Vuonna 2008 perustettu Edition Records on kehittynyt perustajansa ja johtajansa Dave Stapletonin oman ja lähipiirinsä musiikin julkaisijasta näkyväksi uuden musiikin julkaisijaksi. Aluksi brittiläistä musiikkia levyttänyt Edition Records suuntasi katseensa muualle Eurooppaan ja nykyään sen taiteilijoihin kuuluu useita pohjoismaisia nimiä, kuten Phronesis, Eyolf Dale, Daniel Herskedal ja suomalaiset Verneri Pohjola, Aki Rissanen, Alexi Tuomarila ja Oddarrang.
Viime vuosina levymerkin taiteilijoiden joukkoon on liittynyt jazzin sitä terävää päätä, jota näkee jazzmedian äänestysten kärkipäässä ja erilaisten palkintojen ehdokkaina ja saajina. Sellaisia ovat Chris Potter, Dave Holland, Bad Plus ja viimeisimpänä Grammy-palkittu laulaja Kurt Elling, jonka uutuus “Secrets Are The Best Stories” on nyt esittelyssä.
Aiemmin mm. Blue Notelle ja Concordelle levyttänyt Elling perustelee Down Beat -lehden haastattelussa siirtymistään vielä suhteellisen pienen Edition Recordsin artistiksi taiteellisella vapaudella tehdä juuri sellaisia levyjä kuin haluaa, kansikuvasta lähtien. Ja todellakin uutuuden kannessa oleva norjalaisen taiteilijan Lars Ellingin (mahdollisesta sukulaisuudesta ei tietoa) salaperäinen maalaus kettua puun takaa tarkkailevasta lapsesta ei olisi aivan jokaisen levy-yhtiön markkinointiosaston mieleen.
“Secrets Are The Best Stories” on Ellingin ja Wayne Shorterin yhtyeestä tutun pianotaiturin Danilo Pérezin yhteistyön tulosta. He ovat yhdessä musiikin luja ydin, jonka ympärillä eri kappaleilla soittaa vaihteleva määrä muita muita muusikoita, aina duosta sekstettiin saakka. Lisäksi Elling on kirjoittanut suurimman osan laulujen teksteistä ja Pérez vielä säveltänyt kolme kappaletta.
Moniulotteisen albumilla on useita mieleenpainuvia raitoja, kuten “Stays” (Shorterin sävellys, alunperin ”Go” vuonna 1967 ilmestyneeltä Blue Note -levyltä ”Schizophrenia”), jossa laulun kertojan yläkertaan erakoituneen vanhan miehen salaisuus lopulta paljastuu. Dramaattinen “Beloved (for Toni Morrison)” (sävellys Pérez) kokoaa yhteen albumin suurimman kokoonpanon, siis sekstetin, josta erityisesti saksofonisti Miguel Zenón kohoaa esille. Erityisen koskettava on salvadorilaisen siirtolaisen ja hänen USA:n ja Meksikon väliseen rajajokeen hukkuneen pikkutyttären kohtaloon eläytyvä Pérezin säveltämä “Song Of The Rio Grande (for Oscar and Valeria Martinez-Ramirez)”, jolla Elling lopulta julistaa epätoivoisena: “America, you’ve lost your mind!”.
Yllättävin valinta on Django Batesin säveltämä sarja “Stages I, II, III”, johon norjalainen laulaja Sidsel Endresen on kirjoittanut sanat. Sarja on julkaistu aikaisemmin Endresenin levyllä “So I Write” (ECM, 1990). Ellingin ja Perezin uusi tulkinta on uskollinen Batesin ja Endresenin alkuperäiselle duoversiolle.
“Secrets Are The Best Stories” on aiheiltaan ja hengeltään vakava, poliittinenkin albumi, jolla Kurt Ellingin lämmin ja notkea ääni nostaa vaikeat asiat paljaina esille. Levyn onnistumisen kannalta yhtä olennaista on Danilo Pérezin virtuoosimainen, kekseliäs, svengaava ja ilmeikäs pianonsoitto. Muut muusikot ovat vähemmän äänessä, mutta basisti Clark Sommers ja rumpali Johnathan Blake ehtivät hekin vakuuttaa.
“Secrets Are The Best Stories” kuuluu ehdottomasti “” -listalle.
Kurt Elling: Secrets Are The Best Stories (Edition Records, 2020)
Kurt Elling, laulu, Danilo Pérez, piano, Clark Sommers, basso, Johnathan Blake, rummut + Rogério Boccato, Román Díaz, lyömäsoittimet, Chico Pinheiro, kitara, Miguel Zenón, alttosaksofoni
Vastaa