Brittiläisen jazzin yhä näkyvämmin nouseviin nimiin kuuluva pianisti Elliot Galvin on julkaissut neljä pianotriolevyä vuodesta 2014 lähtien. Hän soittaa myös trumpetisti Laura Jurdin johtamassa Dinosaur-yhtyeessä, joka on tehnyt kaksi albumia Edition Recordsille. Viime vuonna ilmestyi myös improvisoitu konserttiäänitys “Ex Nihilo” (Byrd Out), jolla Galvin soittaa yhdessä saksofonisti Binker Goldingin kanssa.
Galvinin uusin levytys on Pariisissa äänitetty soolokonsertti, joka sekin on alusta loppuun improvisoitua musiikkia. Kun Galvin on tullut tunnetuksi myös nykymusiikin säveltäjänä, ei ole mikään ihme, että hänen improvisaationsa kuulostavat rakenteeltaan jämäköiltä ja harkituilta sävellyksiltä.
Esimerkistä käy levyn noin yhdeksän minuuttia kestävä ensimmäinen raita “As Above”, joka jakaantuu karkeasti ottaen kolmeen suurinpiirtein yhtä pitkään jaksoon. Energinen ja svengaavakin avausjakso rauhoittuu läpikuultavaan ja kuulaaseen keskiosaan. Siitä musiikki kokoaa vähitellen yhä lisää energiaa, huipentuu tumman dramaattisten iskujen kautta lakipisteeseen ja vaipuu lopuksi hiljaisuuteen. Galvin säilyttää samalla tavalla lujan otteen musiikin hahmosta myös levyn muilla kappaleilla ja improvisaatioista syntyy hallitun kokonaisuuden vaikutelma.
Galvinin trio äänitti viimeisimmän albuminsa “Modern Times” (Edition Records, 2019) harvinaisella tavalla. Se kaiverrettiin suoraan vinyylille, eikä levyä miksattu tai muokattu enää mitenkään soittamisen jälkeen. Sama tavoite autenttisuuteen on läsnä myös uudella levyllä. Yleisön aplodit ja muut äänet ovat tallella sellaisenaan, samoin pianon soundi ja dynamiikka on tallennettu kauniisti.
“Live in Paris, At Fondation Louis Vuitton” avaa vuoden 2020 kuuntelusuositusten listan: .
Elliot Galvin: Live in Paris, At Fondation Louis Vuitton (Edition Records, 2019)
Elliot Galvin, piano
Elliot Galvin (solo piano) Live in Paris, At Louis Vuitton Foundation
Elliot Galvin soittaa myös preparoitua pianoa ja näppäilee pianon kielia sormilla.
Vastaa