Tobias Hoffmann Jazz Orchestra: Innuendo (Mons Records, 2024)

Saksalaisen, Itävallassa vaikuttavan, säveltäjä ja saksofonisti Tobias Hoffmanin toinen big band -albumi ilmestyy syyskuun loppupuolella. “Innuendo” on suora jatko-osa pari vuotta sitten ilmestyneelle “Conspiracy” -levylle, jota esittelin aikanaan täällä blogissa: Tobias Hoffmann – säveltäjä ja saksofonisti. Aiemmin julkaistun levyn lailla myös uutuus koostuu kokonaan Hoffmannin sävellyksistä ja myös tällä levyllä Hoffman keskittyy orkesterin johtamiseen ja jättää saksofoninsa koteloon.

Levyn kahdeksan kappaletta, kestoltaan vajaasta kahdeksasta minuutista reiluun kahteentoista, tarjoavat runsaasti tilaa niin orkesterin kehittelyille kuin solisteille. Kullakin kappaleella soolovuoron saa yksi tai kaksi muusikkoa. Kun kukin pääsee eturiviin vain kerran, yli puolet orkesterin muusikoista saa itselleen solistisen puheenvuoron.

Tobias Hoffman avaa levykansitekstissä sävellystensä hyvin erilaisia tausta-ajatuksia. Esimerkiksi albumin avaava nimikappale viittaa Hoffmannin nuoruusaikojen suosikin Queen-yhtyeen samannimiseen lauluun. Omassa sävellyksessään Hoffman on Queenin tavoin pyrkinyt tavoittamaan yhden ja saman kappaleen aikana monia erilaisia emootioita. “Convictions” perustuu puolestaan pasunisti/säveltäjä Bob Brookmeyerin antamaan sävellysharjoitukseen, jossa melodiaan oli lupa käyttää ainoastaan pianon valkoisia koskettimia ja salaperäisen kaunin “The Lake” syntyi itävaltalaisen talvimaiseman herättämistä ajatuksista.

Ensimmäisen levyn tapaan myös “Innuendo” esittelee varsin tyypillistä nykypäivän big band -musiikkia, siis tietyllä tavalla tutun turvallista musiikkia, mutta samalla vastustamattoman taidokkaasti ja sävykkäästi muotoiltua. Lainaan omaa tekstiäni ensimmäisen levyn esittelystä (koska en sitä nyt sen paremmin osaa ilmaista): “Musiikin skaala ulottuu koko orkesterin dramaattisista soundivyöryistä läpikuultavan ohuisiin värikerroksiin. Albumi on tasapainoisesti äänitetty ja pienetkin äänet ja yksityiskohdat, kuten kitaran kirkkaat helähdykset, löytävät omat paikkansa massiivisten sointien keskeltä.

Innuendo” on erittäin tasainen albumi, joka säilyttää jännitteensä alusta loppuun saakka. Siitä huolimatta nostan vahvasta kokonaisuudesta ja hienojen detaljien runsaudesta esille muutaman kohokohdan. Heti levyn alussa nimikappaleella huomio kiinnittyi orkesterin ja alttosaksofonisti Florian Trübsbachin väliseen vuorovaikutukseen. “No Way Back” on jännittävän monivaiheinen esitys, jossa keskellä pianotrio Viola Hammerin johdolla saa runsaasti omaa tilaa. Lopuksi vedän sen verran kotiin päin, että nostan vielä esille jo edellä mainitun “The Laken“, jonka viileää tunnelmaa turkulaislähtöisen Vilkka Wahlin kitara soolollaan sähköistää ja terävöittää.

Tobias Hoffmann Jazz Orchestra: Innuendo (Mons Records, 2024)
Florian Trübsbach, Patrick Dunst, Robert Unterköfler, Martin Harms, Jonas Brinckmann, saksofonit, klarinetit, huilut, Maximilian Seibert, Sebastian Burneci, Florian Menzel, Gerhard Ornig, Jakob Helling, trumpetti, Simon Harrer,,Robert Bachner, Daniel Holzleitner, Johannes Oppel, pasuunat, Vilkka Wahl, kitara, Viola Hammer, piano, Ivar Roban Krizic, basso, Reinhold Schmölzer, rummut, Tobias Hoffman. kapellimestari

Innuendo” pääsee Valon kuvia  -blogin tämän vuoden kuuntelusuositusten listalle: “Vuoden valinnat 2024” 


Posted

in

by

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.