Valokuvaaja, kriitikko, kuraattori ja tutkija John Szarkowski työskenteli merkittävän osan urastaan New Yorkin Modernin taiteen museon (MoMA) valokuvausosaston johtajana. Jotkut jopa väittävät, että hän on valokuvataiteen merkittävin hahmo, joka melkeinpä yksin kohotti valokuvauksen taiteen asemaan.
“The Photographer´s Eye” (1966) on kirjaklassikko, joka perustui MoMA:n samannimiseen näyttelyyn vuonna 1964. Szarkowski tiivistää kirjaan näkemyksensä valokuvauksen luonteesta, sen omintakeisista piirteistä. Kirja koostuu hyvin valituista valokuvista, joista osa on tunnettujen kuvaajien työtä, osa tuntemattomien amatöörien kuvia. Kirjassa on vain vähän tekstiä, se luottaa kuvien voimaan, eikä tarvitse mutkikasta jargonia tuekseen.
Kirja jakaantuu viiteen osaan. ”The Thing Itself” keskittyy kuvan todistusvoimaan. ”The Detail” ihmettelee valokuvan kykyä tallentaa yksityiskohtia. ”The Frame” esittelee kuvan rajaamista, ”The Time” kuvan keinoja tallentaa aikaa ja lopulta ”The Vantage Point” kuvakulmien moniäänisyyttä.
Vaikka kirjan julkaisemisesta on jo viisikymmentä vuotta, se on säilyttänyt asemansa alan perusteoksien joukossa. Valokuvauksen harrastajan kannattaa mieluummin selailla ajatuksen kanssa tätä (ja muista klassikoita) kuin surffailla netin kuvapalstoilla.
John Szarkowski: The Photographer´s Eye (The Museum of Modern Art, 2007)
Vastaa