4 x Dave Rempis & Aerophonic Records

Dave Rempis & Aerophonic Records

Dave Rempis & Aerophonic Records

Saksofonisti Dave Rempis (s.1975) kuuluu nykypäivän Chicago-jazzin keskeisiin nimiin. Hän on kulkenut hieman poikkeuksellista reittiä matkallaan kouluorkestereista improvisoidun nykyjazzin huipulle.

Rempis opiskeli yliopistossa ensin klassista saksofonia, mutta tunsi klassisen musiikin maailman rajoittuneeksi ja siirtyi opiskelemaan antropologiaa ja etnomusikologiaa. Opintoihin kuului vuoden kestänyt opiskelujakso Ghanassa Länsi-Afrikassa. Siellä ollessaan Rempin soitti afrikkalaista high life-musiikkia ja reggaeta.

Kotona hän kartutti musiikillista kokemusta soittamalla funkia, jazzin eri tyylejä ja nykymusiikkia. Vapaasta jazzista tuli lopulta Rempisin pääasiallinen kiinnostuksen kohde, kun hän pääsi vuonna 1998 mukaan saksofonisti Ken Vandermarkin yhtyeeseen Vandermark Five.

Dave Rempis. Kuva: Peter Gannushkin

Dave Rempis. Kuva: Peter Gannushkin

Vuonna 2012 Rempis perusti oman Aerophonic Records-levymerkkinsä julkaisemaan omien kokoonpanojensa musiikkia. Oman levymerkin perustaminen on nykyään melko yleinen tapa julkistaa uutta jazzia, mutta Rempis toimii myös vastoin monia päivän trendejä.

Hänen levyjään ei nimittäin ole saatavilla isojen verkkokauppojen, kuten Amazonin ja iTunesin, kautta, eikä Rempis myöskään anna musiikkiaan Spotifyssa kuunneltavaksi. Levyjä, sekä fyysisiä että digitaalisia, voi ostaa vain Aerophonicsin oman verkkosivun ja Bandcamp-sivuston kautta.

Burning Ambulance-verkkolehden haastattelussa Rempis perustelee valintaansa:

I may be wrong, but I think that most of the people who engage in this music to the point of wanting to buy something already know what they’re getting into. And I think the people who don’t know the music aren’t going to take the chance on buying it anyway, although they might stream it for free. But there are thousands, if not millions of bands with music streaming online, and CDs up for sale on Amazon, much of which is total crap. So it all just becomes background noise that cheapens the value of something worthwhile, and that’s not a way in which I want my music to be presented.

Lue koko Rempisin haastattelu Burning Ambulance-verkkolehdessä: Keeping The Pressure Off: An Interview With Dave Rempis.

Dave Rempisin Aerophonic-levyt esittelyssä

Rempisin Aerophonic Records-levyjen ostaminen onnistuukin helposti ja melko edullisesti. Toimituskin oli nopeaa. Hankin itselleni levymerkin koko tuotannon ja levyt ovat jonkin aikaa pyörineet levysoittimessa. Ne ovat kaikki suositeltavaa kuunneltavaa ja kirjoitin niistä lyhyet luonnehdinnat.

The Rempis Percussion Quartet: Phalanx (Aerophonic Records, 2012)
(Dave Rempis, saksofonit, Ingebrigt Håker Flaten, basso, Tim Daisy, Frank Rosaly, rummut)

Phalanx on tupla-cd, joka on äänitetty konserteissa Milwaukeessa ja Antwerpenissä. Molemmilla levyillä on kaksi pitkää raitaa, Milwaukeen setissä kaksi noin 26 minuutin mittaista ja Antwerpenin setissä peräti 48 minuuttinen ja 27-minuuttinen esitys.

Musiikki on vapaasti virtaavaa free jazzia, jossa Rempisin intensiivinen saksofoni on pääosassa. Pitkien esitysten aikana ehtii tapahtua paljon, saksofonin soundikin tekee matkaa jazzin historiassa Rollins-tyylisestä harteikkaasta svengistä Brötzmann-henkiseen voimajazziin ja abstraktiin improvisointiin. Välillä kvartetin kiihko hiljenee balladinomaisiin suvantopaikkoihin, mikä helpottaa kuulijan urakkaa vaativan musiikin parissa.

Wheelhouse: Boss of The Plains (Aerophonic Records, 2012)
(Dave Rempis, saksofonit, Jason Adasiewicz, vibrafoni, Nate McBride, basso)

Rumpujen puuttuminen kokoonpanosta ja Jason Adasiewiczin vibrafoni tuovat Wheelhousen levylle ilmavuutta ja tilan tunnetta. “Boss of The Plains” koostuu kymmenestä “laulusta”, tyyliin “Song Hate”, “Song For” ja “Song Tree”.

Musiikki on pitkälti improvisoitua, mutta samalla lyyristä, intiimiä, melodistakin. Rempisin saksofonissa on tässäkin ankaraa särmää, eikä Wheelhousen kamarifree ole mitään kevytjazzia.

Dave Rempis – Joshua Abrams – Avreeayl Ra: Aphelion (Aerophonic Records, 2013)
(Dave Rempis, saksofonit, Joshua Abrams, basso, guimbri, Avreeayl Ra, lyömäsoittimet)

Aphelion on konserttiäänitys, jonka aloittaa neliminuuttinen johdanto, “Ruah”. Rauhallisen avauksen jälkeen seuraa kaksi pitkää, tunnelmiltaan aivan erilaista improvisaatiota. Toinen raita “Noria” kestää 26 minuuttia ja se kehittyy rauhallisesta alusta voimalliseksi rutistukseksi.

Levyn kolmas raita,21 minuuttia kestävä “Saqiya”, tuo mukanaan uusia sävyjä, kun Joshua Abrams soittaa siinä pohjoisafrikkalaista kielisoitinta guimbria. Syntyy hypnoottinen etnogroove, jonka varassa Rempisin saksofoni liikkuu lempeistä soundeista free jazzin kielioppia käyttävään abstraktiin ilmaisuun.

The Rempis/Daisy Duo: Second Spring (Aerophonic Records, 2013)
(Dave Rempis, saksofonit, Tim Daisy, lyömäsoittimet)

“Second Spring” koostuu kuudesta improvisoidusta raidasta, joilla Dave Rempisin ja rumpali Tim Daisyn yhteistyö toimii luontevasti. He ovat soittaneet yhdessä jo 1990-luvun lopulta lähtien. ja heillä on takanaan jo satoja yhteisiä keikkoja eri kokoonpanoissa. “Second Spring” on kaksikon toinen levy. Ensimmäinen levy, “Back To The Circle” (Okkadisk), ilmestyi vuonna 2005.

Dave Rempisin saksofonit ulottuvat jälleen laajalle, svengistä soundimaalailuun ja paikoin jopa aggressiiviiseen tuuttaukseen. Tim Daisy luo rummuillaan vivahteikkaan äänimaailman, joka vapaamuotoisuudestaan huolimatta pysyttelee maanläheisen grooven tuntumassa.

Kategoria(t): Jazz Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.