
Tarkoitus oli ensin poimia “Vuoden valinnat 2020” -listalle kymmenen levyä tämän vuoden jazzlevytarjonnasta. Hyvää musiikkia ilmestyi kuitenkin taas niin paljon, että valitsin lopulta listalle peräti 21 levyä. Silti monta mielenkiintoista levyä täytyy tietenkin jättää listan ulkopuolelle.
Levyn nimessä on linkki blogin artikkeliin, jos olen kirjoittanut levystä blogissa. Levyt eivät ole missään erityisessä järjestyksessä. Olen kuunnellut levyjä etupäässä vinyyleiltä ja cd-levyiltä ja digitaalisilta alustoilta.
Kotimaisen jazzin moninaisuutta
- Mikko Pettinen Why Not: Two Suites For The Change (Eclipse Music, 2020)
Mikko Pettinen Why Not -yhtyeen sekä vinyylinä että cd:nä tuplalevyn mittaisen albumin runsas soundimaailma kiinnittää ensimmäisenä huomiota. Kvartetin kaikki jäsenet soittavat pääsoittimen lisäksi myös muita instrumentteja. Niinpä yhtye kuulostaa kokoaan suuremmalta, etenkin kun akustisten ja sähköisten soundien yhdistäminen onnistuu nyt poikkeuksellisen luontevasti. - Antti Lötjönen: Quintet East (We Jazz, 2020)
Taustalla vaikuttavan tukihenkilön roolinsa takia Antti Lötjönen julkaisee ensimmäisen soololevynsä ja ensimmäiset tulkintansa omista sävellyksistään vasta nyt neljänkymmenen ikäisenä. Ja jälleen kerran hän saa suomalaisen jazzin huipppusoittajista koostuvan kvintetin kuulostamaan hyvältä. - AINON: Drought (We Jazz, 2020)
AINON-kvartetin nuoret muusikot antavat mennä ja soittavat musiikkia, jossa jazzin ja klassisen musiikin vaikutteet sekoittuvat saumattomasti. He viittaavat kintaalla musiikin lajeille ja niiden nimilapuille. AINON muusikot kuuluvat niiden taiteilijoiden joukkoon, jotka vakuuttavat meille, että musiikin nimilapuilla ei ole merkitystä. He todistavat, että vain sisältö ratkaisee. - Hot Heros feat. Iro Haarla: Vodjanoi (Karkia Mistika, 2020)
Muusikoiden välisen vuorovaikutuksen vertaaminen keskusteluun on kulunut kielikuva. Kun kuuntelee Hot Heros -trion ja pianisti Iro Haarlan uutta levyä, on kuitenkin vaikeaa välttää tämän kliseen käyttöä. Kuin myyttistä ajattomuutta korostaen kvartetin keskustelu etenee juurevan kompin varassa turhia kiirehtimättä ja yhtye tavoittaa jotain pintaa syvempää sanottavaa.

Soolobassot
- Ville Herrala: Pu: (We Jazz, 2020)
Ville Herrala soittaa nimenomaan koko kontrabassoa, ei pelkästään soittimen kieliä. Niinpä musiikissa soi puun ajaton lämpö ja syvyys. Rohkeasti kokeilevat improvisaatiot kuulostavat jazzbasistin musiikilta, vaikka se ei ilmiselvää jazzia olekaan. - Sigurd Hole: Ljus/Mørk (Elvesang, 2020)
Norjalainen basisti Sigurd Hole saa kontrabassostaan irti monipuolisesti erilaisia soundeja. Tavallisen näppäilyn lisäksi hän taikoo kielistä heleitä huiluääniä, käyttää bassoa lyömäsoittimena ja loihtii jousella niin kamarimusiikin sellosoundeja kuin hälyisiä narinoita. Osan musiikista Hole soitti ulkona ympäröivän luonnon keskellä Pohjois-Norjassa Fleinværin saarella ja samalla tallentui tuulen, meren ja lintujen ääniä.
Kolme kertaa Dave Douglas
- Dave Douglas: Dizzy Atmosphere (Greenleaf Music, 2020)
Dave Douglas: Marching Music (Greenleaf Music, 2020)
Dave Douglas: Overcome (Greenleaf Music, 2020)
Trumpetisti Dave Douglas on julkaissut paljon uutta musiikkia vuonna 2020. “Dizzy Atmosphere” kunnioittaa luovasti Dizzy Gillespien musiikkia. Muut levyt liittyvät Yhdysvaltojen ajankohtaiseen poliittiseen tilanteeseen “Marching Musicin” sähköinen groove on tarkoitettu soitettavaksi kuulokkeissa erilaisissa mielenosoituksissa. Vain digitaalisessa muodossa Bandcamp-alustalla julkaistu “Overcome” on etäyhteyksien välityksellä äänitetty koronaprojekti, jonka toivoa luova avauskappale on vanha kunnon “We Shall Overcome”.
