Valokuvauksessa kaksoisvalotus tarkoittaa kahden erillisen otoksen sijoittamista päällekkäin, jolloin kahdesta kuvasta syntyy yksi uusi kuva. Filmimaailmassa homma hoitui kahdesta negatiivista pimiössä, nyt digimaailmassa kaksoisvalotus voidaan tehdä kuvankäsittelyohjelmalla (kuten tämän postauksen kuvituksessa) tai kuvaushetkellä kamerassa (katso tästä pari esimerkkiä: Kuva ja noin sata sanaa 26 ja tuore kolmoisvalotus Instagramista: Silva Kallionpää & Juuso Rinta).
Sid Hillen uusi SAMtal-trio tarjoaa kuulijoilla jotain aivan uutta kokeilemalla musiikillista kaksoisvalotusta albumillaan “Double Exposure“, joka on syntynyt sulauttamalla kahden eri äänityssession musiikki yhdeksi äänikuvaksi. Ensimmäinen äänitys tallennettiin syksyllä 2021 konsertissa Temppeliaukion kirkossa. Kuukauden päästä trio improvisoi toisen “valotuksen” studiossa, jolloin ensimmäinen äänitys kuului kuulokkeista muusikoille ja äänitykset kommunikoivat keskenään.
Albumi on jaettu improvisaation taitekohdista kappaleiksi, joille on annettu jännittäviä nimiä, kuten ”Memories of India”, ”Follow the White Rabbit” tai ”Dreaming of Electric Sheep”. Nimistä ja suunnanmuutoksista huolimatta musiikki hahmottuu mieluummin jatkuvana virtauksena kuin kokoelmana erillisiä kappaleita. Valotukset asettuvat hyvässä sovussa toistensa lomaan eikä kuulijan tarvitse välttämättä eritellä äänityksiä toisistaan.
Yhtyeen nimi SAMtal viittaa tietenkin keskusteluun, mistä tässä musiikissa onkin vahvasti kyse. Toisaalta muusikot kommunikoivat keskenään ja toisaalta reagoivat ensimmäisen äänityksen musiikkiin. Näistä monimutkaisista suhteista syntyy avaria, levollisen kauniita äänimaisemia, joiden keskellä trio välillä heittäytyy lähes perinteiseen pianotrion svengiin. “Double Exposure” esittelee aivan uuden tavan improvisoida (ainakin minulle kaksoisvalotus oli ennenkuulematonta) ja albumi kuuluu Vuoden valinnat -listalle.
SAMtal: Double Exposure (SatnaMusic, 2022)
Sid Hille, piano, sähköpiano, syntetisaattori, theremin, lyömäsoittimet, Antti Lötjönen, basso, balafon, lyömäsoittimet, Abdissa Assefa, rummut, lyömäsoittimet
Vastaa