. Tässä kirja ei tarjoa uutta tietoa, mutta on toki pätevä ja tiivis yhteenveto Davisin vaiheista alkaen siitä, kun Davis 1940-luvun jälkipuoliskolla nousi jazzyleisön tietoon Charlie Parkerin yhtyeen jäsenenä. Parikymppisen nuorukaisen hieman hapuileva trumpetti soi hyvin yhteen Parkerin virtuoosimaisen saksofonin kanssa ja jälkeen päin Davisin soitossa on kuultu viitteitä hänen kypsän kautensa viileästä soundista. Uraa pahasti uhanneista huumesekoilusta selvittyään Davis kokosi 1950-luvun puolivälissä kvintetin, jonka saksofoniksi Davis palkkasi tuolloin vielä tuntemattoman John Coltranen. Kun yhtye laajeni alttosaksofonisti Cannonball Adderleyn myötä sekstetiksi, oli Kind of Bluen luonut muusikkoryhmä valmis.

Kirjan toisessa ja antoisimmassa osassa Kahn rekonstruoi Kind of Bluen kaksi levytyssessiota. Ensimmäisen kerran levyä työstettiin maanantaina 2.3.1959, jolloin nauhoitettiin kolme levyn viidestä kappaleesta. Levyn loput kaksi raitaa äänitettiin keskiviikkona 22.4.1959. Kahn on kuunnellut kaikki äänityksen yhteydessä tallentuneet studiokeskustelut, haastatellut vielä elossa olleita asianosaisia ja pystynyt luomaan eloisan kuvan akustisen jazzlevyn äänitysprosessista sellaisena kuin se usein nykyäänkin toteutetaan. Tätä kirjan osaa voi käyttää mainiosti levyn kuuntelemisen apuvälineenä, sillä Kahnin analyysit tuovat musiikin kiinnostavasti kuulijan lähelle.

Lopuksi kirjan kolmannessa osassa Kahn selvittää levyn julkaisemisen vaiheita Columbia Recordsilla ja levyn vastaanottoa. Miles Davisilla ei ollut etukäteen aavistustakaan siitä, miten myyttiseen maineeseen ”Kind of Bluen” tulisi nousemaan. Levytys oli mukana olleille muusikoille vain yksi keikka muiden joukossa, tosin poikkeuksellisen hyvin onnistunut. Niinpä levy on rento ja helposti lähestyttävä ja se vetoaa monenlaisiin kuulijoihin. Pikku hiljaa ”Kind of Bluesta” on tullut kaikkien aikojen eniten myynyt jazzlevy, josta on otettu uusia painoksia uusissa formaateissa.

Ashley Kahnin kirja on mielenkiintoista kulttuurihistoriaa, joka yhden levyn kautta avaa jazzin vaiheita 1940-luvun lopulta nykypäiviin saakka. Kirja on ulkoasultaan kaunis ja sen kuvituksena on runsaasti merkittävien jazzkuvaajien (esim. Don Hunstein ja Lee Tanner) valokuvia. Kahn on esitellyt samalla konseptilla myös toista jazzklassikkoa, John Coltranen levyä ”Love Supreme”. Toivottavasti sekin kääntyy vielä suomen kielelle. (Huomautus 28.12.2021. Kesti vielä kymmenen vuotta ennen kuin suomenkielinen versio ilmestyi, A Love Supreme. John Coltranen testamentti, Aviador Kustannus, 2021)

Ashley Kahn: Kind of Blue. Modernin jazzin avain. Johnny Kniga Kustannus 2009.
Kirjan on suomentanut Petri Silas.

Julkaistu alunperin Pohjolan Sanomissa.


Posted

in

,

by

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.