Jonathan Bäckström Quartet: Jonathan Bäckström Quartet (We Jazz, 2024)

Jonathan Bäckström Quartet. Kuva: Jonathan Terlinden

Basisti Jonathan Bäckströmin johtama suomalais-ruotsalainen kvartetti (altisti Marcus Wärnheim tulee Ruotsista) soittaa debyyttilevyllään enimmäkseen improvisoitua akustista free jazzia, mihin tarkoitukseen kahden saksofonin, basson ja rumpujen muodostama kvartetti onkin oivallinen, jopa klassinen kokoonpano. Saksofonisti Adele Sauros muuten soittaa myös toisessa kahden saksofonin kvartetissa, Superpositionissa, jonka toinen levy ilmestyy myöhemmin kesällä niin ikään We Jazzin julkaisemana.

Kvartetti soittaa siis musiikkia, jonka juuret ovat 1960-luvulla syntyneessä free jazzissa, siis esimerkiksi Ornette Colemanin ja Albert Aylerin saksofonien poltteessa, mutta myös pohjoismaisen jazzin viileä tyyneys ja eurooppalaisen vapaan improvisaation abstraktiot saavat musiikissa sijansa.

Vajaat neljäkymmentä minuuttia kestävä albumi on jäntevä kokonaisuus. Levyn avaa dramaattinen “Street Dog“, rumpali Benjamin Nylundin aktiivisen rumputyön kuljettama rutistus, jolla yhtyeen molemmat saksofonisti pääsevät vahvasti esille. Kansanlaulun mieleentuova “White Like Silver” soitetaan suoraan läpi ilman improvisaatioita ja virsimäinen balladi “Bygones” huipentaa albumin intensiteetin ja hartauden koskettavalla yhdistelmällä. Bäckström soittaa välipalaksi kaksi improvisaatiota (“Impromptu I & II“), jotka esittelevät lyhyessä ajassa esittelevät monipuolisesti sekä basistin näkemystä että tekniikkaa.

Jonathan Bäckström Quartet: Jonathan Bäckström Quartet (We Jazz, 2024)
Adele Sauros, tenorisaksofoni, Marcus Wärnheim, alttosaksofoni, huilut, Jonathan Bäckström, basso, Benjamin Nylund, rummut

Erinomainen ja kaunis levy saa paikkansa blogin kuuntelusuositusten listalla:
Vuoden valinnat 2024” 


Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.