After Chomaklou Was a Desert

Serafim Seppälän vastikään ilmestynyt kirja “Armenian kansanmurhan perintö” (Like) käsittelee yhdellä sivulla jazzia otsikkolla Kansanmurhajazzia. Kyseessä on rumpali, säveltäjä Gregg Bendianin teos “After Chomaklou Was a Desert (Threnody To The Victims of The Armenian Genocide)“. Reilut viistoista minuuttia kestävä sävellys löytyy Bendianin levyltä “Counterparts” (CIMP, 1996).

Sävellyksen nimi viittaa Kesarean alueella Turkissa sijainneeseen armenialaiseen Chomakloun kylään, jonne Bendianin sukujuuret johtavat. Kylän armenialaisväestö tuhottiin kansanmurhassa vuonna 1915. “After Chomaklou Was a Desert” on hapuilevan hajanainen, hiljainen valitusvirsi; varsin abstarkti, kokonaan vailla svengin tuomaa rytmistä iloa ja helpotusta. Levyn muu sisältö on yhtä lailla vahvaa nykyjazzia, mukana on paljon improvisaatiota, svengiäkin.

Vaikka levy on julkaistu jo vuonna 1996, onnistuin löytämään levystä hyväkuntoisen käytetyn kappaleen Amazonin kautta. Levyllä soittavat Bendianin lisäksi trumpetisti Paul Smoker, saksofonisti Vinny Golia ja basisti Mark Dresser.

Seppälän kirja kannattaa sekin lukea. Se on pätevä johdatus kansanmurhan kaltaisen totaalisen tuhon vielä nykyäänkin näkyviin vaikutuksiin armenialaisessa kulttuurissa.

Lyömäsoittaja, säveltäjä, tuottaja Gregg Bendianin sivut: Gregg Bendian

Kategoria(t): Jazz, Kirjat Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.