Man Bites Dog: Hot Mule Bait – Ninsk: Letters & Signs – Tetzepi: Shu


Uuden jazzin asema ei ole helppo nopeisiin voittoihin pyrkivässä musiikkibisneksessä. Jotkut muusikot yrittävät joukkovoimalla parantaa mahdollisuuksiaan saada musiikkiaan esille. Tunnettuja esimerkkejä ovat jopa jazzin historiaan vaikuttanut chicagolainen AACM tai Vapaat äänet-kiertueiden yhteydessä Suomessa tutuksi tullut ranskalainen Arfi. Hollantilaisten muusikoiden yhteenliittymä TryTone on sen sijaan vielä vähemmän tunnettu. TryTone organisoi konsertteja, kiertueita ja uuden eurooppalaisen jazzin festivaaleja. TryTone on myös levymerkki, joka julkaisee hollantilaisten yhtyeiden levyjä. TryTonen tuotannosta on seuraavassa esittelyssä kolme mielenkiintoista esimerkkiä.

Ninsk on toiminut jo yli kymmenen vuotta ja kvartetin toinen levy “Letters and Signs” yhdistelee varsin häpeilemättömästi vaikutteita rockista tai erilaisten kitaroiden myötä yllättäen jopa countrymusiikista. “Letters and Signs” on surumielisen rauhallista, jopa pidättyvää musiikkia. Ninskin levy poikkeaa tavanomaisista jazzlevyistä sikäli, että yhtye keskittyy enemmän melodioihin ja sävellysten tunnelman luomiseen kuin yksittäisiin soolosuorituksiin. Päällimmäisinä mieleen jäävät herkät balladit “Simple” ja “Elina; Song For Two”, ensin mainitun haikean kauniit kitara ja haitari, jälkimmäisen kirkkaat steel-kitaran ja dobron soundit. Ninsk soittaa melankolista ja vaikeasti lokeroitavaa, mutta ehkä hieman yksiulotteista tunnelmointia.

Man Bites Dog ei sekään ole enää mikään uusi yhtye, sillä se on toiminut jo vuodesta 1993 lähtien. Trio soittaa “Hot Mule Bait”-levyllään puolestaan Ninskiä selkeämmin jazzia, vaikka yhtyeen kokoonpano on basistin puuttuessa epäsovinnaisempi. Man Bites Dog ei kuitenkaan soita mitään perusjazzia, vaan trio pystyy luomaan hyvin monipuolista ja värikästä musiikkia. Tunnelmat vaihtelevat balladimaisen hiljaisista jaksoista rankkaan rockrymistelyyn, joissa kitaristi Damien Cluzel pääsee kunnolla revittelemään. Puhaltaja Tobias Klein osoittautuu monipuoliseksi muusikoksi, erityisesti hänen bassoklarinettinsa ilahduttaa. Rumpali Bernt Nellen hoitaa komppipuolen mainiosti ilman basistiakin. Myös hänen soitossaan on runsaasti sävyjä, kun vähäeleisyys voi hetkessä vaihtua räjähtävään energiapurkaukseen. Man Bites Dog on hieno yhtye ja “Hot Mule Bait erinomainen levy, jota kelpaa kyllä suositella kaikille uuden jazzin ystäville.

TryTone-katsauksen kolmas levy on Tetzepi Bigtetin egyptiläisen sään ja ilmakehän jumalan mukaan nimetty “Shu”. Mitään erityisen mystistä musiikkia ei kuitenkaan ole tarjolla, vaan hyvin värikästä ja maanläheistä nykyjazzia, jossa on, kuten jo arvata saattaa, vaikutteita monelta suunnalta. Levyn materiaali koostuu yhtyeen jäsenten omista sävellyksistä, jotka antavat hyvää tilaa sekä bändille että solisteille kykyjensä näyttämiseen. Levyn avaava “Texmex” syöksähtää käyntiin koko bändin ja kitaran voimin, rauhoittuu haitarisooloksi, kerää jälleen energiaa, vapautuu intensiiviseen saksofonisooloon ja loppuu alun mutkikkaisiin kuvioihin. Man Bites Dog-yhtyeen Tobias Kleinin “Senses in Ambush” rakentaa komean kaaren ja trumpetisti Hans Leeuw saa soittaa pitkän ja upean soolon. Kollektiivisesti improvisoitu “W” on vaikuttava ryöpsähdys ja saksofonisti Olthuisin “Glassworks” herkän kaunis balladi. Levyn kaikki sävellykset ovat kiinnostavia, bändin sointi rikas ja mehukas; sanalla sanoen “Shu” on parhaita viime aikoina kuulemiani ison orkesterin levyjä.

Ninsk: Letters & Signs (TryTone)
Lothar Ohlmeier; saksofonit, bassoklarinetti, Damien Cluzel; kitara, oud, Edwin Wieringa; basso, Nout IngenHousz; rummut, sekä vieraina Wim Rietveld; slidekitara, dobro, Pieterjan Cramer; hanuri, Joost Buis, Kai Wolff, Anton Goudsmit; kitarat, Richard Lems; rummut

Man Bites Dog: Hot Mule Bait (TryTone)
Tobias Klein; saksofonit, bassoklarinetti, Damien Cluzel; kitara, Bertn Nellen; rummut

Tetzepi: Shu (TryTone)
Hans Leeuw, James p. Sernesky, George Pancraz; trumpetit, Esmée Olthuis, Tobias Klein, Onno van Swigchem, Paul Welling; saksofonit, Bart Lust, Michael Rörby, Axel Schappert; pasuunat, Edwin Wieringa; basso, Pieter Jan Cramer; piano, haitari, Tobias Klein; kitara, Nout IngenHousz; rummut, Edwin van der Heide, Kai Wolff; elektroniikka, Wouter Hakhoff; kapellimestari

3.3. 2002


Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.