
Pianotriot ovat jo pitkään olleet jazzin julkisuudessa näkyvimpiä kokoonpanoja ja pianotriojen levyjä julkaistaan runsaasti. Ensimmäisenä mielessä soivat lajin suuret nimet maailmalta, kuten Keith Jarrett, Brad Mehldau, Vijay Iyer ja Jason Moran. Kotimaastakin löytyy erinomaisia tuoreita esimerkkejä Riitta Paakista Joonas Haavistoon ja Jussi Fredrikssoniin.
Niinpä ei ole mikään yllätys, kun pianisti Aki Rissanen kertoo uuden albuminsa kansitekstissä aluksi epäilleensä triolevyn tekemistä. Hienoja trioja kun todella on niin paljon ja siihen ympäristöön on vaikea lisätä uutta ja omintakeista. Mutta kun kuuntelee “Amorandom”-animaatioelokuvan musiikin ympärille syntynyttä levytystä, on päivänselvää, että Aki Rissanen Trio lunastaa paikkansa merkittävien uusien pianotriojen joukossa.

“Amorandom” onnistuu yhtyeen intensiivisen yhteistyön ja kiinnostavien sävellysten varassa. Yhtye koostuu paljon yhdessä työskennelleistä kotimaisen jazzin keskeisistä muusikoista. Trio on itsessään osa trumpetisti Verneri Pohjolan kvartettia. Lisäksi basisti Antti Lötjönen ja rumpali Teppo Mäkynen ovat soittaneet vuosia myös Timo Lassyn yhtyeessä. Muusikot siis tuntevat toisensa hyvin eri yhteyksista, mikä kuuluu ilman muuta trion taidossa luoda vangitsevaa kommunikaatiota.
Rissasen sävellykset ovat moni-ilmeisiä ja jokainen kappale avaa levylle oman näkökulmansa. Esimerkiksi avausraita “Pulsar” tuo hypnoottista sykettä, “Signettes” klassisen musiikin sävyjä, ”Paysages pas sages” tummaa draamaa, “For Jimmy Guiffre” viileän letkeää lentoa ja “Bird Vision” voimallista svengiä. Hyväksi lopuksi levy huipentuu komeasti tehojaan kasvattavaan nimikappaleeseen. Kun “Amorandom” onnistuu yhdistämään hienovaraiset yksityiskohdat ja energian purkaukset, siitä syntyy moniulotteinen albumikokonaisuus vailla heikkoja hetkiä.
Aki Rissanen: Amorandom (Edition Records, 2016)
Aki Rissanen, piano, Antti Lötjönen, basso, Teppo Mäkynen, rummut

Vastaa