Jättiläisen jäähyväiset
- Keith Jarrett: Budapest Concert (ECM, 2020)
Viime lokakuussa Keith Jarrett ilmoitti, että hänen esiintymistaukonsa on johtunut kahdesta halvauksesta vuonna 2018 ja että hän tuskin enää koskaan esiintyy pianistina. Jarrett oli jo jazzin maailmassa, kun aloitin jazzin kuuntelun 1970-luvun lopulla ja siitä lähtien hänen hahmonsa on koko ajan ollut jykevänä läsnä. Budapestissa vuonna 2016 äänitetty soololevy soi kuin jättiläisen jäähyväiset.
Jazzlaulua eri kuvakulmista
- Lucia Cadotsch: Speak Low II (We Jazz, 2020)
Lucia Cadotschin Speak Low -trion toisen albumin kappaleet on valittu avarakatseisesti musiikin kentän eri laidoilta. Kolmikko onnistuu silti luomaan levystä yhtenäisen kokonaisuuden omaperäisellä soundillaan. Cadotsch laulaa koruttomasti ja eleettömästi, yhtä aikaa hieman etäisesti ja kuitenkin intiimisti. - Kurt Elling: Secrets Are The Best Stories (Edition Records, 2020)
“Secrets Are The Best Stories” on aiheiltaan ja hengeltään vakava, poliittinenkin albumi, jolla Kurt Ellingin lämmin ja notkea ääni nostaa vaikeat asiat paljaina esille. Levyn onnistumisen kannalta yhtä olennaista on Danilo Pérezin virtuoosimainen, kekseliäs, svengaava ja ilmeikäs pianonsoitto.
Freetä ja tyyliä Ruotsista
- Anna Högberg Attack: Lena (Omlott, 2020)
Anna Högberg Attack hyökkää toisen levynsä aluksi päälle suorastaan raivokkaalla free jazz -asenteella. Kun yhtye osaa matkan varrella myös hiljentyä, kuulija huomaa olevansa vahvan ja monitahoisen musiikin äärellä. - Daniel Bingert: Berit in Space (Moserobie Records, 2020)
Multi-instrumentalisti Daniel Bingert julkaisi ensimmäisen oman jazzlevynsä, jolla hän ei soita yhtäkään instrumenttia. Bingert vastaa sävellyksistä ja sovituksista, kun soittopuolen hoitaa joukko ruotsalaisen jazzin huippuja kuten Jonas Kullhammar, Per Texas Johansson ja Torbjörn Zetterberg. “Berit in Space” on svengaavaa, valoisaa ja tyylikästä jazzia, jossa saattaa soida nostalginen kaipuu kunnon jazzin aikoihin.
Säveltäjien ääniä
- Lina Nyberg Tentet: The Clouds (Hoob Records, 2020)
“The Clouds” on vivahteikas albumi, jolla jazzyhtyeen svengi, improvisaatiot, nykymusiikin ainekset sekä Lina Nybergin tumma laulu kulkevat omaperäisesti samaan suuntaan. Levyssä on kyse on nimenomaan Nybergin sävellyksistä ja ison yhtyeen musiikista, joissa orkesterin osuudet nousevat yhtä painaviksi elementeiksi laulun rinnalle. - Potsa Lotsa XL: Silk Songs for Space Dogs (Leo Records, 2020)
Parilla edellisellä levyllä Charles Minguksen musiikkia versioinut saksalainen saksofonisti ja säveltäjä Silke Eberhard palaa uusimmalla levyllään omien sävellystensä pariin. Potsa Lotsa XL on kuitenkin tentetti, jonka musiikista Minguksen henki ei ole koskaan kaukana. Myös Eric Dolphy on ollut vahvasti säveltäjän ja soittajien mielessä. - Mary Halvorson´s Code Girl: Artlessly Falling (Firehouse 12 Records, 2020)
Kitaristi Mary Halvorsonin kunnianhimoiset tekstit ja sävellykset sekä omaperäinen kitarismi kohtaavat vahvan yhtyeen vahvan svengin. Levyn yllätysvieras, brittiläisen rockin veteraani, Robert Wyatt tuo kolmelle kappaleelle progerockin sävyjä. Code Girl -yhtyeen toinen albumi tarjoaa kuulijalle pureskeltavaa pitkäksi aikaa.

