Uutta Instagramissa

Sivun yläreunaan päivittyy nyt Instagram-tilini neljä viimeisintä valokuvaa. Klikkaa ”Load More…” ja näet lisää kuvia.

PrintFriendlyJaa sivu
Tallennettu kategorioihin Valokuvaus | Avainsanoina | Jätä kommentti

Verneri Pohjola: Bullhorn

Verneri Pohjola

Verneri Pohjola

Trumpetisti Verneri Pohjola naureskelee levynsä kansitekstissä, että häntä on käsitelty nuorena jazzmuusikkona jo kahdenkymmenen vuoden ajan. Näin siitä huolimatta, että Pohjola on jo aikapäiviä ollut kypsä ja valmis niin säveltäjänä kuin trumpetistinakin. Pohjola on suuntautunut urallaan määrätietoisesti ulkomaille kansainvälisen yleisön suuntaa. Hän on aiemmin julkaissut levyjä saksalaisen ACT-merkille, mutta ”Bullhorn” ilmestyy nyt brittiläisellä Edition Recordsilla.

Levyllä soittaa Pohjolan mainio kvartetti, jossa Teppo Mäkynen on vaihtunut Olavi Louhivuoren tilalle rumpaliksi. Mäkynen tuo komppiin svengaavaa säpinää ja vähäeleisen tyylikästä groovea, jota tukee vahva ja vakaa basisti Antti Lötjönen, yhtyeen sinnikäs selkäranka. Pianisti Aki Rissanen on aina osannut yhdistää soittoonsa älyllistä viileyttä ja yllätyksellistä tunnetta. Verneri Pohjola itse on intensiivinen trumpetisti, jonka lämpimässä soundissa tuntuu yhtyvän Miles Davisin amerikkalainen viileys ja Tomasz Stankon eurooppalainen rosoisuus.

Kaikki levyn uljaan melodiset sävellykset ovat Pohjolan käsialaa. Musiikkiin latautunut mietteliäs surumielisyys taittaa ajoittain päälle käyvää mahtipontisuutta. Näin musiikki säteilee aitoa elämäniloa, ei siis halpaa hilpeyttä, vaan oikeaa valoa ja lämpöä.

Verneri Pohjola: Bullhorn (Edition Records, 2014)

Verneri_Pohjola_Bullhorn

Tallennettu kategorioihin Jazz | Avainsanoina , , , , , , | Jätä kommentti

Kari Ikonen Trio: Beauteous Tales and Offbeat Stories

Kari Ikonen Trio, Jazz Finland Festival 2014

Kari Ikonen, piano, Ara Yaralian, basso, Markku Ounaskari, rummut, Jazz Finland Festival 2014

Saksalaisen Ozella Musicin julkaisema ”Beauteous Tales and Offbeat Stories” on pianisti-säveltäjä Kari Ikosen trion toinen levy. Jo useamman vuoden toimineen trion keskittynyt yhteispeli tulee esille heti kättelyssä avausraidalla, kun trio tulkitsee määrätietoisen energisesti Ikosen aiemmin levyttämän sävellyksen ”Keijukki”, joka on nyt saanut uuden nimen ”L´avant-mini d´une elfe”.

Levy jatkuu armenialaisen muusikon Ashot Gusanin balladilla ”Astri Pes”, joka ehdottomasti kuuluu levyn kaikkein kauneimpien kertomusten joukkoon. Sen pääosaan nousee trion armenialainen basisti Ara Yaralian sekä hänen jousella tulkitsemansa melodia ja herkästi muotoiltu soolo.

Jännittävä versio John Coltranen Giants Steps-levyn klassikosta ”Countdown” ja kirpeän itämaisesti maustettu Bollywood-sävelmä ”Poorab Disa Se” tuovat kokonaisuuteen uusia sävyjä. Levyn neljä ilmeisen improvisoitua, humoristisesti nimettyä raitaa (kuten ”Kärhämä” ja ”Verhotango”) ovat osuvasti kiteytettyjä mietelmiä, jotka nekin laventavat kokoelman näkökulmia.

