3 x Malin Wättring & uutta ruotsalaista jazzia

Malin Wättring Kalottjazz & Blues -festivaalin jameissa kesällä 2019

Ruotsalainen saksofonisti Malin Wättring on minulle melko tuore tuttavuus. Hän on mukana hienossa Anna Högberg Attack -yhtyeessä, jonka vaikuttava debyyttialbumi (Anna Högberg Attack, Omlott, 2016) löytyy levyhyllystäni. Viime kesän Kalottjazz & Blues -festivaalilla kuulin Wättringia ensimmäisen kerran konsertissa, kun hän soitti rumpali Johan Björklundin Thymeshift-yhtyeessä. Festivaaleilla Wättring soitti vakituisen fonistin sijaisena ja hänen roolinaan oli olla osa yhtyeen sähköistä soundia, eikä Wättringin osuus jäänyt erityisemmin mieleeni.

Nyt olen kuitenkin kuunnellut kolmea tuoretta levyä, joilla kaikilla Wättring pääsee vakuuttavasti esille ja osoittautuu erittäin kiinnostavaksi uudeksi saksofonistiksi. Esittelyssä olevilla kolmella albumilla on paljon muutakin yhteistä kuin sama saksofonisti. Kaikilla levyillä esiintyy kvartetti ja kaikki levyt ovat tavallaan sukua toisilleen. Ne edustavat selvästi samaa nykyjazzin genreä eli musiikki perustuu pitkälti sävellyksiin ja niiden pohjalta luotuihin improvisaatioihin. Tunnelma on yleensä rauhallinen ja levyillä on runsaasti tilaa sooloille sekä kärsivälliselle, tarkasti muita muusikoita kuuntelevalle kommunikaatiolle. Vaikka levyillä on paljon yhteistä, toki erojakin kuulee, kun keskittyy ja kuuntelee.

Lighthouse: Triple Amen (Kopasetic Productions, 2019)
Staffan Svensson, trumpetti, Malin Wättring, saksofonit, klarinetti, Magnus Bergström, basso, Peter Danemo, rummut

Lighthouse on tuore kokoonpano, joka syntyi rumpali Peter Danemon ja trumpetisti Staffan Svenssonin yhteistyön pohjalta. Kvartetti perustettiin, kun Danemo kutsui mukaan Malin Wättringin ja Svensson basisti Magnus Bergströmin. Lighthousen ensimmäisellä levyllä on yksitoista kappaletta, joiden sävellyksistä Wättring ja Danemo vastaavat yhdessä ja erikseen. Yhteiset sävellykset syntyivät, kun säveltäjät lähettivät luonnoksia toisilleen ja tahoillaan jatkoivat ja täydensivät niitä valmiiksi sävellyksiksi.

Ensikuulemalta ”Triple Amenin” soundia leimaa puhaltajakaksikon lämmin soundi, joka syntyy, kun Svenssonin säästeliäs trumpetti kietoutuu kauniisti yhteen Wättringin rosoisen saksofonin kanssa. Danemon ilmava rumpusoundi ja Bergströmin juureva basso täydentävät levyn pelkistetyn ilmeen, joka sopii hyvin yhteen levyn kanteen valitun syksyisen maisemakuvan kanssa.

Malin Wättring 4: Live In Hamburg (Havtorn Records, 2019)
Malin Wättring, saksofonit, Naoko Sakata, piano, Donovan von Martens, basso, Anna Lund, rummut

Malin Wättringin Berliinissä äänitetyllä konserttialbumilla soittaa sama nelikko, joka on ollut mukana saksofonisti kahdella ensimmäiselläkin levyllä. Debyyttialbumilla ”Glöd” (Havtorn Records, 2015) kvartetti oli laajennettu oktetiksi ja toisella levyllä ”Harvest” (Havtorn Records, 2017) kvartetti soitti yhdessä Bohuslän Big Bandin kanssa. ”Live In Hamburg” on yhtyeen ensimmäinen levy, jolla se soittaa pelkästään kvartettina.

Levyllä on kuusi noin kymmenminuuttista kappaletta, jotka tarjoavat kvartetille runsaasti mahdollisuuksia esitellä ilmaisunsa laajaa skaalaa. Siinä missä Wättringin saksofoni ulottuu lähes kuiskauksista free jazzista tuttuun säröön ja särmään, kurkottaa myös koko kvartetti lyyrisistä ja herkän melodisista tuokioista voimalliseen jyryyn.

Skarin/Wättring/von Martens/Jormin: Fabrics (Havtorn Records, 2019)
Malin Wättring, saksofonit, Robin Skarin, piano, Donovan von Martens, basso, Christian Jormin, rummut

Pianisti Robin Skarin johtaa ”Fabrics”-levyllä kvartettia, jossa kolmen nuoren polven muusikon kanssa soittaa rumpali Christian Jormin, tunnettu myös pianistina, yhtyeenjohtajana ja tietenkin basisti Anders Jorminin veljenä. Muusikot kohtasivat tässä kokoonpanossa ensimmäistä kertaa vasta äänitysstudiossa. Levyn kaikista sävellyksistä vastaava Skarin ajatteli, että ilman liiallista harjoittelua muusikot olisivat paremmin läsnä ja tietoisia musiikin käänteistä.

Tällä reseptillä syntyi hallittua valoisaa, avaraa ja aika tyypillistä pohjoismaista jazzia, joka paikoin synnyttää vahvoja mielleyhtymiä Jan Garbarekin 1970-luvun musiikista. Melodinen ja sujuvasti kulkeva ”Fabrics” on esittelyssä olevista kolmesta levystä lähimpänä jazzin suurta valtavirtaa.

Kaikki kolme levyä ovat niin hyvää kuunneltavaa, että päätyvät Valon kuvia -blogin Kuuntelussa 2019 -listalle.

wattring1
wattring2
wattring3
wattring1 thumbnail
wattring2 thumbnail
wattring3 thumbnail

Malin Wättring 4 – Glöd
Vuonna 2016 tallennettu versio sävelmästä “Glöd“. Sävellys on mukana myös Berliinissä äänitetyllä levyllä.

Share
Kategoria(t): Jazz Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.