Pohjoismainen kohtaaminen
- Aaltonen/Kullhammar/Heikinheimo/Meaas Svendsen: The Father, The Sons & The Junnu (Moserobie Records, 2020)
Jonas Kullhammar ja hänen Moserobie-levymerkkinsä järjestivät ainutlaatuisen pohjoismaisen kohtaamisen, jonka vanhin jäsen, joulukuussa 2020 85-vuotta täyttänyt Juhani Aaltonen, voisi olla kvartetin muiden soittajien isoisä. Se ei tietenkään millään tavalla vähennä musiikin laatua, sillä “The Father, The Sons & The Junnu” tarjoaa levyllisen kaunista free jazzia.
Vielä kolme amerikkalaista
- Ambrose Akinmusire: on the tender spot of every calloused moment (Blue Note, 2020)
”on the tender spot of every calloused moment” on hiljaisen intensiteetin musiikkia, joka jäi aina kuuntelun jälkeen askarruttamaan mieltä. Ambrose Akinmusire ei siis väännä rautalangasta pikamusiikkia, vaan luo taidetta, joka suorastaan vaatii palaamaan uudelleen sen äärelle. - John Scofield, Steve Swallow, Bill Stewart: Swallow Tales (ECM, 2020)
Kitaristi John Scofield, basisti Steve Swallow ja rumpali Bill Stewart kokoontuivat maaliskuussa 2019 äänitysstudioon ja tallensivat yhden iltapäivän aikana levyllisen Swallowin sävellyksiä. Ei siihen sen enempää aikaa tarvita, kun kokeneet jazzmuusikot tietävät, mitä tekevät. “Swallow Tales” on korkean tason kommunikaatiota, herkkää, hienovaraista ja svengaavaa jazzia. - Rob Mazurek & Exploding Star Orchestra: Dimensional Stardust (International Anthem, 2020)
Exploding Star Orchestran albumi on syntynyt aivan päinvastaisella tavalla kuin edellä mainittu triolevy. Trumpetisti ja säveltäjä Rob Mazurek äänitti yhdentoista muusikon osuudet erikseen, lisäsi joukkoon laulu -ja puheosuudet ja kutoi tästä kaikesta kokoon levyn ”Dimensional Stardust”. Exploding Star Orchestran musiikissa jazzin, klassinen ja elektronisen musiikin palaset loksahtelevat hypnoottiseksi ja värikkääksi soundimaailmaksi.
Luettelo vuoden 2020 valinnoista:
– Mikko Pettinen Why Not: Two Suites For The Change (Eclipse Music, 2020)
– Antti Lötjönen: Quintet East (We Jazz, 2020)
– AINON: Drought (We Jazz, 2020)
– Hot Heros feat. Iro Haarla: Vodjanoi (Karkia Mistika, 2020)
– Ville Herrala: Pu: (We Jazz, 2020)
– Sigurd Hole: Ljus/Mørk (Elvesang, 2020)
– Dave Douglas: Dizzy Atmosphere (Greenleaf Music, 2020)
– Dave Douglas: Marching Music (Greenleaf Music, 2020)
– Dave Douglas: Overcome (Greenleaf Music, 2020)
– Keith Jarrett: Budapest Concert (ECM, 2020)
– Lucia Cadotsch: Speak Low II (We Jazz, 2020)
– Kurt Elling: Secrets Are The Best Stories (Edition Records, 2020)
– Anna Högberg Attack: Lena (Omlott, 2020)
– Daniel Bingert: Berit in Space (Moserobie Records, 2020)
– Lina Nyberg Tentet: The Clouds (Hoob Records, 2020)
– Potsa Lotsa XL: Silk Songs for Space Dogs (Leo Records, 2020)
– Mary Halvorson´s Code Girl: Artlessly Falling (Firehouse 12 Records, 2020)
– Aaltonen/Kullhammar/Heikinheimo/Meaas Svendsen: The Father, The Sons & The Junnu (Moserobie Records, 2020)
– Ambrose Akinmusire: on the tender spot of every calloused moment (Blue Note, 2020)
– John Scofield, Steve Swallow, Bill Stewart: Swallow Tales (ECM, 2020)
– Rob Mazurek & Exploding Star Orchestra: Dimensional Stardust (International Anthem, 2020)
Vastaa