Magnus Öström & Dan Berglund: e.s.t. 30 (ACT, 2024)

Magnus Öström & Dan Berglund ”e.s.t. 30”. Kuva: Vera Marzinski

Pianisti Esbjörn Svensson perusti vuonna 1993 pianotrion yhdessä lapsuudenystävänsä rumpali Magnus Öströmin sekä basisti Dan Berglundin kanssa. Jazzin, klassisen, kansanmusiikin, indierockin ja elektronisen musiikin elementtejä yhdistäneestä Esbjörn Svensson Triosta tuli lopulta kansainvälisesti menestynyt jazzilmiö, joka kollektiivisuuttaan korostaakseen lyhensi nimensä muotoon e.s.t. Yhtyeen ura jäi kuitenkin kesken, kun sukeltamista harrastanut Svensson kuoli vuonna 2008 traagisesti hukkumisonnettomuudessa.

Kun trion perustamisesta tuli viime vuonna kuluneeksi kolmekymmentä vuotta, juhlistivat Öström ja Berglund merkkivuotta kokoamalla pohjoismaisen all stars -yhtyeen, jonka syksyllä 2023 Kölnissä äänitetystä konsertissa tallennettua materiaalia on nyt julkaistu levyllisen verran. Suomalaisia kiinnostavasti trumpetisti Verneri Pohjola oli mukana muuten ruotsalaisista muusikoista koostuneessa yhtyeessä, mikä ei olekaan ihme, sillä Pohjolan vakava ja välillä jopa hauras trumpettisoundi sopii hienosti tulkitsemaan e.s.t.:n surumielisesti sävyttyneitä sävellyksiä.

Levylle on valittu kuusi kappaletta, jotka ovat peräisin albumeilta ”From Gagarin´s Point of View” (1999), ”Seven Days of Falling” (2003) ja ”Tuesday Wonderland” (2006), keskeisiä e.s.t.-levytyksiä kaikki kolme. Levyn avaa pianotriona soitettu ”From Gagarin´s Point of View”, jossa Joel Lyssaridesin piano helmeilee pelkistetyn kompin päällä. Albumi jatkuu kvartettiversiolla kappaleesta ”Seven Days of Falling”, jossa kitaristi Ulf Wakenius kohoaa pääosaan kirkkaalla kitarallaan.

Puhaltajat pääsevät vihdoin ääneen levyn lopuilla kappaleilla, jotka tulkitaan koko sekstetin voimin. Puhaltajat pääsevät vihdoin ääneen levyn lopuilla kappaleilla, jotka tulkitaan koko yhtyeen voimin. ”Eighthundred Streets” tarjoaa eniten tilaa Verneri Pohjolalle, jonka trumpetti soi jälleen niin koskettavasti ja ilmeikkäästi. Myös Magnus Lindgren on vakuuttava, ensin instrumentin ilmaisukeinoja vapautuneesti hyödyntävänä huilistina (”Tuesday Wonderland” ) ja sitten vihdoin tenorisaksofonillaan albumin haikealla päätösballadilla (”Believe, Beleft, Below”).

Keskittynyt ja kaunis ”e.s.t. 30” on paljon enemmän kuin pelkkää tasavuosien innoittamaa nostalgiaa. e.s.t.:n musiikki on olennainen osa pohjoismaisen jazzin parasta perintoä, joka kestää (ja ansaitsee) erilaisia uudelleentulkintoja.

Magnus Öström & Dan Berglund: e.s.t. 30 (ACT, 2024)
Magnus Öström, rummut, Dan Berglund, basso, Magnus Lindgren, tenorisaksofoni, huilu, Joel Lyssarides, piano, Verneri Pohjola, trumpetti, Ulf Wakenius, kitara

Lisäsin levyn Valon kuvia -blogin kuuntelusuositusten listalla:
Vuoden valinnat 2024” 


Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.