Levyn lopussa uusi versio Ikosen vanhasta sävellyksestä ”The 4th Part of the Harbour Trilogy” tiivistää vaikuttavasti moni-ilmeisen levyn ja johtaa sen pysäyttävään hiljaisuuteen. ”Beauteous Tales and Offbeat Stories” on täyteläinen ja vivahteikas albumi, joka nousee korkealle kaikilla mittareilla mitattuna.

Kari Ikonen Trio: Beauteous Tales and Offbeat Stories (Ozella Music, 2015)

beauteous_tales

Tallennettu kategorioihin Jazz | Avainsanoina , , , , , | Jätä kommentti

Vinyylin viehätys – Rena Rama: Landscapes

Rena Rama: Landscapes (Japo Records, 1977)

Rena Rama: Landscapes (Japo Records, 1977)

Rena Rama oli eräs Ruotsin merkittävimmistä jazzyhtyeistä 1970- ja 1980-luvuilla. Saksofonisti Lennart Åberg, pianisti Bobo Stenson, basisti Palle Danielsson ja rumpali Bengt Berger perustivat yhtyeen vuonna 1971. Nelikon ajatuksena oli yhdistää moderniin jazziin erilaisten kansanmusiikkien vaikutteita. Berger oli matkustellut ja opiskellut musiikkia Intiassa, joten intialaiset vaikutteet tulivat luonnostaan yhtyeen musiikkiin. Lisäksi yhtyeen jäsenet olivat kiinnostuneita afrikkalaisesta musiikista ja eri Euroopan maiden kansanmusiikeista. Myös tuolloin Ruotsissa asunut trumpetisti Don Cherry vaikutti merkittävästi yhtyeen musiikkiin.

Rena Raman ensimmäinen levy ”Rena Rama” ilmestyi vuonna 1973. Seuraavaa levyä saatiin odottaa neljä vuotta, kun nyt käsillä oleva Oslossa kesäkuussa 1977 äänitetty ”Landscapes” ilmestyi saksalaisella Japo-levymerkillä samana vuonna. Tällä välin rumpaliksi oli vaihtunut Ruotsissa asunut amerikkalainen Leroy Lowe (1944-1999). Samalla etnovaikutteet olivat jääneet esikoislevyä vähemmälle ja eräiden kappaleiden nimistä huolimatta musiikki liikkuu nyt aiempaa lähempänä modernia amerikkalaista svengijazzia.

Vinyylin A-puolen avaa Bobo Stensonin säveltämä ”Enok” ,  jossa yhtye pitkän rumpuintron jälkeen syöksyy liikkeelle  basson ja rumpujen pontevasti työntämänä. Stenson soittaa hienon pianosooloon ennen kuin Lennart Åberg liittyy viimein mukaan ja soittaa voimakkaan ja ajatuksella muotoillun soolon. Avausraita on niin vahvaa musiikkia, että yhtyeen energia tuo väistämättä mieleen John Coltranen klassisen kvartetin.

Palle Danielssonin sävellys ”Rumanian Folk Song” on A-puolen toinen raita. Nimensä mukaisesti musiikissa on itäeurooppalaisia sävyjä sekä melodiassa että rytmiikassa. Danielssonin basso on jälleen voimallisesti esillä sekä solistina että yhtyeen kantavana voimana.

Levyn B-puolella on kolme raitaa. Ensimmäinen on Danielsson säveltämä ”Circle Dance”, varovaisesta alusta vähitellen svengiin avautuva raita, jota leimaa Åbergin lämpöinen tenorisaksofoni. Levyn kaksi viimeistä kappaletta on Lennart Åbergin käsialaa, ”På Campagnan II” ja ”Royal Song From Dahomey”. Edellinen on Åbergin sopraanosaksofonin johtama kiihkeä rutistus ja jälkimmäinen afrohenkinen tanssi, levyn lempeä lopetus.

