Historian ensimmäinen jazzkritiikki?

Ernest Ansermet. Kuva: WikipediaJazzin historian ensimmäisenä jazzkritiikkinä on yleisesti pidetty sveitsiläisen kapellimestarin Ernest Ansermetin (1883 – 1969) kirjoittamaa arviota Will Marion Cookin Southern Syncopated Orchestran konsertista Lontoossa syksyllä 1919. Ansermet tuntui erityisesti ymmärtävän klarinetisti Sidney Bechet´n omaperäisyyttä. Jazzista oli toki kirjoitettu julkisuudessa jo aikaisemmin, mutta jazzia muutenkin arvostanut Ansermet pyrki ymmärtämään jazzia sen omista lähtökohdista käsin, eikä suhtautunut silloin vielä uuteen musiikkin vain outona kummajaisena. Niinpä sveitsiläisessä Revue Romande-lehdessä 1.10.1919 ilmestynyt arvostelu on saanut kunnian olla ensimmäinen vakavasti otettava jazzkirjoitus.

Kanadalainen jazztutkija Mark Miller on nostanut esille kuitenkin 14 kuukautta varhaisemman kirjoituksen, joka ilmestyi jo 4.8.1918 The Boston Sunday Post-lehdessä. Jutun kirjoitti myöhemmin New York Times kriitikkona toiminut Olin Downes ja se käsitteli The Clef Club Orchestran esiintymistä ja varsinkin pasunisti Frank Withersin sooloa W.C.Handyn sävellyksessä St. Louis Blues. Downes kirjoitti: “He plays the trombone as no one else the writer has ever heard…in a manner which makes of this instrument a sort of exclusive personal possession.” Downes siis ymmärsi, kuinka oma soundi on jotain jazzille ominaista ja tärkeää.

Ansermetin ja Downesin kirjoitukset nousivat äskettäinen esille toimittaja Tom Reneyn blogissa: “A Jazz History-Historiography Milestone”. (Blogi ei löydy enää 28.8.2018)

Mark Millerin artikkeli aiheesta: Frank Withers. A Lost Voice and a Lost Article. (Ei ole enää netissä entisellä paikallaan. 23.5.2014.)

Share
Kategoria(t): Jazz Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.