Matkaoppaita ääneen – AACM & Roscoe Mitchell

AACM, Roscoe Mitchell ja kiinnostus äänen, soundin ulottuvuuksiin yhdistää molempia nyt esittelyssä olevia julkaisuja eli amerikkalaisen kirjailijan, basistin ja tutkijan Paul Steinbeckin uutta kirjaa ja Sound American -aikakauslehden viimeisintä numeroa.

Ensimmäisessä kirjassaan “Message to Our Folks” Steinbeck esitteli Art Ensemble of Chicagon vaiheita ja levytyksiä. Toisessa teoksessaan “Sound Experiments. The Music of the AACM” hän jatkaa saman aihepiirin ympärillä esittelemällä muita AACM:n (Association for the Advancement of Creative Musicians) muusikoita ja analysoimalla heidän levytyksiään.

Steinbeck on valinnut kymmenen levytystä, joista Roscoe Mitchellin vuonna “Sound” (Delmark, 1966) on varhaisin ja Nicole Mitchellin (eivät sukulaisia) “Mandorla Awakening II: Emerging Worlds” (FPE Records, 2017) on uusin. Välille mahtuu mm. Muhal Richard Abramsin, Anthony Braxtonin, Wadada Leo Smithin ja Air-yhtyeen levyjä. Vain Roscoe Mitchell on saanut kirjaan kaksi levyään, sillä edellä mainitun “Soundin” lisäksi myös “Nonaah” (Nessa, 1977) on päässyt analysoitavaksi.

Roscoe Mitchell. Tampere Jazz Happening 2018

Jokainen kirjan luku on rakenteeltaan samankaltainen. Ensin on lyhyt katsaus käsiteltävän muusikon uraan, sitten käydään läpi levyn levytyksen olosuhteita ja lopulta suurimman tilan saa levyn analyysi. Steinbeck erittelee äänitteitä nuottiesimerkkien ja rakennekaavioiden avulla. Kirja on tarkoitettu pikemminkin tarkan kuuntelun tueksi kuin järjestyksessä luettavaksi kertomukseksi. Kun AACM:n piirissä syntynyt musiikki on usein varsin vaativaa kuunneltavaa, tällainen apuväline voi olla tarpeellinen ja valaiseva. Kaikki esitellyt levyt löytyvät Steinbeckin kotisivuilta, joten osin vaikeasti hankittava musiikki on helposti kaikkien kuunneltavissa.

Itselleni nuottiesimerkit ovat yleensä liian hankalia, mutta kaaviot selventävät kappaleiden rakennetta.

Sound American on neljännesvuosittain ilmestyvä, kokeelliseen musiikkiin keskittyvä aikakauslehti, jonka jokainen numero käsittelee aina yhtä teemaa. Kiitos sosiaalisen median satuin jossain törmäämään lehden viimeisimpään numeroon, jonka aiheena on Roscoe Mitchell, säveltäjä, saksofonisti, AACM:n ja Art Ensemble of Chicagon perustajajäsen, pedagogi ja kuvataiteilija. Onneksi ymmärsin oikopäätä tilata Mitchell-painoksen, sillä nyt tämä numero näyttää jo olevan loppuunmyyty.

Lehden 130 sivua esittelevät aihettaan haastattelujen ja artikkeleiden kautta. Sam Weinberg on kirjoittanut katsauksen Mitchellin uraan nimenomaan sooloartistina, Ken Vandermark pohtii Mitchellin soololevyjen merkitystä oman uransa kannalta ja Tyshawn Sorey analysoi vuonna 1977 julkaistua lyömäsoitinyhtyeelle sävellettyä kappaletta “The Maze” samaan tapaan kuin Steinbeck kirjassaan. Niukasti kuvitetun lehden väriläiskäksi on taitettu liite Mitchellin valmisteilla olevan taidenäyttelyn maalauksista.

Roscoe Mitchell valmistautuu ensimmäiseen yksityisnäyttelyynsä, jonka on määrä olla vuonna 2024.

Tätä kirjoittaessani en ole vielä lukenut lehteä kokonaan, mutta se on selvästi huolellisesti toimitettu, hyvin kirjoitettu ja ulkoasultaan pelkistetyn tyylikäs. Sound Americanin julkaisuja kannattaa seurata ja kiinnostava numero on syytä hankkia viivyttelemättä, sillä painokset lienevät aika pieniä ja numerot myyvät loppuun ilmeisen nopeasti.

Paul Steinbeck: Sound Experiments. The Music of the AACM (University of Chicago Press. 2022)
Sound American No. 29. The Roscoe Mitchell Issue. 2022

Lisätietoja:
Paul Steinbeck; Paul Steinbeckin kotisivut
Sound American; Sound Americanin Bandcamp-sivu


Posted

in

,

by

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.