Poimin tähän postaukseen kaksi kitaristin nimissä olevaa albumia, joita johtajan instrumentin lisäksi yhdistävat useat muutkin yhteiset ominaisuudet. Kari Antilan ura on kehittynyt eri reittejä kuin useimmilla muilla suomalaisilla jazzmuusikoilla. Hän nimittäin opiskeli Belgiassa Gentin kuninkaallisessa konservatoriossa ja jäi asumaan Belgiaan lähemmäs Euroopan esiintymismahdollisuuksia. Argentiinalainen Martín Iaies jätti hänkin kotimaansa jazzopintojen takia ja muutti Graziin Itävaltaan, missä hän on työskennellyt vuodesta 2019 lähtien.
Molemmat kitaristit ovat julkaisseet tänä vuonna uudet albumit, joilla he tulkitsevat omia sävellyksiään. Tyylillisesti kumpikin kulkee modernin jazzin keskitiellä genren rajoja erityisesti haastamatta. Molemmat suosivat kirkkaan puhdasta kitarasoundia ja käyttävät säästeliäästi efektejä; näiltä albumeita on turha hakea säröisiä rocksoundeja. Kummallakin levyllä soittaa kvartetti; Antilan levyllä kitaran ja kompin lisäksi pianisti Alexi Tuomarila ja Iaiesin levyllä brittiläinen saksofonisti Julian Argüelles, eräs eurooppalaisen jazzin suuria nimiä.
“Dahill Road” avautuu brasilialaisilla vivahteilla, kun Antila kunnostautuu kitaransoiton lisäksi bossa nova -henkisellä sanattomalla laululla kappaleella “For Toninho“. Antilan sanaton laulu maustaa vielä levyn tarttuvaa päätöskappaletta “On My Way to Nairobi” ja paketoi albumista ehjän kokonaisuuden.
Näiden kahden kappaleen väliin jäävällä matkalla kohokohtana erottuu “Wild Rooster“, jonka yksinkertaisen tehokas teema polkaisee kappaleen albumin vauhdikkaimpaan svengiin. Muita mieleenjääviä kappaleita ovat tummasävyinen draama “Waltz For The Swan Of Tuonela” ja surumielisen balladi “Moving Clouds“, jolla Kaisa Mäensivu soittaa herkän mietteliään soolon.
Pianisti Alexi Tuomarila asettuu yhtyeenjohtajan vähäeleisen ja harkitun kitaran rinnalle erityisesti vahvaksi solistiksi, joka sooloillaan sähköistää sävyiltään viileähkön albumin tunnelmaa. Kun taitava yhtye tulkitsee huolellisesti ja keskittyneesti Antilan melodisia ja toimivia jazzsävellyksistä, syntyy “Dahill Roadista” tasapainoinen ja konstailemattoman kirkas kokonaisuus.
Kari Antila: Dahill Road (Eclipse Music, 2023)
Kari Antila, kitara, ääni, Alexi Tuomarila, piano, Kaisa Mäensivu, basso, Tuomas Timonen, rummut
Martín Iaies on sijoittanut toiselle albumilleen muutamia vihjeitä taustastaan ja vaikutteistaan. Serbialaisen Miloš Čolovićin hiljaisella bassointrolla avaama “Pascanes #5″ ja hitaasti hiipivä teema “21/9” ovat kumpikin hienovaraisia kumarruksia varhaisen esikuvan John Scofieldin suuntaan. Lisäksi levy päättyy triokappaleeseen “PM“, jonka Iaies kertoo kirjoittaneensa sinä aamuna, kun sai tiedon toisen esikuvansa, kitaristi Pat Martinon kuolemasta.
Kitaristin eteläamerikkalainen perintö nousee sekin esille parilla kappaleella. Tyttöystävälle omistettu “Zamba para Fío” on herkkä balladi hitaan argentiinalaisen tanssin, zamban, tahdissa ja “El Mineirazo” on omistettu argentiinalaiselle jalkapalloilijalle Alejandro Sabellalle ja Estudiantes de La Plata -jalkapalloseuralle. Jos olen oikein ymmärtänyt kappaleen nimi viittaa Brasilian rökäletappioon (1-7) Saksalle vuoden 2014 jalkapallon MM-kisoissa ja siksi kappale kiitää juuri samban tahdissa! Tässä taidetaan käsitellä sellaisia musiikin ulkopuolisia merkityksiä, joita suomalaisesta näkökulmasta on vaikea käsittää.
Saksofonisti Julian Argüelles tuo levylle vahvan saksofonin äänen, joka asettuu täydentäväksi kontrastiksi Iaeisin kirkkaan kitarasoundin rinnalle. Argüelles on myös kiinnostava solisti, jonka kertomukselliset soolot välttävät onnistuneesti kliseitä ja tyhjäkäyntiä. Hyvistä esimerkeistä käyvät pitkä sopraanosoolo raidalla “Castelar” ja svengaava tenori-improvisaatio säveltäjän uudelle kotikaupungille omistetulla kappaleella “Graz“.
Martín Iaies: New Beginnings (Ears & Eyes Records, 2023)
Martín Iaies, kitara, Julian Argüelles, saksofonit, Miloš Čolović, basso, Andreas Reisenhofer, rummut
Sekä Antila että Iaies pääsevät uusilla albumeillaan Valon kuvia -blogin tämän vuoden kuuntelusuositusten listalle: Vuoden valinnat 2023.
Vastaa