Amerikkalainen valokuvaaja Stephen Shore on tullut tunnetuksi yhdentekeviltä vaikuttavien näkymien ja arkisten esineiden kuvaajana. Hän kuuluu myös niihin valokuvaajiin, jotka toivat värivalokuvan osaksi valokuvataidetta.
Shore kirjoittaa turvautuneensa valokuvausta opettaessaan ensin oppikirjana John Szarkowskin kirjaan ”The Photographer´s Eye”. Se onkin ilmiselvä esikuva Shoren omalle valokuvan ominaisuuksia analysoivalle teokselle ”The Nature of Photographs”. Kirja ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1998, mutta tässä esittelyssä käsillä on kirjan vuoden 2007 uusi laitos.
Shore on valinnut kirjaan 86 kuvaa. Kuvien joukossa on tuntemattomien kuvaajien otoksia, vanhoja kuvia 1800-luvun lopulta, valokuvauksen klassikoiden että uuden valokuvataiteen keskeisten nimien töitä. Shore on poiminut esimerkkiensä joukkoon myös useita omia kuviaan. Pääosin valitus kuvat edustavat Shoren oman ilmaisun kaltaista pelkistettyä ja emotionaalisesti pidättyväistä linjaa.
Kirja jakaantuu neljään pääjaksoon eli neljään tasoon, joiden kautta valokuvia voidaan lähestyä:
- The Physical Level eli kuvan fyysiset ominaisuudet, kuten koko, väri, mustavalkoinen
- The Depictive Level, perinteiset valokuvauksen keinot, kuten kuvakulma, valotusaika, rajaus, syvyysterävyys
- The Mental Level, kyse on kuvan ja katsojan aivoissa syntyvän kuvan erosta. Valokuvauksen keinoilla valokuvaajan luoma kuva synnyttää katsojassa esimerkiksi kauneuden tai totuudellisuuden kokemuksen
- Mental Modelling, valokuvaaja työskentelee omien mentaalisten malliensa rajoissa. Äärimmäisenä esimerkkinä Shore kuvittelee kuvaajan, jonka maailmaan sopii vain auringonlaskukuvat. Mallit ovat usein tiedostamattomia, mutta valokuvaaja voi tietoisesti laajentaa havaintokykyään.
Shore tekee eroa maalaustaiteeseen. Kun taidemaalari aloittaa tyhjästä kankaasta ja rakentaa sille kuvaan, valitsee valokuvaaja alati muuttuvan todellisuuden sekamelskan keskeltä aiheensa ja antaa sille rakenteen, tekee omilla keinoillaan valokuvan. ”The Nature of Photographs” on viisas kirja, jonka äärelle kannattaa palata toistuvasti.
Stephen Shore: The Nature of Photographs. Phaidon, 2007.
Vastaa