Mikko Innanen 10+ & Autonomus – Mikko Innanen vapauden ja kontrollin välimaastossa

Onnistuin kuulemaan Mikko Innanen 10+ -yhtyettä kerran Raahen Rantajatsit -festivaalilla kesällä 2016. Postauksen yhtyekuvat ovat peräisin tältä keikalta Raahen Teatterin pihalta, helteisen kesäpäivän jyrkässä valossa kuvattuna.

Vuosi 2019 on ollut saksofonisti Mikko Innaselle tuottelias, ainakin jos mittarina käytetään uusien levyjen määrää. Aiemmin tänä vuonna Innanen sai päätökseen pitkään valmistelussa olleen maakuntauudistuksen, kun maakuntalaulujen uuden versiot julkaistiin sekä kirjana että cd-levynä (ks. Mikko Innasen Maakuntauudistus, Aviador Kustannus, 2019). Nyt jatkoa on seurannut peräti neljän verran, kun Fiasko Recordsin julkaisee yhden albumin Mikko Innanen 10+ -yhtyeeltä sekä kolmen cd:n paketin uudelta Autonomus-yhtyeeltä.

Magnus Broo & Verneri Pohjola

Suomalaisen jazzin merkittävimpiin yhtyeisiin kuulunut Mikko Innanen 10+ päättää toimintansa ja samalla kuultavaksi tulee Pori Jazz -festivaaleilla (2018) ja Malmitalossa (2019) äänitetystä materiaalista koottu “Pori/Malmi”. Albumi on tervetullut, sillä aikaisemmin yhtyeeltä on julkaistu vain neljän raidan vinyyli-EP “Mikko Innanen 10+” (Grotto Editions, 2016). YouTubesta löytyy onneksi konserttitallenteita ainakin kahden kokonaisen konsertin verran. Tallenteet ovat Turusta keväältä 2017 ja Moersin festivaaleilta 2015.

Mikko Innanen 10+ soittaa jazzin perinteen hyvin tuntevaa musiikkia. Tässä tapauksessa perinne nousee vahvimmin 1950- ja -60-lukujen jazzista eli orkesterin musiikissa elää vaikkapa Charles Minguksen ja Ornette Colemanin henki, mutta myös Peter Brötzmannin eurooppalainen näkemys kuuluu. Liikutaan siis syvän svengin ja free jazzin jännittävässä välimaastossa. Siellä rujon rosoiset yhtyesoundit saavat vastakohdakseen yllättävän lyyrisiä suvantoja, abstrakteista jaksoista rynnätään villiin svengiin, koko yhtyeen improvisaatioista kohoaa yksittäisiä solistiääniä eli vapaus ja kontrolli käyvät jatkuvaa taistelua.

Pauli Lyytinen, Jussi Kannaste & Mikko Innanen

Vapaudesta ja kontrollista on kyse myös uuden Autonomus-yhtyeen musiikissa. Autonomus on pohjoismainen kvartetti, jossa Innasen ja Antti Lötjösen lisäksi soittavat Atomic-yhtyeestä tuttu norjalainen pianisti Håvard Wiik ja tanskalainen rumpali Peter Bruun.

Yhtyeen musiikin taustalla on mielenkiintoisia ajatuksia. Innanen sävelsi keväällä 2019 nopeaan tahtii neljäkymmentä sävellystä, jotka kaikki kvartetti levytti äänitti kolmen päivän aikana kolmen cd-levyn paketiksi. Yhtyeen nimen mukaisesti kvartetti tulkitsee Innasen käsin piirtämiä nuottikuvia itsenäisesti ilman johtajaa ja oman mielensä mukaan. Innanen ei omien sanojensa mukaan halua arvottaa musiikillisia ajatuksia: “se tulee mikä on tullakseen… meni syteen tai saveen”.

Mikko Innasen käsin piirtämiä nuotteja

Kollektiivinen improvisointi ja epäsovinnaiset nuottimerkinnät eivät ole ole jazzissa mikään uusi keksintö. Koko yhtyeen improvisaatioita on harrastettu aivan jazzin varhaisvuosista lähtien ja erilaisiin piirroksiin perustuvia soitto-ohjeita ovat käyttäneet esimerkiksi sellaiset kokeilijat kuin Anthony Braxton ja Wadada Leo Smith. Näin myös tämä Innasen yhtye liikkuu vanhan perinteen ja kokeilujen välimaastossa.

Vapautta korostavista lähtöideoista huolimatta kvartetin toteutunut musiikki kuulostaa yllättävän kontrolloidulta. Soitto alkaa ja päättyy yhtä aikaa ja muusikot soittavat selvästi samaa kappaletta, ovat siis koko ajan samalla karttalehdellä. Ilmeisesti musiikin autonomisesta luonteesta johtuen kaikki muusikot ovat lähes koko ajan äänessä ja jako solistin ja säestyksen välillä häipyy kokonaan. Soittajat kuitenkin kuuntelevat toisiaan tarkasti, eivätkä tallo toistensa varpaille. Näin musiikki saa ilmavan kamarimusiikin luonteen.

Albumin kappaleet on nimetty roomalaisilla numeroilla I – XXX. (Sivuhuomautus: Levyllä käytetään merkintöjä IIX, XIIX, XXIIX. Eikö kuitenkin pitäisi olla XIII, XVII ja XXVIII?) Roomalaisen numeroiden lisäksi jotkut sävellyksistä ovat saaneet sanallisen lisäluonnehdinnan, kuten “Koti, uskonto ja isänmaa” (päättyy “Maamme“-laulun sitaattiin), “Kullervon leipä” tai hyppyrimäkiin viittavat “Lahti“, “Holmenkollen” ja “Planica“. Luultavasti kuulijan ei kannata suuremmin pohtia sävellysten ulkomusiikillisia merkityksiä, vaan antaa musiikin vain virrata vapaasti ja antautua virran vietäväksi.

Kaikkien neljän levyn paikka on tietenkin vuoden 2019 kuuntelusuosituksissa: Kuuntelussa 2019 -lista.

Mikko Innanen 10+: Pori/Malmi (Fiasko Records, 2019)
Mikko Innanen, saksofonit, Pauli Lyytinen, saksofonit, Jussi Kannaste, saksofoni, Verneri Pohjola, trumpetti, Magnus Broo, trumpetti, Jukka Eskola, trumpetti, Jari Hongisto, pasuuna, Juho Viljanen, bassopasuuna, Seppo Kantonen, piano, Eero Tikkanen, basso, Ville Herrala, basso, Antti Lötjönen, basso, Ulf Krokfors, basso, Joonas Riippa, rummut, Mika Kallio, rummut

Mikko Innanen Autonomus: I – XXX (Fiasko Records, 2019)
Mikko Innanen, saksofonit, Håvard Wiik, piano, Antti Lötjönen, basso, Peter Bruun, rummut


Posted

in

by

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.