Tanskalainen levy-yhtiö April Records on perustettu jo vuonna 1994. Yhtiö keskittyy julkaisemaan pohjoismaista, lähinnä tanskalaista, nykyjazzia. Valon kuvia -blogissa April Recordsin tuotannosa on aiemmin ollut esillä Little North -trion levyjä sekä puolalaisen trumpetistin Tomasz Dąbrowskin viimeisin albumi.
April Recordsin tuottamat levyt edustavat selkeästi ajankohtaista nykyjazzia. Niissä voi kuulla jazzin perinteen lisäksi klassisesta musiikin, elektronisen musiikin, folkin ja indie-rockin vaikutteita. Kaikki tähän mennessä kuulemani April Recordsin levyt ovat tarjonneet tietyllä tapaa yleisöystävällistä ja melodista musiikkia. Jos haluat kuunnella uutta eurooppalaista instrumentaalijazzia, mutta vierastat musiikin avantgardistisia piirteitä, kannattaa kurkistaa April Recordsin katalogin tarjontaan.
Tässä postauksessa nostan lyhyesti esille kolme tänä vuonna ilmestynyttä April Recordsin uutuutta, joihin kaikkiin edellä mainitut luonnehdinnat sopivat erinomaisesti.
Blåly: Nystalgi (April Recods, 2024)
“Nystalgi” on pianisti Barbara Fligin johtaman Blåly-trion debyyttilevy. Albumi on alusta loppuun saakka huolellisesti toteutettua kaunista musiikkia, jolla Blåly liittyy saumatta muiden pohjoismaisten lyyristen pianotriojen joukkoon. Levyllä on yksitoista Fligin sävellystä, joista kaikista trio esittää jazzyhteyksissä varsin lyhyet 3-4 minuutin mittaiset versiot.
Trion muusikot kohtasivat klassisen musiikin opinnoissaan ja keksivät yhtyeettään varten uuden sanan, Blåly, joka viittaa paitsi siniseen väriin myös suojapaikkaan (tanskan kielen sana “ly”). Näin “Nystalgin” turvallisen melodinen ja levollinen musiikki tarjoaa kuulijalle rauhallisen turvasataman, jonka rauhaa mitkään hälyäänet eivät ulotu häiritsemään.
Blåly: Nystalgi (April Recods, 2024)
Barbara Fiig, piano, Timon Matern, rummut, Johan Kjær Houver, basso
ALAWARI: Leviathan (April Records, 2024)
Alawari perustettiin vuonna 2016 ja jo samana vuonna sekstetti voitti Tanskassa nuorten jazzyhtyeiden kilpailun. Varhaisesta menestyksestä huolimatta debyyttilevy “ALAWARI” (April Recordsin tuotantoa sekin) julkaistiin vasta 2022 . Tänä syksynä julkaistu “Leviathan” on siis yhtyeen toinen albumi.
Alawari vastaa yhdessä kaikista levyn sävellyksistä ja se myös kuulostaa tiiviiltä kollektiivilta. Sen musiikissa painopiste on vaikuttavan surumielisissä melodioissa ja koko yhtyeen luomassa muhkeassa soundissa. Sähköisillä efekteillä maustetut tiheät sointimassat saavat sekstetin kuulostamaan huomattavasti kokoaan suuremmalta.
ALAWARI: Leviathan (April Records, 2024)
Sune Sunesen Rendtorff, piano, syntetisaattori, Carlo Janusz Becker Adrian, trumpettti, flyygelitorvi, Frederik Engell, Michela Turcerová, saksofonit
Rafał Różalski, basso, Simon Forchhammer, rummut
Rasmus Sørensen: At the Right Time (April Records, 2024)
Vuodesta 2018 lähtien New Yorkissa työskennellyt pianisti Rasmus Sørensen on julkaissut nopeaan tahtiin kolme akustisen pianotrion levyä, joista marraskuussa 2024 ilmestynyt kahdestatoista Sørensenin sävellyksestä koostuva “At The Right Time” on viimeisin.
Levyllään Sørensenin taitava jazzyhtye tekee juuri sitä, mitä taitavalta jazzyhtyeeltä on lupa odottaa: siis taidokasta soittimien käsittelyä, keskittynyttä ja dynaamista vuorovaikutusta ja hienostuneita melodioita. Toisaalta trio ei tarjoa mitään yllätyksiä, sen musiikkia olisi luultavasti vaikea tunnistaa sokkotestissä muiden pätevien pianotriojen joukosta. Mutta toisaalta sellaisenaankin trio soittaa juuri sellaista akustista jazzia, jota ainakin minä mieluusti kuuntelen
Rasmus Sørensen: At the Right Time (April Records, 2024)
Rasmus Sørensen, piano, Jon Henriksson , bass, Francesco Ciniglio, rummut
April Records julkaisema uusi jazz pääsee Valon kuvia -blogin kuuntelusuositusten listalla: “Vuoden valinnat 2024”.
Vastaa