Jazzia Ilosaaressa 2019 – lämmin jazz-ilta Joensuussa

Pope Puolitaival Nordic4: Jussi Fredriksson, piano, Jori Huhtala, basso, Pope Puolitaival, tenorisaksofoni, Jonatan Sarikoski, rummut

Joensuun virkeän jazzsyksyn erääksi kohokohdaksi rakennettu “Jazzia Ilosaaressa” -konsertti (28.9.2019) esitteli kuulijoille viime syksystä tuttuun tapaan kolmen kotimaisen yhtyeen paketin. Onnistuneen illan aloitti pianisti Jussi Fredrikssonin trio, joka soitti kahdelta levyltään poimittuja kappaleita. Suurin osa musiikista oli peräisin tuoreimmalta “!”-levyltä, esimerkkeinä rauhallisesti hiippaileva “Spy” ja energinen “Action”. Ensimmäiseltä levyltä “?” ohjelmassa oli koiran kanssa lenkkeilystä innoituksen saanut rento “Uuno Walk”. (Jos trio vielä julkaisee kolmannen levyn, voisi kysymysmerkin ja huutomerkin jälkeen vuorossa olla synteesinä ajatusviiva, “”.)

Jussi Fredriksson

Trio punoi sävellyksistä samaan aikaan sekä hyvin spontaaneilta että hallituilta kuulostavia versioita. Oli ilo todistaa omin lähietäisyydeltä kolmen taitavan muusikon, Fredrikssonin lisäksi basisti Jori Huhtala ja rumpali Mika Kallio, taiteellista luomistyötä ja herkästi reagoivaa kommunikaatiota.

Pope Puolitaival

Fredriksson ja Huhtala palasivat tauon jälkeen takaisin lavalle, kun saksofonisti Pope Puolitaival toi Nordic4-yhtyeensä esittämään materiaalia ensimmäiseltä levyltään “Northern Resonance” (Flame Jazz Records, 2019). Rumpaliksi vaihtui Jonatan Sarikoski. Musiikin tyylilaji ei kuitenkaan varsinaisesti vaihtunut, sillä myös Puolitaipaleen kvartetti edustaa modernia, sävellysten ja improvisaation vuorovaikutuksen varaan jännittyvää jazzia.

Pohjoismaisen jazzin lisäksi linkki myös amerikkalaiseen jazziin on selvä, minkä vahvistivat hauska Sonny Rollinsiin viittaava kalypso “Sonny from Kaustinen” tai levyn ulkopuolelta ohjelmaan päässyt kimurantti bebop-teema “Dägädägä” (ehkä se nimi kirjoitetaan noin). Kerubi-klubin lämmin tunnelma innoitti yhtyeen intensiiviseen ja vahvasti svengaavaan esitykseen.

Ismaila Sané

Illan päätteeksi Senegalista lähtöisin oleva laulaja ja lyömäsoittaja Ismaila Sané ja hänen 7-henkinen Saïsba-yhtyeensä vaihtoivat selkeästi tyylilajia. Saïsban afrojazz vangitsi syvällä groovellaan ja sen välitön esitys huipensi koko illan. Mieleen jäivät hypnoottinen poljento, yhtyeenjohtajan voimakas laulu, Mamadou Ndoyen sabar-rummut sekä Kari Ikosen ja Mika Myllärin jazzsoolot.

Mamadou Ndoye

Jazzkerho-76:n puheenjohtaja Jari Hytti kertoi konsertin alussa, että “Jazzia Ilosaaressa” järjestettiin tällaisena nyt viimeistä kertaa. Ensi syksylle on suunnitteilla useamman päivän tapahtuma, mikä tarkoittanee siis festivaalia. Lisäksi Hytti paljasti, että 7.3.2020 Joensuussa on luvassa yhdistyksen historian merkittävin ulkomaisen esiintyjän vierailu. Se on tietenkin hyvin paljon luvattu, kun tietää yhdistyksen laajan konserttitarjonnan vuosien varrella. Jäämme kiinnostuneina odottamaan lisätietoja.

Jazzkerho-76:n puheenjohtaja Jari Hytti

Lisätietoja: Jazzkerho-76

Share
Kategoria(t): Jazz Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.