Saksalainen pianisti Joachim Kühnin tunnetuimpia kokoonpanoja oli 1980- ja 1990-luvuilla toiminut pianotrio yhdessä ranskalaisten soittokumppanien, rumpali Daniel Humairin ja basisti Jean-François Jenny-Clarkin (1944-1998), kanssa. Jazzin svengiä ja klassisen musiikin vaikutteita taitavasti yhdistänyt virtuoosimainen trio levytti ensimmäisen levynsä vuonna 1985 ja trion taival päättyi Jenny-Clarkin kuolemaan vuonna 1998.
Trion viimeisiä levytyksiä oli joulukuussa 1995 äänitetty kokoelma Kurt Weillin ”Kolmen pennin oopperaan” (1928) säveltämistä lauluista, jotka Kühn sovitti triolleen. Alun perin kabareen ja klassisen musiikin välimaastossa liikkunut musiikki taipuu trion käsittelyssä kauniisti jazziksi. Samalla kolmikko kuitenkin säilyttää hämmästyttävän hienosti elävänä myös Weillin sävelmien hengen. Varsinkin levyn dramaattinen päätös, jazzstandardiksi muotoutunut ”Mack the Knife”, svengaa villisti.
Joachim Kühn/Daniel Humair/Jean-François Jenny-Clark: Die Dreigroschenoper (Verve, 1996)
Joachim Kühn, piano, Jean-François Jenny-Clark, basso,Daniel Humair, rummut
Uuden musiikin jatkuva virta uhkaa haudata unohduksiin menneiden vuosien hienot levytykset. Siksi nostan “Levyhyllystä”-sarjassa esille vanhoja suosikkejani ja liitän mukaan noin sadan sanan mittaisen luonnehdinnan levystä. Valitsen poimintoihin cd-julkaisuja, sillä vinyylilevyjä esittelen “Vinyylin viehätys” -sarjassa.
Vastaa