Landscapes” on erinomainen albumi, jolla ei ole yhtään heikkoa lenkkiä. Yhtye soittaa hienosti yhteen, sävellykset ovat moni-ilmeisiä ja tulkinnat intensiivisiä. Levyä ei ole julkaistu cd-levynä, mutta alkuperäistä vinyylilevyä näkyy olevan saatavilla nettikaupoissa.

Rena Rama: Landscapes (Japo Records, 1977)
Lennart Åberg, saksofonit, lyömäsoittimet, Bobo Stenson, piano, lyömäsoittimet, Palle Danielsson, basso, Leroy Lowe, rummut, lyömäsoittimet

Levyn diskografiset tiedot: Rena Rama: Landscapes (Discogs.com)

Tallennettu kategorioihin Jazz, Levyhyllystä, Valon kuvia suosittelee | Avainsanoina , , , , , | Jätä kommentti

Clark Terry (1920 – 2015)

Clark Terry (1920 – 2015) #RIP #jazz #trumpet #legend #jazzlevyt #nowplaying

Kuva, jonka Jukka Piiroinen (@valonkuvia) julkaisi

Amerikkalainen trumpetisti Clark Terry kuoli 21.2.2015 94-vuotiaana. Terry ura jazzmuusikkona kesti noin seitsemänkymmenta vuotta ja hän oli mukana yli 900 levytyksellä. Terry soitti sekä Count Basien että Duke Ellingtonin orkestereissä, mikä nosti hänet jazzin huipulle. Trumpetistina svengaava ja melodinen Terry sijoittuu swingin ja bebopin välimaastoon.

Kuvassa yllä on vuonna 1958 ilmestyneen ”In Orbit” -levyn kansi. Terry soittaa levyllä flyygelitorvea trumpetin sijasta. Levytys lienee eräs ensimmäisistä jazzlevyistä, joilla flyygelitorvea on näin laajasti käytetty jazzsoittimena. ”In Orbit” on poikkeuksellinen levytys myös siksi, että pianisti Thelonious Monk soittaa siinä erään harvoista keikoistaan rivimiehenä.

Lue New York Timesin muistokirjoitus:  Clark Terry, Influential Jazz Trumpeter, Dies at 94.

Clark Terry & Red Mitchell : Take The ”A” Trane

Tallennettu kategorioihin Jazz | Avainsanoina , , , | Jätä kommentti

Elektro GT Torniossa 12.2.2015


 
Rumpali Mikko Hassisen Elektro GT -yhtye esiintyi Torniossa Lappian Musiikkitalolla 12.2.2015. Yhtyeessä soittivat yhtyeenjohtajan lisäksi Kalevi Louhivuori, trumpetti, Aki Rissanen, koskettimet, Timo Kämäräinen, kitara ja Heikki Laine, basso.

Tallennettu kategorioihin Jazz, Valokuvaus | Avainsanoina , , , , , , , | Jätä kommentti

5 x Kari Ikonen

Kari Ikonen

Kari Ikonen

Kari Ikosen trion uusin levy ”Beauteous Tales and Offbeat Stories” on soinut viime aikoina usein levysoittimessa. Levyllä on kaksi Ikosen sävellystä, joista on olemassa varhaisemmat versiot aikaisemmilla levyillä. Vertailin näitä versioita ja innostuin palaamaan Ikosen vanhempien levyjen pariin uudelleen.

Kun kuuntelee yli kymmenen vuoden aikana syntyneet viisi albumia lähes yhtäsoittoa, kuulija vakuuttuu, että Ikonen on jo uransa tässä vaiheessa levyttänyt erään suomalaisen jazzin hienoimmista ja tasalaatuisimmista levytystuotannoista.

Kari Ikosen

Kari Ikonen on levyttänyt erään suomalaisen jazzin hienoimmista levytystuotannoista.

Kari Ikonen: Karikko (Fiasko Records, 2001)
Debyyttilevyn nimestä tuli nimi myös yhtyeelle, jota Ikonen on käyttänyt nimenomaan omien sävellystensä tulkitsijana. Karikon ensimmäinen painos on kotimaisista muusikoista koostuva suurehko yhtye, jossa enimmillään on äänessä kymmenen soittajaa. Levyllä soittavat mm. saksofonisti/huilisti Kari Heinilä ja rumpali Mika Kallio. Heinilä on kuuluvasti esillä kaikilla Karikon kolmella levyllä ja on tämänkin levyn vahva solistiääni.

