Selma Juudit Alessandra: Rubicon Songs (Selma Juudit Alessandra, 2019)

Selma Savolainen, Jazzia Ilosaaressa, Joensuu 2018

Elokuussa 2016 Selma Savolainen Quartet esitti Tenho Restobarissa uuden kappaleen, jolla ei ollut vielä nimeä. Esitys tallennettiin videolle ja kun kappale julkaistiin myöhemmin Youtubessa, se oli saanut nimen “Miles Apart“. Laulu on akustisen yhtyeen säestämä melodinen ja vähäeleinen jazzvaikutteinen balladi.

Sama kappale on mukana kolmen vuoden päästä Selma Savolaisen uudella levyllä. Yhtyeen nimi on nyt muuttunut ja jazzyhtyeen tapaan nimetystä Selma Savolainen Quartetista on tullut Selma Juudit Alessandra. Uusikin nimi antaa yhtyeen johtoaseman Savolaiselle, joka vastaa levyn sävellyksistä ja lauluteksteistä. Nimenvaihdos oli perusteltu, sillä vaikka yhtyeen kokoonpano on säilynyt ennallaan, on kvartetin soundi muuttunut sähköisemmäksi ja rosoisemmaksi. “Miles Apartin” uusi versio löytyy Spotifysta ja linkki kappaleeseen on alla.

Vuonna 2017 Savolainen opiskeli vaihto-oppilaana Pariisissa. Omien sanojensa mukaan hän käytti “paljon aikaa kuvitellen tiettyä muhjua“, jollaa hän halusi uutta yhtyeen akustista soundia. Kotiin palattuaan Savolainen alkoi tutustua analogisiin syntetisaattoreihin, jotka olivät jääneet perinnöksi hänen edesmenneeltä isältään, pianisti Jarmo Savolaiselta.

Tältä pohjalta syntyi uusi levy “Rubicon Songs“. Albumin nimi viittaa tietenkin vanhaan sanontaan, joka juontaa juurensa aina antiikin Roomaan ja Julius Caesariin saakka. Caesar tiesi Rubikon-joen ylittäessään aiheuttavansa väistämättä sisällissodan, ylittävänsä siis rajan, jolta ei ole enää paluuta takaisin entiseen. (Samassa tilanteessa Caesar lienee lausunut myös “alea iacta est” eli “arpa on heitetty“.) Selma Savolaisen kohdalla Rubikonin ylittäminen tarkoittaa isän kuolemasta lähtien jatkuneen surutyön päättymistä ja lopullista aikuistumista.

Albumin yleisilme on vakava ja sen laulut ovat surumielisiä, yleensä hitaasti kehittyviä ja varovaisesta alusta kasvavia balladeja. Musiikki jää rohkeasti selvien lokeroiden ulkopuolelle ja siinä voi vaivatta kuulla niin poppia, rockia tai progen ja elektronisen musiikin elementtejä. Joonas Tuurin kontrabasson soundissa ja Jesse Ojajärven rumpujen väliin hienovaraisessa, väliin raivokkaassa rumpujen soitossa on jazzrumpalille tyypillistä dynamiikkaa. Tiedotteessa levy luokitellaan näppärän epämääräiseen genreen “experimental indie hybrid“, mikä on oikeastaan aika osuva luonnehdinta monista eri lähteistä ammentavalle musiikille.

Rubicon Songs” ilmestyi jo lähes vuosi sitten, mutta tulin tutustuneeksi siihen vasta nyt syksyllä. Hyvä musiikki ei tietenkään vanhene nopeasti, joten levy voi mainiosti kuulua -listalle.

Selma Juudit Alessandra: Rubicon Songs (Selma Juudit Alessandra, 2019)
Selma Savolainen, laulu, syntetisaattorit, Artturi Rönkä, Rhodes, syntetisaattorit, Joonas Tuuri, bassot, Jesse Ojajärvi, rummut


Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.