Tutkimusmatka uutta luovan musiikin äärelle

Norrbotten Big Band esitti Jazzverk-kilpailun sävellyksiä Ann-Sofi Söderqvistin johdolla

Luulajan Kulturens Hus oli viime lauantaina (21.4.2012) illan mittaisen nykymusiikkifestivaalin areena, kun ”Nydanat” esitteli klassisen musiikin perinteestä ponnistavaa nykymusiikkia, elektronimusiikkia ja jazziakin. Illansuussa alkanut ja myöhään yöhön jatkunut tapahtuma oli tutkimusmatka uutta luovan ja kuulijoiden ajattelukykyä kunnioittavan musiikin äärelle. Matkan varrella oli peräti kymmenen vajaan tunnin mittaista konserttia, joten aivan kaikkea ei ahkerakaan matkaaja jaksanut kuunnella.

Tapahtuman painopiste oli sävelletyssä musiikissa ja niin illan jazztarjontakin keskittyi sävellyksiin. Nuoret eurooppalaiset säveltäjät esittäytyivät Jazzverk-kilpailun finaalissa, jossa Norrbotten Big Band esitti kuusi loppukilpailuteosta. Korkeakoulutason jazzkoulutus taitaa olla Euroopassa tasalaatuista, sen verran samasta puusta taidokkaasti veistetyiltä kaikki finaalisävellykset kuulostivat. Suomalaisittain kilpailu huipentui mukavasti, sillä Sibelius-Akatemian opiskelija Artturi Rönkä voitti ensimmäisen palkinnon ja 1500 euroa teoksellaan ”Medianoche”. Voittajasävellys oli hienostunut, luontevasti muotoutuva ja ilmava teos.

Jos kilpailun nuoret säveltäjät ovat vielä uransa alussa etsimässä musiikillista persoonallisuuttaan, on saksofonisti Joakim Milder jo oma äänensä, varsinkin solistina omintakeinen ajattelija. Milder oli säveltänyt Norrbotten Big Bandille ja nykymusiikkiin keskittyvälle Norrbotten NEO-kamariorkesterille laajan teoksen ”Revisits”, joka sai nyt kantaesityksensä. Erilaisista musiikin esittämisen perinteistä nousevat orkesterit nivoutuivat Milderin musiikissa kauniisti yhdeksi kokonaisuudeksi, johon Milder oli luonnollisesti jättänyt tilaa improvisaatiollekin. Erityisen hienona hetkenä jäi mieleen, kun tenoristi Karl-Martin Almqvistin pitkä soolo vaivihkaa vaihtui säveltäjän itsensä herkäksi tenorisooloksi.

Kun ilta kallistui yöksi, nousi klubilavalle Nacka Forum, ronskiotteista jazzia soittava kvartetti. htyeen energisessä musiikissa kohtaavat Ornette Colemanin vapaa henki ja balkanilaisilla rytmeillä maustettu omaperäinen groove. Yhtyeen eturivissä soittavat saksofonisti Jonas Kullhammer ja äskettäin Nordic Music Prizen voittanut trumpetisti Goran Kajfeš. Intensiivisten solistien lisäksi huomiota herätti yhtyeen tanskalainen rumpali Kresten Osgood, joka välillä tömisteli tukevasti rummuillaan ja välillä kierteli yleisön joukossa ”soittamassa” klarinettia. Nacka Forum tarjosi elämäniloisen lopetuksen välillä aika vakavailmeiselle festivaalille.

Osa ”Nydanat”-tapahtuman musiikista oli varsin haastavaa kuunneltavaa. Itselleni klassinen nykymusiikki on vanhaan tuttuun jazziin verrattuna on kuin vierasta kieltä. Konsertissa koettuna se oli kuitenkin kiehtovaa sävelpintojen liikettä. Illan nykymusiikkitarjonnan hienoin kokonaisuus oli ”New Sweden”, neljä Norrbotten NEO:n taiten tulkitsemaa ruotsalaisteosta. Molly Kleinin Jackson Pollockin taiteesta innoituksen saanut ”No Chaos” sekä Madeleine Isakssonin norrbottenilaisen isänsä sairauden ja kuoleman leimaama ”Isär” olivat vaikuttavia.

Tietoa tapahtumasta

Nydanat-festivaalin pääjärjestäjä oli ”Kraftcentrum för ny musik”, kolmivuotinen projekti, jonka tarkoituksena on kehittää uuden musiikin, koulutuksen, tekniikan ja tutkimuksen välistä yhteistyötä Norrbottenissa. Projektin rahoitus tulee Ruotsin valtiolta, Norrbottenin lääniltä, kunnilta ja oppilaitoksilta.

Lisätietoja:
Norrbotten Big Band
Norrbotten NEO

Kategoria(t): Jazz Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.