Magdalena Grzebałkowska: Komeda. A Private Life in Jazz (Equinox Publishing, 2020)

Puolalainen säveltäjä ja pianisti Krysztof Komeda (1931-1969) jätti vuonna 1967 sosialistisen Puolan taakseen ja matkusti ystävänsä Roman Polańskin kutsumana Los Angelesiin ja Hollywoodin elokuvastudioiden maailmaan. Siellä Komeda sävelsi musiikin Polańskin elokuvaan “Rosemaryn painajainen” (englanniksi “Rosemary’s Baby“) ja jatkoi sävellystyötä Polanskin seuraavan elokuvan parissa.

Hyvin alkanut kansainvälinen ura katkesi 12.10.1968, kun Komeda putosi hieman epäselväksi jääneissä olosuhteissa kotinsa pihamaalla korkean penkereen reunalta alas asvaltille. Aluksi näytti siltä, että Komeda selvisi putoamisesta säikähdyksellä. Sisäinen verenvuoto aivoissa jäi kuitenkin huomaamatta ja lopulta Komeda vaipui koomaan ennen joulua 1968. Sairaalahoito oli Yhdysvalloissa kallista ja Komedan vaimo Zofia Trzcińska päätti siirtää miehensä takaisin Puolaan. Komeda kuoli Varsovassa tajuihinsa tulematta 23.4.1969.

Puolalaisen toimittajan ja tietokirjailijan Magdalena Grzebałkowskan kirja “Komeda. A Private Life in Jazz” kertoo vuonna 1931 syntyneen Krysztof Trzcińskin elämäntarinan. (Komeda on lapsuuden leikeistä periytyvä lempinimi, jonka Komeda otti taiteilijanimekseen.) Kirjoittaja toteaa, että Komeda jätti jälkeensä hyvin vähän kirjallisia lähteitä. Niinpä kirja perustuu toisaalta Komedan tunteneiden ihmisten laajoihin haastatteluihin ja toisaalta kirjallisten lähteiden varaan rakennettuun ajankuvaan.

Kirjan alaotsikko “A Private Life in Jazz” on osuva. Krysztof Komeda oli syrjäänvetäytyvä ihminen, joka vain harvoin avautui henkilökohtaisista asioistaan kenellekään. Niinpä hän jää 400-sivuisessa kirjassakin lähes sivuhenkilöksi, kun päähenkilöinä ovat ilmiöt, kuten modernin jazzin synty 1950-luvun Puolassa tai luovien ihmisten ahdas asema sosialistisen järjestelmän puristuksessa. Paljon ovat esillä myös Komedan luonteeltaan hallitseva ja humalassa aggressiivinen, jopa väkivaltainen vaimo Zofia ja laaja joukko Komedan yhtyeissä soittaneita muusikoita.

Kirjoittaja on päätynyt hieman erikoiseen kerronnalliseen ratkaisuun, jossa tarina etenee preesensissä ja runsaat haastattelumuistelmat imperfektissä. Teos on silti jännittävä kurkistus sosialistiseen Puolaan toisen maailmansodan jälkeisinä vuosikymmeninä. Komedan matka lapsuudesta ensin lääkäriksi, sitten puolalaisen jazzin keskeiseksi hahmoksi ja lopulta elokuvasäveltäjäksi kerrotaan suorastaan pikkutarkasti. Kuvaukset Dave Brubeckin ja Don Ellisin Puolan kiertueista tai Komedan matkoista länteen, erityisesti Tanskaan ja Ruotsiin, ovat kiinnostavaa luettavaa.

Toisaalta itse musiikki ja sen sisältö jäävät vähemmälle huomiolle. Esimerkiksi eurooppalaisen jazzklassikon asemaan nostettu “Asticmatic“-levy ja sen äänittäminen vuoden 1965 Jazz Jamboree -festivaalin jälkeen saa tilaa vain noin sivun verran. Kirjoittaja kertoo paljon enemmän puolalaisten intellektuellien boheemista elämästä, jossa vodka virtasi varsin vapaana. Kerrontaa värittävät anekdootit ovat tervetullut humoristinen näkökulma sosialismin arjen kuvauksiin.

Magdalena Grzebałkowska: Komeda. A Private Life in Jazz (Equinox Publishing, 2020). Käännös puolasta englanniksi Halina Maria Boniszewska.

Kategoria(t): Jazz, Kirjat Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.