Pablo Held: Ascent (Edition Records, 2020)

Nelson Veras, Robert Landrefmann, Pablo Held, Jonas Burgwinkel. Kuva: Dave Stapleton

Saksalaisen Pablo Held Trion uusin levy “Ascent” on jo yhtyeen yhdestoista albumi. Kun aloin kuunnella sitä, huomasin pian, että musiikin sisälle olikin yllättävän vaikeaa päästä. Soittamisen korkea taso toki oli ilmeistä heti ensi kuulemalta, sillä jo vuodesta 2006 yhdessä soittanut yhtye elää, hengittää ja soi jäntevästi yhteenä instrumenttina.

Sen sijaan Pablo Heldin älylliset sävellykset tuntuivat pitävän etäisyyttä, vaikka yhtye kuitenkin soittaa suorastaan intensiivisellä otteella. Erityisesti rumpali Jonas Burgwinkel on rytmin ja energian ilmeikäs moottori. Usean kuuntelukerran jälkeen sain musiikista lujemman otteen juuri tämän jännitteen näkökulmasta ja aloin vähitellen pitää levystä.

Pablo Held Trio on usein tehnyt yhteistyötä muiden muusikoiden kanssa, Esimerkiksi vuonna 2014 ilmestyneellä levyllä “The Trio Meets John Scofield” (Pirouet Records) trio laajeni kvartetiksi. Myös “Ascent” on kvartettilevy, jolla kitaraa soittaa brasilialainen Nelson Veras. Hän on solistina virtuoosi, jonka akustinen kitara kietoutuu tiukasti yhteen pianon kanssa tai värittää kokonaisuutta hienovaraisen pienillä eleillä. Mukana ovat myös laulaja Veronika Morscher ja klarinetisti Jeremy Viner. He ovat kuitenkin sivuosissa ja tuovat lisäefektejä vain kolmelle kappaleelle.

Pablo Held on säveltänyt viisi levyn yhdeksästä kappaleesta. Kuivakkaan viileät sävellykset vaativat minulta siis useamman kuuntelukerran, mutta lopulta kyllä palkitsivat yrityksen. Heldin omista sävellyksistä mieleen jäi erityisesti avausraita “Unlocking Mechanism”, jonka mutkikkaan ja pitkän teeman jälkeen esiin kuoriutuvat elastisen grooven kannattelevat piano- ja kitarasoolot.

Pablo Held on kiinnostunut käyttämään klassista musiikkia jazzyhtyeen improvisaatioiden raaka-aineena. Esimerkiksi vuonna 2015 julkaistu levy “Recondita Armonia” (Pirouet Records) koostui pelkästään klassisista sävellyksistä. Nyt “Ascentilla” yhtye tulkitsee Federico Mompouta (“Musica Callada #24”) ja Sergei Rahmaninovia (“Excerpt from Piano Concerto #4”), jotka molemmat tuovat albumille annoksen melodista lämpöä.

Varsinkin kahdeksan minuuttiin kurkottuva Mompou-versio antaa sekä pianolle että kitaralle runsaasti hyvin käytettyä soolotilaa ja myös basisti Robert Landfermann pääsee ansaitusti esille solistina. Levyn viimeinen niitti on Thelonious Monkin sähäkkä “52nd Street Theme”, jonka minuutin mittainen versio naulaa albumin napakasti päätökseensä.

Levy on mukana -listalla, johon kokoan vuoden 2020 aikana kiinnostavia uusia jazzlevyjä.

Pablo Held: Ascent (Edition Records, 2020)
Pablo Held, piano, Robert Landfermann, basso, Jonas Burgwinkel, rummut, Nelson Veras, kitara + Veronika Morscher, laulu, Jeremy Viner, klarinetti


Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.