Karikko on kypsän levollinen levy. Ikosen sävellykset määrittävät musiikin suunnan ja ilmapiiri, mutta solisteille ja improvisaatiolle jää myös tilaa kasvaa ja hengittää. Samalla lähestytään jazzin ja klassisen nykymusiikin rajaseutuja.

Levyn sävellyksistä ”Keijukki” on mukana uudella ”Beauteous Tales and Offbeat Stories” -albumilla, jolla se on saanut nimen ”L´avant-mini d´une elfe”.

Kari Ikonen & Karikko: Oceanophonic (Texicalli Records, 2008)
Karikko-yhtyeen toisella levyllä soittaa norjalais-ranskalais-suomalainen sekstetti. Karikko-levyltä tuttujen suomalaisten lisäksi levyllä ovat mukana norjalainen trumpetisti Gunnar Halle ja ranskalainen basisti Vincent Courtois.

”Oceanophonic” jatkaa esikoislevyn jäljillä. Se on siis lujasti sävellysten varaan rakentuvan nykyjazzia, kenties pienemmän yhtyeen myötä entistäkin keskittyneemmin muotoiltua. Levyllä on myös yksi pianotrion esitys. Ikonen, basisti Tony Elgland ja Mika Kallio soittavat noin yksitoista minuuttia kestävän raidan ”Tangolla päähän” kuin viittauksena syntyvään pianotrioon.

Mukaan mahtuu yksi duettokin. Gunnar Halle ja Vincent Courtois tulkitsevat kahdestaan sävellyksen ”Satamatrilogian Neljäs Osa”. Sävellys kuuluu suomalaisen jazzin kauneimpien melodioiden joukkoon. Ikonen palasi sävellyksen pariin myöhemmin ja sen pianotrioversio päättää upeasti ”Beauteous Tales and Offbeat Stories” -levyn.

Kari Ikonen & Karikko: The Helsinski Suite (Eclipse Music, 2011)
Lainaus arviostani Pohjolan Sanomissa 3.1.2012: ”Yhtyeen omaperäisen soinnin osasia ovat mm. Sonny Heinilän huilut, Vincent Courtoisin sello sekä yhtyeenjohtajan nostalgisesti pulppuilevat moog-syntesoijan ja sähköpianon soundit.

Lue lisää: Improvisaatiota ja kiinteää muotoa.

Kari Ikonen Trio, Jazz Finland Festival 2014

Kari Ikonen Trio, Jazz Finland Festival 2014

Kari Ikonen Trio: Bright (Ozella Music, 2013)
Lainaus arviostani Pohjolan Sanomissa 15.5.2013: ”Kari Ikonen on ollut esillä Karikko-yhtyeensä levyillä enemmän säveltäjänä ja yhtyeenjohtajana kuin pianistina. Saksassa julkaistu uusi triolevy ”Bright” nostaa nyt Ikosen pianon eturiviin.

Lue lisää: Kolme kotimaista levyuutuutta.

Kari Ikonen Trio: Beauteous Tales and Offbeat Stories (Ozella Music, 2015)
”Beauteous Tales and Offbeat Stories” on täyteläinen ja vivahteikas albumi, joka nousee korkealle kaikilla mittareilla mitattuna. Se on ehdottomasti kansainvälisen tason pianotriojazzia, josta julkaisen myöhemmin lisää näillä sivuilla.

Video: Kari Ikonen Trio levytysstudiossa

Lisätietoja Ikosen omilta sivuilta: Kari Ikosen nettisivut.

