
Ranskalainen pianisti Henri Roger on tullut minulle tutuksi tinkimättömänä free jazzia ja nykymusiikin elementtejä yhdistävänä taiteilijana. Valon kuvia -blogissa on ollut aiemin esittelyssä kolme Rogerin levyä; pianotriolevy “Parole Plongée”, maalaustaiteesta innoitusta ammentava ”Parce Que!” ja pitkälti elektronisen nykymusiikin puolelle menevä ”Géographies des transitoires”.
Tuoreimmalla levyllään ”Mourim” Roger soittaa yhdessä gabonilaisen basistin Jean-Babtiste Boussougoun kanssa ja uutuus poikkeaa yleisilmeeltään aikaisemmista. Levyn nimi on gabonilaista punun kieltä ja se tarkoittaa suurinpiirtein ”sydämellä”. Levy on nimetty osuvasti, sillä duon pääosin lempeän melodinen musiikki yhdistää valloittavalla tavalla jazzin ja afrikkalaisen musiikin vaikutteita.
Hieman yllättäen löydän duon levollisesta vuoropuhelusta myös pohjoismaisen jazzin sävyjä. Kun Boussogoun kauniisti jousella soittama kontrabasso liittyy mukaan levyn herkällä avausraidalla ”Prends moi dans tes bras” (eli ”Ota minut syliin”), mieleen nousee väistämättä muistumia Bobo Stensonin ja Anders Jorminin musiikista.
”Mourim” on pitkälti improvisoitua musiikkia, joka levittää ympärilleen valoisan ja lämpimän tunnelman. Alla olevan kautta pääsee mukaan tunnelmaan; levyn avausraita kun on poikkeuksellisen hieno esitys. Toisella videolla Boussogou ja Roger kertovat tarkemmin levytyksestä ja sen taustoista.
Jean-Babtiste Boussougou & Henri Roger: Mourim (Facing You/IMR, 2015)
Jean-Babtiste Boussougou, kontrabasso, ngoni, oud, ney, peukalopiano, lyömäsoittimet, laulu, efektit, Henri Roger, piano, sähkökitara, efektit
Vastaa