Uuden musiikin jatkuva virta uhkaa haudata unohduksiin menneiden vuosien hienot levytykset. Siksi nostan “Levyhyllystä”-sarjassa esille vanhoja suosikkejani ja liitän mukaan noin sadan sanan mittaisen luonnehdinnan. Sarjan levyt ovat omalla rahalla ostettuja, eivät siis arvostelukappaleita. Valitsen poimintoihin cd-julkaisuja, sillä vinyylilevyjä esittelen “Vinyylin viehätys” -sarjassa.
Sarja päivittyy pikkuhiljaa ilman aikataulua. Huomio 3.3.2021: Sarjasta näyttää tulevan 1990-luvun jazzhuippujen esittely.
Sarjassa julkaistut esittelyt:
- Levyhyllystä 1 – Paul Motian: Bill Evans (JMT Music, 1990)
- Levyhyllystä 2 – Bobby Previte: Weather Clear, Track Fast (Enja, 1991)
- Levyhyllystä 3 – Joachim Kühn/Daniel Humair/Jean-François Jenny-Clark: Die Dreigroschenoper (Verve, 1996)
- Levyhyllystä 4 – Marilyn Crispell/Gary Peacock/Paul Motian: Nothing ever was. Anyway. (ECM, 1997)
- Levyhyllystä 5 – John Carter: Roots and Folklore: Episodes in the Development of American Folk Music (Black Saint & Gramavision, 1982 – 1989)
- Levyhyllystä 6 – Henri Texier: Respect (Label Bleu, 1997)
- Levyhyllystä 7 – Eero Koivistoinen: Dialog (L+R Records, 1995)
- Levyhyllystä 8 – Ralph Peterson´s Fo´tet: Ornettology (Blue Note, 1991)
- Levyhyllystä 9 – Mario Pavone: Toulon Days (New World/Countercurrents, 1992)
- Levyhyllystä 10 – Samuli Mikkonen: Korpea kuunnellessa (omakustanne, 1998)