Louis Armstrongin ensimmäisistä levytyksistä 100 vuotta

Louis Armstrong teki ensimmäiset levytyksensä sata vuotta sitten, kun King Oliverin Creole Jazz Band levytti yhdeksän kappaletta Gennet-yhtiön studioilla Richmondissa 5.-6.4.1923. Studio on aika juhlallinen sana vanhassa varastorakennuksessa sijainneelle äänitystilalle. Varasto sijaitsi aivan rautatien vieressä ja äänitys täytyi keskeyttää aina, kun juna jyristeli ohi.

King Oliver Creole Jazz Band
Baby Dodds, rummut, Honore Dutrey, pasuuna, King Oliver, kornetti, Bill Johnson, basso, Louis Armstrong, trumpetti, Johnny Dodds, klarinetti, Lil Hardin, piano
. Kuvassa Armstrong poseeraa slide trumpetin kanssa ja lattialla taitaa olla kornetti. Slide trumpet (vetotrumpetti?) on vanhassa musiikissa käytetty varhainen trumpetin muoto. Nykyjazzissa amerikkalainen Steven Bernstein on käyttänyt soitinta.

Armstrong oli tuolloin 21-vuotias ja soitti yhtyeessä kakkostrumpettia. Kyse oli siis King Oliverin keikasta ja Armstrong oli monilla raidoilla sivuosassa, jopa vaikeasti kuultavissa. Levytyssessiot äänitettiin näet akustisesti eli muusikot soittivat kääntyneenä kohti ääntä keräävää suppiloa, samalla kun koneen neula tallensi musiikin kaivertamalla suoraan masterlevylle.

Armstrong on itse kehuskellut, että hänellä oli niin voimakas ääni trumpetissaan, että hänen täytyi soittaa kaukana studion ovella, jotta hänen trumpettinsa ei peittäisi muuta bändiä. Myös rumpalin täytyi tyytyä pelkkiin kapuloihin koko rumpusetin sijasta.

King Oliver Creole Jazz Bandin levytyssessiosta ei ole valokuvia. Tässä on kuitenkin kuva studio-orkesterin levytyksistä Victorin studiolta. Mikrofonien sijasta tallennettava ääni koottiin isolla suppilolla ja levy kaiverrettiin suoraan vahakiekolle.

Vaikka varhainen jazz oli pääosin koko yhtyeen musiikkia, pääsi Armstrong kuitenkin esille myös solistina ja hänen ensimmäinen levytetty soolonsa on kappaleella “Chimes Blues“, joka on äänitettiin 5.4.1923. “Chimes Bluesissa” huomiota herättää ensin pianisti Lil Hardinin kelloimitaatio, jonka jälkeen Armstrongin soolo nousee kirkkaana esille. Toinen merkittävä Armstrongin soolo on 6.4.1923 äänitetyllä kappaleella “Froggie Moore“.

Jazzhistorioitsija James Lincoln Collier väittää, että “Froggie Mooren” soolo on jazzin historian ensimmäinen todella svengaava soolo. Collierin mukaan soolot osoittavat selvästi, että Armstrong oli paljon pidemmällä improvisoinnin taidoissa ja svengin keinojen kehittelyssä kuin aikakauden muut muusikot.

Näitä levytyksiä kannattaa kuunnella kärsivällisesti, vaikka nykykorvin kuultuina äänitykset kuulostavat karkeilta ja muusikoiden esityksetkin joskus kömpelöiltä. Musiikista saa paremman otteen, kun kuuntelee niitä rauhassa useamman kerran peräkkäin. Varhaisen jazzin kauneus ja sävyt paljastuvat silloin vähitellen ajan patinan ja rahinan takaa.

King Oliver Creole Jazz Band levytti vuonna 1923 vielä kesäkuussa, lokakuussa ja joulukuussa, yhteensä 37 kappaletta.

Chimes Blues

Froggie Moore


Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.