Alkuvuoden 2010 jazzlevyjä

Suomalaisen jazzin levyvuosi 2010 on alkanut varsin lupaavasti. Kiinnostavasta tarjonnasta esittelyssä on tällä kertaa kolme pienen kokoonpanon uututta ja harvinaisen uuden big band-projektin ensimmäinen levytys.

Abovoice on turkulaisen kitaristin Niklas Winterin levymerkki, jolta on tullut levyjä hiljakseltaan jo kymmenen vuoden ajan. Winter itse on mukana useimmilla levyillä, mutta Abovoice on tuottanut myös muiden musiikkia. Nyt Abovoice on julkaissut kaksi vähäeleistä duolevyä. ”Eight Songs – Seven Keys” on kahden kitaristin, Niklas Winterin ja Teemu Viinikaisen hiljainen albumi, jonka musiikki on etupäässä kitaristien omaa käsialaa, vain Thelonious Monkin ”Blue Monk” ja standardi ”My Funny Valentine” ovat lainatavaraa. Levy on vivahteikas kokonaisuus, jota leimaavat kauniit melodiat ja kitaristien hienovarainen kommunikointi.

Abovoicen toinen uutuus on kitaristi Kalle Kaliman ja tällä kertaa erilaisiin huiluihin keskittyvän Kari ”Sonny” Heinilän ”Stillleben”, joka koostuu Kaliman ja Heinilän sävellyksistä ja improvisaatioista. Vaikka levyn päättää tulkinta Billy Strayhornin sävellyksestä ”Blood Count”, on kaksikon musiikki kaukana varsinaisesta jazzista. Kuulaan kaunis ”Stillleben” lähestyy kamarimusiikkia ja liikkuu epäröimättä modernin klassisen ja improvisaation välimaastossa, jossa vallitsee hieman älyllinen, mutta samalla raikas ilmapiiri.

Ruotsalainen Prophone-levymerkki on aloittanut suomalaista jazzia esittelevän Finnish Jazz-sarjan. Ensimmäisenä levynä sarjassa ilmestyi saksofonisti Joonatan Raution trion ”Commitment”, jolla saksofonivirtuoosin kanssa soittavat basisti Ville Herrala ja rumpali Joonas Riippa. Musiikin rakennuspuita ovat vahva improvisaatio, elävästi etenevä svengi ja muusikoiden tarkkaan kuunteluun perustuva keskinäinen yhteispeli. Musiikki kasvaa siis vahvasti modernin jazziin parhaista perinteistä John Coltranen, Joe Hendersonin ja Sonny Rollinsin hengessä. ”Commitment” on täysipanoinen albumikokonaisuus, vakuuttava näyttö muusikolta, joka ansaitsee tulla kuulluksi entistä laajemmin.

Ricky-Tick Big Band on saanut nimensä viime vuosina varsin hyvin menestyneen Ricky-Tick Records-levymerkin mukaan. Orkesterin johtaja Valtteri Pöyhönen sekä monet yhtyeen jäsenistä, kuten Timo Lassy ja Jukka Eskola, ovat tulleet tutuiksi muilta Ricky-Tick-levyiltä. Ricky-Tick Recordsin tavaramerkiksi muodostuneen groovejazzin sijaan uusi iso orkesteri työntää juurensa syvälle big band-musiikin multiin ja hakee vauhtia Jimmy Luncefordin ja Duke Ellingtonin soundeista. Pöyhösen säveltämä ja sovittama musiikki ei kuitenkaan ole vanhan kopiointia, vaan Pöyhönen tuorestaa ja raikastaa taidokkaasti perinteistä big band-sointia nykyaikaan ja musiikissa on usein jännittävä eurooppalainen vivahde. Nuoren polven muusikot selviytyvät svengijazzista vaivattomasti ja jo veteraaneihin kuuluvan Antti Sarpilan klarinetti hehkuu vanhan ajan aitoa jazztunnelmaa.

Niklas Winter – Teemu Viinikainen: Eight Songs – Seven Keys (Abovoice, 2010)
Kari Heinilä – Kalle Kalima: Stillleben (Abovoice, 2010)
Joonatan Rautio Trio: Commitment (Prophone, 2010)
Ricky-Tick Big Band: Ricky-Tick Big Band (Ricky-Tick Records 2010)

Julkaistu Pohjolan Sanomissa.

Share
Kategoria(t): Jazz Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.