
Kun jazzyhtyeen eturivissä seisoo kolme saksofonistia, kuulija saattaa hyvinkin odottaa pitkiä kappaleita, joissa kaikki kolme puhaltajaa pääsevät varmasti esille solisteina. Uusi monikansallinen Koma Saxo on nimenomaan yhtye, jossa soittaa kolme saksofonistia, vanhat suosikit Mikko Innanen ja Jonas Kullhammar sekä uusi kokeilija Otis Sandsjö. Nyt kuulija kuitenkin havaitsee heti ensikuulemalta, että Koma Saxon debyyttilevyllä on aivan muita tavoitteita kuin vain fonistien soolojen esittäminen.
Koma Saxo syntyi vuoden 2018 We Jazz -festivaaleille, kun tapahtuman taiteellinen johtaja Matti Nives pyysi basisti/tuottaja Petter Eldhin kokoamaan festivaaliesiintymistä varten uuden yhtyeen. Kvintetti esiintyi menestyksekkäästi ja kokoontui myös levytysstudioon tallentamaan musiikkia levyä varten.
Eldh miksasi konsertissa ja studiossa äänitetystä materiaalista nyt esittelyssä olevan noin 36 minuuttisen, tiiviin albumin, jossa akustinen jazzyhtye ja omaperäinen jälkituotanto kietoutuvat yhteen. Eldhin panos lienee niin merkittävä, että hänen nimensä on niin näkyvästi esillä levyn kannessa.
Koma Saxon ja Petter Eldhin yhteinen näkemys muodostaa ikään kuin ideoiden sulatusuunin. Free jazzin aggressiiviset purskahdukset, päättäväisesti etenevä svengi, rosoiset sävellykset ja studiotekniikan efektit luovat alituisessa liikkeessä elävää musiikkia, joka valillä kipunoi levottomasti ja kiivaasti, välillä kelluu hitaasti. Ilmaisussa on luonnollisesti paljon samaa kuin Otis Sandsjön viime vuonna ilmestyneellä albumilla ”Y-OTIS (We Jazz, 2018)”, ovathan Eldh ja Sandsjö mukana molemmilla levyillä.
Levyn sävellykset ovat etupäässä yhtyeen jäsenten käsialaa. Sen lainakappaleet on valittu mielenkiintoisesti. Ne alleviivaavat sitä, ettei kokeilevakaan musiikki ei synny tyhjiössä ilman edeltävien sukupolvien työtä. Suomalaisen jazzin historiasta Koma Saxo on napannut kaksi kappaletta. Edward Vesalan vuonna 1973 ilmestyneeltä soololevyltä ”I´m Here” on valittu kellopeliminiatyyri ”Byågz”, joka nyt saa uuden ilmeen saksofonikuoron tulkitsemana. Matti Oilingin ”Cyclops Dance” vuonna 1977 ilmestynyneen ”Two Faces” -albumin B-puolen lopusta oli aikansa sähköisen jazzin kokeiluja ja sopii sellaisena mainiosti Koma Saxon levylle.
Kolmas lainakappale on ruotsalaisen säveltäjän ja viisulaulajan Otto Adolphsonin ”Så rinner tiden bort”, joka on osa Adolphsonin kuorosarjaa ”Mässa på svenska språket”. Sävellys on kansanlaulumainen virsi ja se hiljentää vaikuttavasti Koma Saxon levyn suorastaan hartaaseen päätökseen. Värikäs ja moni-ilmeinen Koma Saxo suuntaa määrätietoisesti kohti jazzin tulevaisuutta ja pakottaa kuulijansakin kiihdyttämään askeliaan pysyäkseen kyydissä mukana.
Koma Saxon paikka on tietenkin selvä.
Petter Eldh: Presents Koma Saxo (We Jazz, 2019)
Otis Sandsjö, tenorisaksofoni, Jonas Kullhammar, tenorisaksofoni, Mikko Innanen, altto- ja baritonisaksofoni, Petter Eldh basso, tuotanto, Christian Lillinger, rummut

Vastaa