Ruotsalainen saksofonisti ja säveltäjä Fredrik Nordström täyttää tänä vuonna 50 vuotta ja julkaisee juhlavuoden kunniaksi levytyssarjan, jonka avaa Nordströmin uran ensimmäinen big band -albumi. Säveltäjä valitsi levylle yhdeksän aiemmin julkaisematonta sävellystä. Niitä tulkitsee joukko Ruotsin eturivin muusikoita. jotka purkittivat kaiken entisajan malliin tiiviissä päivän kestäneessä levytyssessiossa kesäkuussa 2022.
“Big Band Stories” puhuu sävellyksillään nykyajan isoille orkestereille varsin tyypillistä kieltä, joka asettuu helposti vaikkapa UMO Jazz Orchestran tai Norrbotten Big Bandin tuotannoista tuttuun modernin big band -musiikin lokeroon. Tarjolla on siis kaikkia ison orkesterin sointimahdollisuuksia monipuolisesti hyödyntävää ja vivahteikasta musiikkia.
Hyviä esimerkkejä ovat vaikkapa kuulaita puhallinsektioita hyödyntävä “Another Mountain“, vaskipuhaltimien iskuista svengiin syöksyvä “Epicenter” tai tiheän jännitteinen “Ferret“. Komean kokonaissoundin lomasta kuulija löytää ihasteltavakseen runsaasti oivaltavia ja jännittäviä yksityiskohtia. Nostan esille vain levyn päätösraidan “See You At Babas“, jonka alussa Filip Augustsonin ilmeikäs bassosoolo saa säestyksekseen rikkaan puhallintaustan.
Nordström on varannut itselleen suurimman osan levyn soolitilasta, jonka hän käyttää intensiivisesti ja kliseitä vältellen. Toki myös orkesterin muut muusikot pääsevät esille solisteina. Edellä jo mainitun Augustsonin bassosoolon lisäksi myös Tobias Wiklundin kornetti ja Dicken Hedreniuksen melodinen pasuuna (“Epicenter“) sekä Per “Texas” Johanssonin heleä klarinetti ja Alberto Pintonin rouhea baritonisaksofoni tarjoavat antoisaa kuultavaa.
Fredrik Nordström: Big Band Stories (Bluenord Records, 2024)
Fredrik Nordström, Magnus Blom , Thomas Backman, Robert Nordmark, Per ”Texas” Johansson, Alberto Pinton, saksofonit, klarinetit, Hans Dyvik, Nils Janson, Tobias Wiklund, Linnea Jonsson, trumpetti, Agnes Darelid, Dicken Hedrenius, Mats Agnelid, Niclas Rydh, pasuuna, Torbjörn Gulz, piano, Filip Augustson, basso, Sebastian Ågren, rummut
Pianisti Frank Carlbergin big band -albumi “Elegy For Thelonious” kunnioittaa nimensä mukaisesti Thelonious Monkin muistoa ja musiikkia. Carlberg ottaa Monkin musiikin omien sävellystensä lähtökohdaksi lainaamalla Monkilta sieltä täältä “soluja ja sirpaleita” ja säveltää niiden pohjalta uusia sävellyksiä, joista seitsemän on päätynyt maaliskuussa 2024 ilmestyvälle levylle. Tällä kertaa Carlberg ei itse soita levyllä, vaan johtaa orkesteria ja on luovuttanut paikkansa pianon äärellä Leo Genoveselle.
Levyn avaa “Spooky Rift We Pat“, jonka nimi on anagrammi standardista “Tea for Two” ja Monkin sen pohjalta säveltämästä kappaleesta “Skippy“. Hitaan alun jälkeen avauksesta muotoutuu kahden kappaleen myös musiikillisesti riemukas sekoitus, joka nostaa esille Christine Correan laulajana sekä saksofonisti Adam Kolkerin ja trumpetisti David Adewumin vaikuttavina solisteina.
Monk näkyy levyllä myös eräiden kappaleiden nimissä, esimerkiksi “Scallops Scallop” ja “Wrinkle On Trinkle” viittaavat Monkin vaikeimpien teemojen joukkoon kuuluviin sävellyksiin “Gallop´s Gallop” ja “Trinkle, Tinkle“. Musiikillisen yhteyden kuuleminen sävellysten välillä onkin jo vaikeampaa (ainakin minulle), sen verran paljon Carlberg on Monkin musiikin sirpaleita sekoittanut ja muokannut.
Sen sijaan levyn päätösraidalla “Brake Tune” saksofonisti Hery Paz paljastaa pitkässä introssaan sävellyksen esikuvan “Brake´s Sake“. Sekä “Gallop´s Gallop” että “Brake´s Sake” levytettiin ensimmäisen kerran vuonna 1955 saksofonisti Gigi Grycen levylle, jolla Monk oli mukana rivimiehenä. Myöhemmiltä vuosilta molemmista kappaleista on tallessa vain yhdet versiot Monkin levyillä. Carlberg on siis selvästi etsinyt innoitusta hieman vähemmän tunnettujen Monkin sävellysten joukosta.
Levyn moniulotteisin, monivaiheisin ja vahvin esitys on Yusef Komunyakaan runosta nimensä saanut “Elegy for Thelonious“. Kappaleen alussa Christine Correa lausuu Monkin kuoleman nostattamista tunnoista kertovan runon vakuuttavasti, minkä jälkeen orkesteri siirtyy tulkitsemaan vanhaa virttä “Abide With Me” (“Oi Herra, luoksein jää“, suomalaisen virsikirjan virsi 555).
Thelonious Monk sovitti tämän 1800-luvulla eläneen anglikaanisen kirkon kanttorin William Henry Monkin kauniin melodian “Monk´s Music“-albumille (1957) puhallinsektion (trumpetisti Ray Copeland sekä saksofonistit John Coltrane, Coleman Hawkins ja Gigi Gryce) tulkittavaksi.
Virren jälkeen kappale saa vielä odottamattoman käänteen, kun saksofonisti Jeremy Udden sooloilee lopuksi 1970-luvun Lyriconilla eli sähköisellä puhallinsoittimella. Instrumentin ujeltava syntetisaattorin soundi sulautuu yllättävän hyvin ison orkesterin aktiivisen säestyksen lomaan.
“Elegy For Thelonious” tarjoaa rehevän värikästä, intensiivistä ja innostavaa big band -musiikkia, joka parhaimman jazzin lailla on yhtä aikaa sekä ajan hermolla että lujasti kiinni perinteen maaperässä.
Frank Carlberg Large Ensemble: Elegy For Thelonious (Sunnyside Recods, 2024)
Frank Carlberg, säveltäjä, orkesterinjohto, Sam Hoyt, John. Carlson, David Adewumi, Kirk Knuffke, trumpetti, flyygelitorvi Brian Drye, Chris Washburne, Tyler Bonilla, Max Seigel, pasuuna, Nathan Reising, Jeremy Udden, Adam Kolker, Hery Paz, Andrew Hadro, puupuhaltimet, huilut, Leo Genovese, piano, koskettimet, Kim Cass, basso, Michael Sarin, rummut, Christine Correa, Priya Carlberg, laulu
Molemmat levyt kuuluvat “Vuoden valinnat 2024” -listalle.
Lue lisää täältä: Vuoden valinnat 2024.
Vastaa