
Saksalainen kirjailijan W.G.Sebaldin (1940-2001) Austerlitz on eräs suosikkiromaaneistani, jonka olen lukenut useampaan kertaan. Kirjan kertoja kertoo verkkaiseen tahtiin kohtaamisistaan kirjan päähenkilön Jacques Austerlitzin kanssa. Samalla lukija viedään juuriaan etsivän Austerlitzin mukana oudolle ja monitahoiselle matkalle 1900-luvun Euroopan historiaan.
Kiehtova kirja poikkeaa ulkoiselta muodoltaan tavanomaisesta. Kirjasta puuttuu kokonaan kappalejako. Sen sijaan mustavalkoiset kuvat katkovat tekstin pienemmiksi paloiksi. Kuvat ovat selvästi peräisin eri lähteistä. Niissä on tavallisia näppäilykuvia ihmisten kotialbumeista, salaperäisiä arkkitehtuurikuvia, maisemia, postimerkkejä tai vaikkapa postikortteja.

Irlantilainen valokuvalehti Source on tutkinut tuoreessa numerossaan valokuvan ja kirjallisuuden suhteita ja tuottanut siihen yhteyteen noin puoli tuntia kestävän dokumenttielokuvan, jossa ollaan auto-onnettomuudessa kuolleen Sebaldin viimeiseksi jääneen Austerlitz-romaanin kuvituksen jäljillä. Sebald-tutkija Jonathan Long hakee dokumentissa romaanissa julkaistujen valokuvien alkuperäisiä kuvauspaikkoja ja haastattelee Sebaldin työtovereita.
Dokumentista käy ilmi, kuinka Sebald keräsi laajan kuva-aineiston ja valitsi hyvin tarkkaan kirjansa kuvituksen. Elokuvassa käydään myös eräillä kirjan kuvituksessa esiintyvillä paikoilla Lontoossa. Dokumentti tuo mielenkiintoista lisävaloa Sebaldin työskentelytapaan ja Austerlitz-romaanin taustoihin.

Vastaa