Levyhyllystä 4 – Marilyn Crispell/Gary Peacock/Paul Motian: Nothing ever was. Anyway. (ECM, 1997)

Pianisti Marilyn Crispell, basisti Gary Peacock ja rumpali Paul Motian äänittivät Annette Peacockin sävellyksistä koostuvan tupla-cd:n New Yorkissa syyskuussa 1996. Annette Peacockin sävellysten nimet kuvaavat poikkeuksellisen hyvin musiikin sisältöä. Albumin toisen levyn sävellysten nimistä muotoutuu runo (ehkä se on tarkoituksellista?):

touching
Both
You´ve left me
Miracles
Ending
Blood
nothing ever was. anyway.

Äskettäin edesmennyt äänitystaituri Jan Erik Kongshaug on tallentanut tarkasti musiikin pienimmätkin vivahteet ja avaran tilan tunteen, jossa tauoilla on yhtä suuri merkitys kuin musiikilla. Lähes kokonaan balladeista koostuvan levyn toteuttaminen on varmasti ollut muusikoille vaikeaa. “Nothing ever was. Anyway.” on kuitenkin keskittynyt ja vangitseva albumi, aivan pianotriojazzin huippuja.

Marilyn Crispell/Gary Peacock/Paul Motian: Nothing ever was. Anyway. (ECM, 1997)
Marilyn Crispell, piano, Gary Peacock, basso, Paul Motian, rummut

* * * * * * * * * * * *

Uuden musiikin jatkuva virta uhkaa haudata unohduksiin menneiden vuosien hienot levytykset. Siksi nostan “Levyhyllystä”-sarjassa esille vanhoja suosikkejani ja liitän mukaan noin sadan sanan mittaisen luonnehdinnan levystä. Valitsen poimintoihin cd-julkaisuja, sillä vinyylilevyjä esittelen “Vinyylin viehätys” -sarjassa.

Share
Kategoria(t): Jazz Avainsana(t): , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.