Tallennettu kategorioihin Jazz, Levyhyllystä, Valon kuvia suosittelee | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti

Tornion Kitarakevät 2015

Lainaus Riverside Jazz -yhdistyksen sivuilta:

Kun Torniossa esiintyy talvella ja keväällä 2015 poikkeuksellisen vahva joukko kotimaisia kitaristeja, kokonaisuudesta syntyy Tornion Kitarakevät 2015. Helmikuussa Lappian Musiikkitalolla esiintyy rumpali/säveltäjä Mikko Hassinen energinen Elektro GT-yhtye, jossa kitaraa soittaa suomalaisen sähkökitaran suuriin nimiin lukeutuva Timo Kämäräinen. Maaliskuussa Musiikkitalolla esiintyy kansainvälisesti ansioitunut jazzkitaristi Olli Soikkeli, joka liikkuu virtuoosimaisesti Django Reinhardtin jalanjäljillä.

Konserttisarja kaksi viimeistä konserttia tuo Tornion musiikkitarjontaan kokonaan uuden konseptin, jossa laadukas musiikki, taidemuseon kultturelli ympäristö ja rento klubi-ilmapiiri yhdistyvät. Rovaniemellä tämä elävän musiikin ja kuvataiteen yhdistelmä on kulkenut nimellä ”Plukihäiriö-lupi”, millä nimellä myös Tornion klubi-illat kulkevat.

Kitarakevään huhtikuun konsertissa esiintyy torniolaislähtöinen flamencokitaran mestari Joonas Widenius. Konserttisarjan päättää toukokuun konsertti, jossa kuullaan taidokasta jazzkitaraa, kun rovaniemeläinen Terho Keskitapio tuo Aineen taidemuseolle oman trionsa.

Konserttisarja on eri musiikin alalla toimivien tahojen yhteistyön tulosta. Järjestelyistä vastaavat Pop & Jazz Konservatorio Lappia, Aineen taidemuseo, Riverside Jazz ja Taiteen edistämiskeskus.

Tornion Kitarakevät 2015 – konsertit

12.2. Mikko Hassinen Elektro GT, Lappian Musiikkitalo, Tornio
20.3. Olli Soikkeli & Rhythm Future Quartet, Lappian Musiikkitalo, Tornio
10.4. Joonas Widenius, Aineen taidemuseon Plukihäiriö-lupi
9.5. Terho Keskitapio Trio feat.Samu Forsblom, Aineen taidemuseon Plukihäiriö-lupi

2015_ollisoikkeli
2015_terhokeskitapio
2015_timo_kämäräinen
joonas_widenius
2015_ollisoikkeli thumbnail
2015_terhokeskitapio thumbnail
2015_timo_kämäräinen thumbnail
joonas_widenius thumbnail
Tallennettu kategorioihin Jazz, Valon kuvia suosittelee | Avainsanoina , , , , , , | Jätä kommentti

Valon kuvia Instagramissa

Hevoset – Horses #Armenia #armenia__ #armstagram More Armenian photos: #valonkuvia_armenia

A photo posted by Jukka Piiroinen (@valonkuvia) on

Vanha kuvablogi lakkasi toimimasta, Armenian kuviin keskittyneen Tumblr-blogin poistin itse vahingossa ja kuvablogin seuraajaksi aikomani toinen Tumblr-blogi tuntui tylsältä. Kuvien jakaminen sosiaalisessa mediassa on kuitenkin sen verran houkuttelevaa, että päätin jatkaa keskittämällä yksittäisten kuvien julkaisemisen Instagram-tililleni: instagram.com/valonkuvia.

Olen yleensä ottanut Instagram-kuvani järjestelmäkameralla ja käsitellyt tavalliseen tapaan Lightroomissa/Photoshopissa. Jos päädyn johonkin muuhun kuvasuhteeseen kuin Instagramin normaaliin 1:1 -muotoon, lisään ylimääräiset reunat tabletilla Afterlight-ohjelman avulla, kuten valkoiset palkit yllä näkyvän Armeniassa kuvattun hevoskuvan ylä- ja alareunoihin.

Joskus siirrän kuvan kamerasta (Canon 6D) langattomasti tablettiin käsiteltäväksi. Instagramissa itsessään on myös kuvankäsittelyominaisuuksia, joilla on mukava leikitellä. Valmiita filttereitä olen käyttänyt harvoin ja silloinkin säästeliäästi.

Tabletilla kuvaaminen on sen verran kömpelöä puuhaa, että vain harvoin olen käyttänyt tablettia kamerana. Puhelimeni on niin vanha, että sitä en voi käyttää ollenkaan kuvaamiseen ja kuvien jakamiseen.

Kätevän kuvien jakamisen lisäksi Instagram on mainio väline muiden kuvaajien seuraamiseen, sillä siellä on on mukana paljon muitakin kuin pelkkiä omakuvien jakajia. Esillä on paljon vakavasti otettavaa valokuvausta ja poimin seuraamistani kiinnostavista profiileista kymmenen linkkivinkkiä.

Bryan Schutmaat
Tamas Dezso
Jonas Bendiksen
Camille Seaman
Magnum-kuvatoimisto
VII Photo -kuvatoimisto
Valokuvataiteen museo
Steve McCurry
Stephen Shore
Tomas van Houtryve

Tallennettu kategorioihin Valokuvaus, Valon kuvia suosittelee | Avainsanoina , | Jätä kommentti

Kuva ja noin sata sanaa 19 – Kolme sukupolvea

Kolme sukupolvea

Kuva, jonka Jukka Piiroinen (@valonkuvia) julkaisi

Kuvasin tämän kuvan Armeniassa Parpin kylässä lokakuussa 2009. Kuvauspaikka oli tyypillisen armenialaisen maalaistalon kellarikerros, eräänlainen varastotila. Kuvassa on kolmen sukupolven miehet eli isoisä, isä ja poika. Nuorin miehistä on kuvassa keskeisellä paikalla, mitä suoraan kameraan kohdistuva katse korostaa.

Vanhin miehistä, isoisä, on astumassa ulos vastavalon kirkkaasti valaisemasta ovesta. Kuvan etualalla vasemmalla peltiasiassa on viinirypäleitä ja kuva-alasta valtaamastaan tilasta huolimatta muihin miehiin verrattuna sivuosaan jäävä kolmas mies eli kameraan katsovan miehen isä ja ulos suuntaavan isoisän poika.

Pidän kuvasta sen valon takia. Kuvassa sekoittuvat kellarin hehkulampun ja ulkoa tulvivan valot. Vanhan miehen poistuminen ulos lisää kuvaan oman symbolisen tasonsa.

Tallennettu kategorioihin Valokuvaus | Avainsanoina , , | Jätä kommentti

Vinyylin viehätys – Karl Berger / Dave Holland / Ed Blackwell: ‎Transit

Karl Berger/Dave Holland/Ed Blackwell: Transit  (Black Saint, 1987)

Karl Berger/Dave Holland/Ed Blackwell: Transit (Black Saint, 1987)

Vibrafonisti/pianisti Karl Bergerin, basisti Dave Hollandin ja rumpali Ed Blackwellin vuonna 1986 äänitetyn triolevyn musiikki virtaa luonnollisesti ja vastustamattomasti. Hieno esimerkki on A-puolen toisena raitana kuultava nimikappale. Lyhyen ja tarttuvan teeman jälkeen Dave Holland soittaa ilmeikkään soolon, josta koko trio kohoaa sellaiseen monimutkaisena kudoksena pulppuilevaan ja vaivatta etenevään svengiin, johon vain taitava jazzyhtye pystyy.

Karl Bergerin sävelmissä on kansanmusiikille ominaista yksinkertaisuutta ja koko levyn täyttää valoisan lämmin, paikoin surumielinen tunnelma. ”Transit” on perusajatukseltaan vähäeleinen levy, eivätkä sen tekijät eivät koskaan sorru kliseisiin. Kauniisti äänitetty akustinen albumi onkin säilyttänyt tuoreutensa vielä lähes kolmekymmentä vuotta äänittämisensä jälkeen.

Levyn diskografiset tiedot: Karl Berger/Dave Holland/Ed Blackwell: Transit (Discogs.com)

Tallennettu kategorioihin Jazz, Levyhyllystä, Valon kuvia suosittelee | Avainsanoina , , , , | Jätä kommentti